Klantenkaarten

Ze hebben vele verschillende namen: klantenkaart, kluskaart, pluskaart, bonuskaart, voordeelpas, kortingspas, enz. De creativiteit kent geen grenzen.
Velen laten zich lokken door mooie voordeeltjes en cadeautjes, en vullen braaf een uitgebreid vragenformulier in om zo'n kaart te krijgen.
Het nadeel van die klantenkaarten is dat je straks een karretje nodig hebt om ze allemaal mee te slepen en dat het een heel gezoek wordt bij de kassa om de goeie te vinden.

Het doel van een klantenkaart is natuurlijk niet om er de klant mee te plezieren. Nee, men wil steeds meer de consument gedetailleerd in kaart brengen en hem continu volgen in zijn doen en laten. Als u zou zien wat er over u vastgelegd wordt en wat er met die informatie (die veel geld waard is) wordt gedaan, dan zou u nooit meer een klantenkaart aanschaffen.

We vragen ons af of zo'n kaart juridisch wel in de haak is. Neem nou bijvoorbeeld de nieuwe Gamma Voordeelpas. Korting, service en voordeeltjes die vroeger voor iedereen golden, blijken nu ineens voorbehouden te zijn aan klanten die zo'n plastic kaartje hebben.
Dat riekt naar discriminatie! Het voordeel van de opstelling van Gamma (die ook op andere manieren haar beleefdheid heeft laten vallen) is dat wij nu niet meer hoeven te kiezen tussen Gamma en Praxis*. Bij ons laatste bezoek aan Gamma en de zeurende vraag “hebt u een voordeelpas?” ontkennend te hebben beantwoord, hebben we meegedeeld dat men ons hier niet vaak meer zou zien. Een vriendelijk ‘tot ziens’ van het kassameisje bleef dan ook nadrukkelijk achterwege.

*Helaas willen andere bouwmarkten niet achterblijven bij hun concurrenten en het gedetailleerd vastleggen van uw koopgedrag, en heeft ook Praxis een eigen kluspas in het leven geroepen. Zie de rubriek Consument.