Hoe komt men aan uw adres?

elen die post hebben gehad van Fitanova, PuzzelParty, De Geluksbode, Lust4Love, San Marco Jewellery, Hits to Remember, Klooster Mariabron of een van de vele andere “massamailers” vragen zich vertwijfeld af hoe men aan zijn of haar adres gekomen is.

Bedrijven gebruiken tegenwoordig zelden nog willekeurige adressen uit bijv. de telefoongids. Dat blijkt ook wel uit de mededelingen op de forums, sommigen schrijven dat ze in geen enkele gids vermeld staan op hun huidige adres en toch krijgen ze er de bekende “prijswinnende” brieven. Met naam en adres correct gespeld.

De verzenders van de post verzinnen de adressen niet zelf, dat zal duidelijk zijn. Ze hebben wel een hele serie trucs tot hun beschikking om mensen adres- en andere gegevens te ontfutselen. En het gaat ze daarbij niet alleen maar om naam en adres, daar hebben ze op zich weinig aan. Nee, ze willen een zo uitgebreid mogelijk profiel van het potentiële ‘slachtoffer’.
Daarbij zijn ze in heel veel dingen geďnteresseerd, maar vooral in ons koopgedrag, onze interesses, gezondheid, behoeftes, wensen en onze financiële positie.

Het vergaren, gebruiken en verkopen van geselecteerde adressen is miljoenenbusiness geworden, en als u wist wie zich daar allemaal mee bezig houden dan zou u schrikken.

In het algemeen gesproken vormen klantenkaarten (kortingspassen, bonuskaarten, voordeelpassen of hoe ze ook maar mogen heten) een ideale methode voor het vergaren van gedetailleerde klant-informatie. Naast de persoonlijke gegevens die u invult bij het aanvragen van de kaart, wordt ook élke aankoop (artikel, datum, tijd, filiaal), betalingswijze en bankrekening vastgelegd.
Omdat veel ogenschijnlijk concurrerende bedrijven tot hetzelfde concern behoren worden de gegevens van verschillende kaarten gecombineerd en ontstaat er een prachtig consumentprofiel.
De verkoop van dat profiel aan derden kunt u vaak niet, of heel lastig, tegenhouden.

Malafide bedrijven maken ook gebruik van dit soort bestanden, maar omdat ze vaak andere selectiecriteria (bijv. goedgelovig, goedgeloviger, goedgelovigst) hebben, zijn ze vooral zelf actief met het samenstellen van adresbestanden.
Hoe gaan ze te werk? Door u voordeel, korting, vrijblijvende informatie, gratis producten of gratis deelname aan wedstrijd of loterij aan te bieden.

Ze gebruiken daarvoor o.a. internet. Bijvoorbeeld de website Gratis.nl. U kunt daar gratis een Mini Cooper winnen en als u uw gegevens invult dan wordt u prompt gebeld met de mededeling dat u nog steeds kans maakt op die auto en of u misschien lid wilt worden van PuzzelParty.
Vervolgens krijgt u ook de hele serie post van de bedrijven die bovenaan staan.

Een ander voorbeeld op internet is het aanvragen van een gratis proefpakket van de afslankpillen TopForm, u hoeft alleen de verzendkosten te betalen. Het gevolg is dat u wordt overspoeld met post van Fitanova, die daar achter zit.

Hetzelfde bedrijf doet dat ook met StarBright, dat voor tandpasta staat. Voor slechts € 4,95 krijgt u een gratis tube tandpasta thuisgestuurd. U moet natuurlijk wel uw volledige naam en adres invullen, én uw bankrekeningnummer voor het afschrijven van de verzendkosten.
Het is vreemd dat mensen zich niet realiseren dat je voor die vijf euro ook gewoon vijf tubes tandpasta in de winkel kunt kopen, en dan zijn ze nog groter ook!

Een andere massale methode is die via de huis-aan-huis boekjes boordevol met Voordeelbonnen en onwaarschijnlijke lokkertjes om u te verleiden een of meer bonnen in te vullen en op te sturen. Heel vaak gaan alle bonnen naar een en hetzelfde adres, zodat de uitgever van het boekje de beschikking krijgt over uw gegevens en uw interesses. Natuurlijk om uw profiel aan te maken, te corrigeren of aan te vullen.
Ik zal vier van die boekjes noemen, mocht u ze in de bus krijgen, reageer er dan niet op!

Direct Voordeel, Eindhoven
MCLS Mailorder Club Services, Ossendrecht
Easy Shopping / Infobon BV, ?
First Impressions, Zaltbommel

Maria Duval en Marcos von Ring leveren ook een enorm groot aantal adres- en persoonlijke gegevens op voor de mensen die erachter zitten. Deze gegevens worden gretig gebruikt door malafide ondernemingen over de hele wereld. Tegen forse betaling uiteraard.

Verder zijn er nog legio andere mogelijkheden om aan adresbestanden te komen: via uitgevers van kranten en tijdschriften, clubs en verenigingen, banken, creditcardmaartschappijen, telefoonmaatschappijen, kabelmaatschappijen, internetproviders, energiemaatschappijen, bibliotheken, videotheken, enz.

En vergeet ook niet al die keren die u telefonisch lastig gevallen wordt met domme of minder domme vragen. Elk antwoord dat u geeft wordt vastgelegd, dus kijk uit!