Afslankmiddelen

fgelopen week zag ik op de Belgische zender een serieus programma over afvallen. De boodschap van deskundigen was weer eens heel duidelijk: wondermiddelen bestaan niet! Alle pillen, theesoorten, poedertjes enzovoort die beloven dat je zonder enige moeite afvalt zijn totale nep, ze hebben hoogstens een placebo-effect.
Er zijn wel diŽten waar je snel van afvalt maar die bestaan vaak uit zeer onevenwichtige voeding. Heel snel afvallen wordt over het algemeen afgeraden. Van hongerkuren gaat je stofwisseling op een lager pitje werken. Als je stopt met hongeren en weer normaal gaat eten dan blijft de stofwisseling minder brandstof (calorieŽn) gebruiken. Je houdt dus meer calorieŽn over die als reservebrandstof (vet) in het lichaam worden opgeslagen. Je wordt daardoor sneller weer zwaar, zelfs zwaarder dan je voorheen was. Dit is het zogenaamde jo-jo effect.

Er zijn drie diŽten die wel werken. Dit heb ik uit mijn eigen ervaring en die van kennissen.
Het Montignac- en het Leven Lang Fit-diŽet lijken op elkaar. De belangrijkste regel is: geen eiwitten (vlees, eieren, kaas) en koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta, brood) in ťťn maaltijd. Je eet dus bijvoorbeeld groenten met aardappelen of groenten met vlees. Maar geen aardappelen met vlees. (Dus nooit meer een boterham met kaas!) Verder wordt er bij beide diŽten uitgegaan van gezonde, zo min mogelijk bewerkte voeding.
Het derde is het Atkins diŽet waarbij je geen of weinig koolhydraten eet. Toevallig is de komende zondag 11 juni 2006 om 21.00 uur op de Belgische zender Canvas een reportage over het Atkins diŽet. Ik heb hem al eens gezien en hij is zeer de moeite waard.

Deze drie diŽten hebben hetzelfde probleem: ze wijken af van de voedingsgewoonten die hier gangbaar zijn. Daardoor zijn ze op den duur moeilijk vol te houden. De eerste twee gaan uit van normale, gevarieerde voeding, daar zijn geen gezondheidsrisico's aan verbonden. Het Atkins diŽet weert koolhydraten, de geleerden zijn er nog niet uit wat het effect op de lange termijn is.

Mensen die te dik zijn hebben vaak moeite om te bepalen wanneer ze genoeg gegeten hebben. De hersenen geven te laat een seintje. Daardoor kun je niet op je gevoel afgaan maar moet je bewust je calorie-inname beperken.

Er zijn natuurlijk talloze, calorie-arme, maaltijdvervangers op de markt. Die werken wel en zijn ook niet ongezond. Ze zijn helaas duur en verschrikkelijk saai. Ze zijn nutteloos als je na een kuur weer vrolijk je oude voedingspatroon oppakt.

Eigenlijk is er maar ťťn manier die echt werkt en dat is helaas de moeilijkste manier: minder (en gezonder) eten en meer bewegen. Vooral het bewegen is heel belangrijk, hiermee voorkom je het jo-jo effect. Meer afvallen dan een pond tot een kilo per week is niet verstandig. Je lichaam, en niet te vergeten je huid, moet kunnen wennen aan de nieuwe situatie.
Een voordeel is dat deze manier zeer gezond is voor je portemonnee.

Anita [7 juni 2006]