Vraag & Antwoord (3)

naar pagina 4 naar pagina 2


Forumbericht verwijderen

VraagIn februari 2006 heb ik een bericht in het forum “Maria Duval” geplaatst. Graag zou ik dit bericht willen verwijderen of mijn volledige naam veranderen naar mijn initialen. Dit vanwege het feit dat ik sinds kort als zelfstandig ondernemer werk, en wanneer er onder mijn naam word gezocht in Google, ook het forumbericht naar boven komt. Ik heb op www.rechtkrom.nl gezocht maar zie daar geen mogelijkheid om het forumbericht nog aan te passen of te verwijderen. Kunt u mij hierbij helpen?
[24 november 2009]

AntwoordIn een gedrukt tijdschrift is het niet mogelijk om een geplaatste reactie weer te verwijderen. Een webzijde biedt die mogelijkheid wél, maar we hopen niet dat er veel verzoeken komen. Om de forums leesbaar te houden, worden berichten pas na controle geplaatst en kunt u ook zelf geen veranderingen aanbrengen. Een gemotiveerd verzoek om een naam te vervangen door initialen wordt gewoonlijk wel gehonoreerd, op voorwaarde dat u exact aangeeft waar het bericht staat (het Duval-forum bevat bijv. 18 pagina's) en de datum van het bericht vermeldt. Ook helpt het zeer als u uw identiteit bekend maakt, zodat we zeker weten dat het om uw eigen bericht gaat.


Postbus 10344, 6000 GH te Weert

VraagOok ik kreeg op mijn naam een envelop van Postbus 10344, 6000 GH te Weert. Ik heb daar op gegoogled en kwam bij uw organisatie uit. De vraag is: hoe komen ze aan mijn naam en hoe kan ik deze post voorgoed vermijden?
[15 november 2009]

AntwoordEr zijn legio manieren om aan uw naam- en adresgegevens te komen. Veel postorderbedrijven handelen in die gegevens, en als u op internet ergens iets aanvraagt (vooral als het gratis is) dan weet u zeker dat uw gegevens worden ge- of misbruikt voor andere doeleinden. Vaak belonen bedrijven klanten voor het aanmelden van een vriend of kennis, en vergeet niet de leveranciers van computer- en internetprogramma's waarvoor u zich moet registreren. Hun voorwaarden geven hun het recht om de verkregen gegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden. Het is daarom erg moeilijk om gevrijwaard te blijven van ongewenste post.


Microsoft Outlook Notification

VraagIk heb een mail ontvangen van Support met als onderwerp: Microsoft Outlook Notification for the boer....
Ik vraag me af of u weet of dit een ‘normale’ mail is. Wij hebben nl. veel last van het ontvangen van mails met als onderwerp: "Your order Sony VAIO......". Deze verwijder ik meteen, aangezien ze een virus bevatten. Laatst genoemde mail ontvang ik soms 3 keer per dag, met als gevolg dat ik nu geen onbekende mails meer durf te openen. Weet u misschien of de mails van Support in orde zijn?
[16 oktober 2009]

AntwoordMicrosoft stuurt nooit ongevraagd mails. Dus als u geen contact hebt gehad met Microsoft en geen bericht van ze verwacht, dan mag u er vanuit gaan dat het om een onbetrouwbare mail gaat, die u inderdaad beter ongeopend kunt laten.
Wat u wél kunt doen, is de brontekst van het bericht kopiëren en naar ons opsturen, zodat we kunnen bekijken wat hier achter zou kunnen zitten.


Questor

VraagWij zijn benaderd door het bedrijf met de naam Questor. Wat weten jullie van dit bedrijf? Dit i.v.m. wettelijke verplichting pensioencommunicatie.
[2 oktober 2009]

AntwoordVan dit bedrijf weten wij helaas niets.


Perdiso Security

VraagWij ontvingen per post een orderbevestiging van Perdiso Security in Almere. Het ging zo te zien om een alarminstallatie. Er staan heel veel gegevens op de orderbevesting en ook K.v.K. e.d. en dat lijkt te kloppen. Maar die wordt gebruikt door verschillende namen wat volgens mij sowieso al niet kan, maar goed. Er staat heel duidelijk leesbaar onderaan de orderbevesting:

“Tot. 2564,91 euro.
1. Volgens algemene voorwaarden zullen wij 1/3 van het factuurbedrag van uw opgegeven bankrekening incasseren.
2. Bij eventuele verhindering van de afgesproken installatiedatum dient u 24 uur van te voren contact op te nemen met onze klantenservice.”

En uiteraard zijn alle telefoonnummers die ze opgeven 0900 nummers. Een adres in Almere dat volgens mij niet bestaat. En met Google kom ik op zo veel verschillende adressen terecht dat het bedrijf volgens mij van de ene op de andere dag verhuist. Toch dat KvK-nummer wat ik erg vreemd vind, of wellicht misbruikt wordt door deze Perdiso? Ik maak mij geen zorgen om afschrijving van mijn bankrekening, want dat hebben ze niet, evenmin als een handtekening of wat dan ook. Maar toch wil ik graag iets hiermee doen, zo veel mensen zullen ervan schrikken en gaan bellen: hé ik heb niks besteld of wat dan ook. Wat raadt Recht & Krom mij aan?
[30 september 2009]

AntwoordSoms is dit de wijze waarop bedrijven reclame maken voor hun producten, en soms staat er in kleine letters op dat het een voorbeeld is. Als u het bedrijf niet kent en ook geen dure alarminstallatie wilt, dan kunt u het beste de orderbevestiging ontkennen en afwijzen, bij voorkeur schriftelijk. Bewaar een exacte kopie voor uzelf.


Spam met virussen

VraagN.a.v. uw berichtgeving op uw website kan ik ook melden dat een vriend van mij dezelfde spamberichten ontvangt inzake Sony Vaio met inderdaad trojan horse virussen. Gelukkig haalt zijn eigen scanprogramma deze berichten eruit en zet ze onmiddellijk in quarantaine. Aangezien hij deze mails dus niet opent, willen we toch graag weten door wie deze e-mails worden verzonden. Is daar iets over bekend? Hij krijgt er gemiddeld 4 per dag.

Ik heb zojuist een e-mail bericht aan u gezonden met een vraag over de spam met de Trojan Horse gekoppeld aan reclame van Sony Vaio. Verder speurend op uw website kwam ik het antwoord al tegen. U behoeft dus niet te reageren. Ik zal mijn vriend toch dringend adviseren KPN in te lichten en te sommeren hieraan iets te doen.
[30 september 2009]

AntwoordToch nog even een reactie. Virusscanners lopen altijd achter de feiten aan en het is zaak om meerdere malen daags het programma te laten bijwerken. En dan nog blijft het oppassen en blijft de regel van kracht om nooit verdachte bijlagen te openen. De eigenlijke bron van al deze mails is niet te achterhalen, maar de computers die ze (onbedoeld) versturen soms wel. U kunt daarvoor de berichtbron bekijken zonder dat het bericht zelf geopend wordt.


Foute e-mails

VraagAl enkele dagen krijg ik e-mails met het volgend onderwerp: “Thank you for setting the order No. 475456.”
Ik open ze niet, maar laat ze gelijk blokkeren en verwijder ze dan. Toch krijg ik steeds weer mail, maar steeds van verschillende afzenders. Mijn vraag is: hoe voorkom ik deze mails?
[18 september 2009]

AntwoordHet is heel verstandig om ze niet te openen. Het openen van de bijlage is ronduit gevaarlijk, omdat die een van de volgende virussen bevat: Trojan horse Downloader.Delf.DEO; Trojan horse SHeur2.BDVT; Trojan horse Crypt.HGF en vele andere.
De verzenders proberen de virusscanners voor te zijn door de virussen steeds te wijzigen, zodat ze niet onmiddellijk herkend worden.
Het voorkomen van deze berichten is niet mogelijk, ze worden via gekraakte computers verstuurd. Het is wel vreemd dat de virusfilters van KPN-Planet ze niet blokkeert. Wat u wél kunt doen is uw e-mailprogramma zo in te stellen dat u alleen de berichtkoppen ophaalt, waarna u zelf kunt beslissen welk bericht u volledig wilt ontvangen.


Leliveld Vitalisers

VraagVitaal water is water met een hoge bio-energetische waarde uitgedrukt in Bovis. De Leliveld Vitalisers kunnen de energetische waarde van leidingwater verhogen door de watermoleculen zodanig in beweging te brengen dat ze hun natuurlijke structuur terug krijgen. Klopt dit verhaal?
Daarnaast ben ik benieuwd wie jullie zijn en vanuit welke achtergrond jullie adviezen komen. Ik kan dat op de website niet terugvinden.
[4 augustus 2009]

AntwoordHet klinkt aantrekkelijk: gevitaliseerd water. Na grondige bestudering van de vele webzijdes en het raadplegen van deskundigen, moeten we echter concluderen dat de Leliveld Vitalisers nep zijn. Als de beschreven eigenschappen zouden kloppen, dan zouden de waterleveranciers ze zelf wel gebruiken.
Wat uw tweede vraag betreft, op Diversen/Mijn motivatie kunt u al iets vinden. Verder kan gezegd worden dat Recht & Krom een zeldzaam voorbeeld is van objectiviteit en onafhankelijkheid.


Maria Winter

VraagIk kreeg vandaag een brief van een zekere Maria Winter uit Zürich dat zei dat ik uitverkorene was van haar rijke vriend en ik binnen de 12 maanden zeer rijk ging worden met kansspelen en lotto. Formulier ingevuld met 40 euro terugsturen. Wat moet ik doen?
[27 juli 2009]

AntwoordAls u toch al rijk wordt, waarom zou u dan nog 40 euro opsturen? Dit is alleen maar bedrog.


Maxmedia

VraagDrie weken geleden ben ik gebeld door een heel aardige mevrouw van het bedrijf Maxmedia (www.maxopinternet.nl). Ze wist dat wij 2 kindjes hebben. En ze deed een aanbod om voor elk kind vrijblijvend een kinderboeken-pakket op te sturen. De paketten werden voor elk 6,95 aangeboden. Ik heb nog gevraagd of de boeken kosteloos teruggestuurd konden worden en of er een abonnement aan vast zat. Er zat inderdaad volgens haar een abonnement aan vast, maar dat kon ik telefonisch opzeggen en de boeken kon ik kostenloos terugsturen. Ik te goeder trouw mijn bankrekeningnummer gegeven voor een telefonische machtiging. Nu na 3 weken beide pakketten ontvangen. We zijn echter niet tevreden over de inhoud en des te meer omdat beide pakketten dezelfde inhoud hebben. Vandaag zien we op onze bankrekening dat het geld is afgeschreven echter 2 maal 13,95 i.pv. 2x 6,95 zoals afgesproken was.

Nu heb ik al e.e.a. uitgezocht op internet en weet dat de firma Maxmedia in gebreke is gebleven t.a.v. de voorwaarden voor een telefonische machtiging. Wij hebben namelijk niet binnen de gestelde termijn een schriftelijke bevestiging van de machtiging ontvangen, zoals dit terug te vinden is in de voorwaarden. Sterker nog, we hebben ook bij de pakketten helemaal niets van een bevestiging of een brief met voorwaarden ontvangen. Daarnaast schijnt het volgens diezelfde voorwaarden ook zo te zijn dat een bedrijf waar we nooit contact mee hebben gehad niet via de telefoon een machtiging mag vragen.

Ik heb het idee dat we dus best sterk staan. Ik heb mijn bank opdracht gegeven de bedragen te storneren via internetbankieren, dus dit is in behandeling. Verder wil ik de boeken maandag terugsturen. Helaas hebben ze geen antwoordnummer en kost het mij dus de verzendkosten, maar die neem ik voor lief om hier van af te komen. Volgens de wet hebben we 7 werkdagen bedenktijd en zou dit dus moeten kunnen.
Daarnaast wil ik een brief sturen waarin ik vermeld dat ik niet tevreden ben over de boeken, dat ik geen abonnement wens of wil opzeggen indien dit reeds in werking is gesteld, en dat ze nagelaten hebben een schriftelijke bevestiging te sturen van de telefonische machtiging. Tevens vermeld ik dat ik mijn bank opdracht heb laten geven om de bedragen te storneren. Ik wil de brief aangetekend versturen echter is er een probleem, het bedrijf geeft op haar website slechts een postbusnummer en geen volledig adres. Dus dat is waarschijnlijk een verspilling van mijn geld.

MIjn vraag aan u is of ik op bovenstaande wijze juist handel? Is dit een fatsoenlijke manier om te voorkomen dat ze nogmaals boeken sturen en geld incasseren?
[20 juni 2009]

AntwoordFatsoenlijk is het zeker, en correct ook. In plaats van een (dure) aangetekende brief, kunt u ook drie keer dezelfde brief per gewone post sturen. Dan mag u er van uitgaan dat de opzegging van het abonnement is aangekomen. Het hangt verder van het fatsoen van het bedrijf af of men u nog verder lastig valt of niet.
De regels voor telefonische verkoop zijn recentelijk behoorlijk aangescherpt, en het is inderdaad twijfelachtig of het bedrijf zich eraan heeft gehouden. Ingaan op een telefonisch verkooppraatje is zondermeer geen goed idee, omdat u nooit kunt aantonen wat er is beloofd en afgesproken. Als er bijvoorbeeld wordt gesproken over “vrijblijvend” en “kostenloos” dan moet de zending ook werkelijk vrijblijvend en zonder kosten uwerzijds zijn.


naar pagina 4 naar pagina 2