Vraag & Antwoord (2)

naar pagina 3 naar pagina 1


Direct Home Shopping

VraagWij willen bij Direct Home Shopping de nieuwe computercursus bestellen. Is deze firma wel te vertrouwen? We kunnen namelijk nergens een opgave van de cursus zien. In afwachting van uw bericht.
[12 mei 2009]

AntwoordDirect Home Shopping is al minimaal 8 keer veroordeeld door de Reclame Code Commissie (zie klachtenlijst) en houdt zich met nog veel meer dubieuze handeltjes bezig. Ook de aanbieding van de computercursus is door de RCC aangemerkt als misleidend (febr. 2007), maar het is natuurlijk mogelijk dat men inmiddels wél een betrouwbaar product verkoopt. Gelet op het aantal keren dat DHS in Recht & Krom voorkomt, zouden wij erg voorzichtig zijn met dit bedrijf.


5R-Slim kuur

VraagIk heb via de post een aanbieding ontvangen over de 5R-Slim kuur. Graag zou ik willen weten of er bij u hier iets over bekend is.
[20 april 2009]

AntwoordWe zijn 5R-Slim nog aan het onderzoeken, maar we adviseren op voorhand om er niet aan te beginnen.
Zie ook hieronder.


5R-Slim kuur

VraagIk heb inderdaad ook zo'n aanbieding om in je slaap af te vallen gehad in de bus (5R-Slim). Het klinkt heel verleidelijk, omdat ik graag wil afvallen. Ik vind het inderdaad vreemd dat er wordt aangegeven dat je een gratis kuur ontvangt, maar als je dan wilt bestellen kost het je inderdaad toch geld. Ik heb het wel ingevuld en opgestuurd en dan zou ik het geld overmaken. Maar weet het bankrekeningnummer niet en ook geen telefoonnummer te vinden. Toen ben ik op internet gaan kijken en kwam zo bij jullie terecht. Ik ben blij dat ik niet heb betaald. Maar ik vraag me toch af of het nou allemaal waar of niet waar is. Hopelijk kunnen jullie mij hier meer over vertellen.
[20 april 2009]

AntwoordDe aanbieding heeft alle kenmerken van nep, ga er dus maar vanuit dat het niet werkt. Sommige van de honderden nepmiddeltjes op de markt zijn ook nog eens gevaarlijk en schadelijk voor de gezondheid. Bovendien is de bewering om in je slaap af te vallen niet erg geloofwaardig. Houd verder voor ogen dat er géén wondermiddeltjes bestaan en dat men voor betrouwbare middelen beter naar de apotheek en de huisarts kan gaan.


Schuld bij T-Mobile

VraagIk heb een schuld bij T-Mobile en ik wou die echt graag afbetalen, maar ze gingen niet akkoord met een termijnbedrag van 100 euro per maand die ik wou betalen. Dit heb ik vele malen geprobeerd en uiteindelijk hebben ze mij zonder te waarschuwen overgedragen aan een incassoburo, en mijn abonnementskosten van 2 jaar die nog moet beginnen in rekening gebracht. Ik heb ze alle tijden gebeld voor een regeling en in tussentijd heb ik iedere maand 100 euro betaald voor het achterstallige saldo. Kan ik hier nog iets mee? Ik hoop dat u mij kunt helpen, anders moet ik een bedrag van 2342,35 euro betalen, en dat is vreselijk hoog. Dit is niet normaal vind ik, sorry. Hierbij hoop ik dat ik nog geholpen kan worden.
[10 maart 2009]

AntwoordU hebt een, naar we aannemen terechte, schuld bij een telefoonmaatschappij. Dan is het aan de schuldeiser om een afbetalingsregeling toe te staan of niet. U kunt een dergelijke regeling niet afdwingen en de afbetalingstermijn is aan een maximum gebonden. Ook bij een incassobureau kunt u proberen een afbetalingsregeling overeen te komen. Daar zijn uiteraard wel extra kosten aan verbonden.


TelSell

VraagIk werd onvoldoende geïnformeerd en gecontacteerd over een betaling bij TelSell, waarbij ze administratiekosten vroegen wegens het niet betalen na levering, al was nooit een factuur gestuurd. Ondanks mijn pogingen kreeg ik nooit een antwoord van hun. Bijna een jaar later krijg ik een ingebrekestelling en dreiging om onmiddellijk naar een deurwaarder te stappen. Ik heb ondertussen het oorspronkelijk bedrag betaald maar niet de ong. € 60 penaliteiten.
[6 maart 2009]

AntwoordBij het ontbreken van een vraag, kunnen we alleen stellen dat TelSell géén fatsoenlijk en klantvriendelijk bedrijf is. Ook de waardeloze onzinproducten die men verkoopt wijzen daar al op. Voorts houdt men zich niet aan de wet en uitspraken van de Reclame Code Commissie. Het kan dan ook zijn dat men de invordering van de € 60,-- incassokosten gewoon doorzet. Ons advies is om gewoon af te wachten en indien nodig alle bewijzen aan de deurwaarder te overhandigen.


Verguld Wonen

VraagMijn moeder van 81 jaar heeft een aanbod gekregen van Verguld Wonen, een manier om tijdens haar leven contant geld uit haar huis te krijgen. Heeft iemand ervaring met deze organisatie?
[6 maart 2009]

AntwoordLees het Verguld Wonen-forum, en trek uw eigen conclusie. Houd er ook rekening mee dat deze mensen vooral hun eigen kas willen spekken.


Artro Silium

VraagIk heb middels een dagblad gereageerd op een advertentie over Artro Silium en de proeftube aangevraagd. Deze heb ik inmiddels gekregen en gebruikt. Ik krijg de indruk dat het werkt maar ik twijfel. Mijn vraag is is dit een echt product of is het gewoon pure oplichting?
[13 februari 2009]

AntwoordHet laatste. Het goed masseren van gewrichten geeft een weldadig gevoel, maar daar hebt u geen dure zalf voor nodig. De Reclame Code Commissie heeft de advertenties voor Artrosilium aangemerkt als misleidend en onwettig.


Adres laten verwijderen

VraagHoe kan ik een adres laten verwijderen uit de mail-adresbestanden van een mailorderbedrijf?
[10 februari 2009]

AntwoordHet betreffende bedrijf per e-mail of per post een verzoek sturen, met opgave van het adres dat verwijderd moet worden. Als het bedrijf is aangesloten bij Infofilter (www.infofilter.nl) dan kunt u daar ook uw gegevens invullen. Absolute zekerheid dat een adres verwijderd wordt bestaat er echter niet.


Ontvangen van niet bestelde goederen

VraagMijn ouders zijn sinds kort slachtoffer van pesterijen d.m.v. het ontvangen van niet door hen aangevraagde pakjes en telefoontjes van bedrijven. Zij worden door iemand aangemeld die zich uitgeeft voor mijn ouders. Zo zijn ze via de TNT aangemeld voor een postzegelverzameling van Collect, wilde een adviseur van een overlijdenspolis een afspraak maken om langs te komen (zogenaamd op verzoek van mijn ouders) en belde een kozijnenbedrijf dat ze de aanvraag van mijn ouders binnen had gekregen om een offerte te komen maken.
Mijn ouders zijn beide in de 80 en alletwee zo goed als blind. Ik vind het ronduit smakeloos dat iemand er genoegen in schept mijn ouders op te laten draaien voor iets waar ze niet om gevraagd hebben.
Welke stappen kan ik ondernemen om te voorkomen dat deze pesterijen zich voortzetten?
[6 februari 2009]

AntwoordSmakeloze ‘grappen’ zijn het zeker, vooral omdat uw ouders zo weerloos hiertegen zijn. Mocht u enig idee hebben wie de dader zou kunnen zijn, dan kunt u met uw vermoedens naar de politie gaan. Ook kunt u met de betreffende bedrijven in contact treden om gegevens te verzamelen over de wijze waarop de bestelling of aanvraag is gedaan. Uiteindelijk zal er dan een patroon zichtbaar worden waarmee de schuldige hopelijk opgespoord kan worden.
Om uw ouders te ontlasten kunt u het beste achter het raam of op de deur een tekst bevestigen waarin staat dat er niks besteld of aangevraagd is. Met eventueel een telefoonnummer waarop nadere informatie verkregen kan worden.


Onterechte aanmaningen

VraagOok ik heb zogenaamd diverse grote prijzen gewonnen. Stom genoeg heb ik in oktober 2008 een bestelling geplaatst en nadat ik dat ontvangen had, netjes een week later betaald. Wat schetst mijn verbazing? Een maand later krijg ik een aanmaning. Ik gooi die brief weg, want ik heb al betaald. Weer een maand later de 2e aanmaning. Ik heb een kopie van mijn betaling opgestuurd, wel had ik de af- en bijschrijvingen die niet van toepassing waren, doorgestreept. Wat schetst mijn verbazing? Ik krijg een brief met het verhaal dat de kopie niet geldig is, en als ik niet meteen betaal het incassobureau op mijn dak krijg. Ondertussen heb ik ook nog een derde aanmaning gekregen met 7,50 extra op het te betalen bedrag. Wat ik dus al maanden terug betaald heb. Vanmorgen krijg ik een cash incasso met extra incassokosten van € 22,50.
Mijn zoon raadde me aan eens op internet te kijken of het bedrijf wel of niet bestaat, dus zodoende kwam ik jullie forum tegen en reageer ik hierop. Wat moet ik nu nog doen?
[31 januari 2009]

AntwoordU vermeldt niet om welk bedrijf het gaat en een “cash incasso” is ons niet bekend, maar mocht er een incassobureau aan de deur komen, dan volstaat het overleggen van een bewijs van betaling.


naar pagina 3 naar pagina 1