Blokkeren

22 januari 2018

Het Nederlandse Blokker-concern heeft het niet makkelijk. Het lijkt er op dat het de band met de klant een beetje is kwijtgeraakt. Op verschillende manieren probeert men nu de aansluiting met het winkelende publiek weer terug te vinden. Zo experimenteert men met de indeling van de winkels, met het assortiment en met de wekelijkse folder. De eerste van dit jaar heeft weer een ander formaat dan voorheen, en daarin is het een en al Sale wat de klok slaat. En "Ga voor nog meer Sale naar de winkel", zo kopt de folder.
Dat hebben we gedaan, want we waren toch toevallig in de buurt. De ruiten waren helemaal volgeplakt met grote banieren met daarop wederom Sale en nog eens Sale. Binnen hebben we aan de enige cassiére gevraagd of dat merk écht wel zo goed is, maar we kregen geen antwoord. Daarop hebben we nog een blik op de voorraad onaantrekkelijke producten geworpen, en zijn we heel snel weer naar buiten gelopen.

Bij nadere bestudering van de folder denken we in eerste instantie dat die uit kostenbesparing geheel in zwart-wit met als enige steunkleur geel is gedrukt. Later merken we dat de producten zélf grotendeels zwart zijn. En we snappen niet hoe men met dergelijke sombere en niet te bedienen huishoudelijke producten de slag om de consument meent te kunnen winnen. Zwart is een kleur die geassocieerd wordt met dood en verderf en die tot depressies kan leiden. We hopen echt niet dat Blokker hiermee haar eigen ondergang voor ogen heeft.