PlusOnline

12 februari 2017

De makers van tijdschriften, boeken, reclames, programma's, software enz. lijken zich steeds meer over te geven aan enkele nieuwe - en voor velen ergerlijke - trends. Een van die trends is veertig jaar geleden hier ingezet door het Zweedse Ikea, en daarna versterkt door de opkomst van de 'sociale media'. Zelfs een degelijke instantie als de Consumentenbond heeft dit jaar besloten om de begrippen Beleefdheid en Respect overboord te gooien. Door de klant en de lezer alleen nog maar met ‘je’ aan te spreken. Terwijl de bond toch zegt te strijden voor allerlei (consumenten-)rechten van de mens. En volgens ons is het een essentieel recht van de mens om beleefd en respectvol te worden benaderd. Als reactie op het opzeggen van ons lidmaatschap geeft de bond als uitleg dat men de tijd nu rijp achtte om van U naar Je over te schakelen. En van zo'n uitleg begrijpen wij maar heel weinig. Wat is er ineens mis met U?

Een andere onbegrijpelijke trend is om in boeken, tijdschriften, reclame en op webzijdes steeds kleinere en dunnere lettertypes te gebruiken, die dan ook nog eens grijs van kleur zijn! Veel nieuwe boekwerken, waaraan veel geld is besteed, zijn derhalve onleesbare producten geworden. Een zinloze trend, waarover niet alleen oudere mensen klagen maar ook tieners en twintigers. En niemand kan uitleggen wat de bedoeling ervan is. Is het alleen maar omdat men tegenwoordig erg bang is om achter te lopen, niet meer modern te zijn en de nieuwe mode te missen? We gaan het bijna denken.

Er zijn echter uitgevers die steviger in hun schoenen staan, die niet bang zijn om uit de pas te lopen en die de juiste keuzes maken. En zónder dat men ze kan bestempelen als ouderwets.
De uitgaven van Senior Publications Nederland b.v. zijn namelijk zo fris, kleurrijk, modern en bij de tijd als maar kan. De opmaak is aangenaam, helder en doordacht. De teksten zijn uitstekend leesbaar, dus geen piepkleine, iele en grijze letters, die vroeger alleen gebruikt werden voor ‘de kleine lettertjes’ om minder prettige boodschappen te verhullen.
De inhoud van de uitgaven is degelijk, deskundig en doeltreffend. En kan hulp bieden bij een groot scala aan problemen, voor zowel oud als jong.

De belangrijkste uitgaven van SPN zijn: PlusOnline (de webzijde), PlusMagazine (het maandblad) en PlusPraktisch (de speciale gidsen). De onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: Geld & Recht, Gezondheid, Digitaal, Vrije Tijd, Culinair en Mensen. Daarnaast is er de Webshop en kan men zich melden voor de Nieuwsbrief.
Dit artikel is gebaseerd op de webzijde en de PlusPraktisch gids Veilig Digitaal. Alle media hebben dezelfde heldere, leesbare en informatieve aanpak, zoals hierboven beschreven.

Tot slot nog iets over PlusOnline. De webzijde heeft wel een zg. Cookiebeleid, maar de bezoeker wordt niet lastiggevallen met blokkades of gezeur over het toestaan van cookies. Hetzelfde geldt voor Javascript, waar intensief gebruik van wordt gemaakt, maar dat de inhoud van een pagina - voor zover we kunnen nagaan - niet belemmert als de gebruiker het niet toestaat. Want veilig internet, cookies en javascript gaan immers niet samen.