Vemma - via piramideverkoop

Achterzijde reclamekaartje

[Januari 2007]

Het gaat hier om het zoveelste “wondermiddel”, genaamd Vemma (Vitaminen Essentiële Mineralen Mangosteen Aloë vera) dat via een piramidesysteem aan de man wordt gebracht.
Alle beweringen op dit kaartje zijn, zoals gewoonlijk, weer onzin en de tekst is ook erg warrig.
Kijk maar eens naar deze klein gedrukte waarschuwing op de achterzijde:
“Dit product is niet om te diagnostiseren, te behandelen of te stellen dat dit kan genezen en/of ziekten kan voorkomen.”

Andere beweringen op het kaartje:

• “Niet te koop bij de apotheek” - Nee, daar verkopen ze inderdaad alleen maar betrouwbare en gezonde producten.
• “Geadviseerd door medici” - Gelogen, en wordt niet onderbouwd.
• “Wereldwijd een succes” - Wie heeft er ooit van gehoord?
• “Zonder zelf te verkopen” - Het bewijs van piramideverkoop.
• “Meer dan $ 1 Miljard dollar omzet” - Een rare bewering zonder nadere uitleg en onderbouwing.
• “Ontvang ons bewezen € 30.000,- p/m marketingplan” - Weer een loze kreet die geen stand houdt.
• “1% van 10.000 inwoners = 100 nieuwe consumenten à € 10,- provisie = € 1.000,-*”
“* Uw wekelijkse inkomsten kunnen variëren” - En dat zullen ze zeker, en wel naar beneden toe.

Op het hele kaartje staat nergens een prijs van het product vermeld, ook geen telefoonnummer, geen adres of vestigingsplaats, geen handelsgegevens, alleen maar websites.
In een piramidesysteem als dit gaat het er alleen maar om nieuwe verkopers te werven. Hier moet een deelnemer zijn, gratis ter beschikking gestelde, website promoten door het laten drukken van flyers en die te laten verspreiden in een stad van plusminus 10.000 inwoners.
Ga maar eens informeren bij een drukker en een folderverspreider wat zoiets kost.
Bovendien mag de verspreider geen illegale dingen bezorgen, dus kan het zijn dat u ze zelf huis aan huis moet bezorgen.
En omdat de steden van die omvang al gauw een keer op zijn, zullen de arme deelnemers elkaar al snel in het vaarwater zitten en kunnen wij een stortvloed aan folders in de bus verwachten.

Zoals altijd vragen we reacties van mensen die hier ingetrapt zijn, en die werkelijk de voorgeschotelde resultaten behalen. Tot op heden hebben we nog nooit een onderbouwde positieve reactie gehad.

Voorzijde Vemma reclamekaartje


Harry Mens heeft geen pens

Deze kop slaat inderdaad nergens op. Evenmin als het onderdeel in Harry's programma Business Class op RTL7, dat ik tot mijn verbijstering zojuist zie en waarin Mens reclame maakt voor het “gezondheidsproduct” Vemma!

En zo'n man wilde ooit politicus worden. Nu snap ik waarom politici niks aan dit soort oplichting willen doen, wellicht hebben ze wel allemaal een aandeel in deze windhandel.

Want Vemma is gewoon een nonsensproduct, zoals er al duizenden zijn (geweest). En de jongedame die het wonderdrankje sedert twee maanden importeert, vertelt enthousiast dat er al voor miljoenen zijn afgezet in die korte tijd.
Nee, het spul is niet gewoon in de winkel te koop, het wordt aan de man gebracht via de “zeer succesvolle netwerk-marketing formule”. Zeg maar gewoon piramideverkoop. Verboden in Nederland! Maar Harry Mens staat vast boven de wet. Het gaat mij boven de pet.
En arme distributeurs die vast handenvol geld moeten investeren in de vloeistof, en arme eindafnemers (u) die het brouwsel moeten drinken...