Direct Voordeel?

[11 mei 2004]

Het is jammer voor de bedrijven in het boekje die op zich een goede reputatie hebben, maar die door de BioStabil 2000 van Bruno Santanera en de praktijken van Maria Duval ernstig gedevalueerd raken. In mijn ogen althans.
Ook de aanwezigheid van sexartikelen en afslankmiddelen doen de betrouwbaarheid van die aanbieders weinig goed.

Direct Voordeel?

Als ik ECI, Reader's Digest of Donald Duck was, dan zou ik niet in een gidsje willen staan samen met Rooie Oortjes, Lust4Love, Garant-O-Matic, Pabo en Maria Duval.

Garant-O-Matic (vreemde naam) is het bedrijf met een 0900 telefoonnummer dat nu drie uitvoeringen van “Tineke's BioStabil 2000” verkoopt. Met dezelfde reclame als destijds Tel-Sell en dezelfde prijzen. “GEZIEN OP TV” en “30 jaar garantie op het magnetisch veld”. Dat gezien op TV is inmiddels al weer een poosje verleden tijd, heb ik me laten vertellen.
En 30 jaar garantie op een magnetisch veld is gewoon een wassen neus, hoe kan men nu een onzichtbaar veld garanderen?

Laat ik hier niet verder uitwijden over de BioStabil, die komt elders genoeg aan bod. Laten we eens gaan kijken naar de beloofde GRATIS PRODUCTEN.
Vooral de aanbieders van erotische producten als DVD's en boeken zijn het hitsigst in het offreren van aantrekkelijke gratis cadeau's. Zo is daar een gratis Flatscreen televisie, een heuse Audi TT en een DVD-speler.
Op de afbeeldingen zien de geschenken er indrukwekkend uit, maar als we goed kijken, dan lezen we dat de TV een grootte heeft van 7". Dat betekent 7 inch en dat is weer in centimeters nog geen 18 cm. Een erg klein toestelletje dus, maar wel gratis.

Ook de Audi TT is niet wat het op het eerste gezicht lijkt, het is een schaalmodel (1:18). Aan de DVD-speler is zo geen opvallend gebrek te herkennen, dus deze high-tech speler zal wel echt zijn.
Bij deze aanbieding kan het allemaal niet op: als u de bon invult krijgt u ook nog eens luxe ingebonden verzamelbanden en een spannend verrassingsgeschenk. Zonder verdere koopverplichting en voor maar enkele euro's krijgt u het kennismakingspakket plus alle informatie.
“Een zending wordt altijd 14 dagen vrijblijvend op zicht gezonden” staat er ten overvloede nog bij onderaan de bon, plus vet gedrukt “GRATIS DVD-speler”.
Iedereen die nu denkt de speler ook meteen bij de eerste zending te ontvangen, heeft het mis. Ook over het vrijblijvende karakter van de aanvraag heb ik mijn twijfels. Gewoonlijk zorgt men er in deze gevallen voor dat het erg moeilijk is om weer van dit soort bedrijven af te komen als men er eenmaal iets besteld heeft.
Vaak is het zo dat u al gauw vastzit aan een hele serie producten (CD's, DVD's, boeken, munten, strips, kristallen, magazines, etc.), en dat u een gratis geschenk pas ontvangt als de hele serie is afgenomen en betaald.

De aanbieder van kristallen afbeeldingen biedt drie gratis kristallen én een gratis kristalvitrine. Die ziet er volwassen uit, maar zal in werkelijkheid wel piepklein zijn. Toch is men hier nog het duidelijkst over de gratis producten: “Bij de gehele collectie”.
Bij de meeste anderen is deze zin onopvallend in de tekst verwerkt.

Bij het complete kaboutervolkje van Rien Poortvliet ontvangt u een hele serie gratis geschenken, waaronder een DVD-speler / Videorecorder-combinatie. Er staat uiteraard niet bij uit hoeveel delen het complete kaboutervolkje wel bestaat en hoeveel geld u daar uiteindelijk aan kwijt bent

Na de aanvankelijke lokkertjes en presentjes moet uiteraard de portemonnee getrokken worden. Dat ligt voor de hand, want alle gratis producten moeten wel door u betaald worden, en de aanbieders willen ook nog forse winsten maken.

Alle aanbieders in het boekje hebben een voordeelbon met een antwoordnummer, die gratis in te sturen is.
Alle bonnen hebben hetzelfde antwoordnummer in Eindhoven, en als u de kleine lettertjes goed leest, dan wordt duidelijk dat de uitgever van het gidsje erg geïnteresseerd is in uw persoonlijke interesses. Men legt alles vast in gegevensbestanden, waar men mee doen mag wat men wil.
Om nóg meer over u te weten te komen, lokt men u met een te winnen prijs van € 25.000,-- en een Mercedes-coupé ter waarde van € 35.000,--.