Bakker, Hillegom (3)

Bakker 11

[26 april 2010]

De service van Bakker, waaronder het nakomen van garanties, lijkt in orde te zijn. Des te triester is het daarom dat we dit bedrijf wederom hier moeten behandelen.
Kennelijk kan Bakker zijn hoofd alleen nog boven water houden door zijn klanten te misleiden. En dat keer op keer op keer.
Wij vragen ons wel eens af: wat voor lage mentaliteit moet je wel niet bezitten om zo leugenachtig met je klanten om te gaan?

De Afdeling Prijzen en Geschenken van Bakker heeft de zoveelste prijswintruc in elkaar geknutseld. Waarom? “Deze promotie wordt aangeboden met de bedoeling de tuinproducten van Bakker op een vrijblijvende manier meer onder de aandacht te brengen en loopt van 1-1-2011 tot 31-12-2011 in meerdere landen van Europa.”
Bakker zegt verder dat deze promotie is georganiseerd conform de gedragscode voor promotionele kansspelen, maar dat lijkt ons sterk. Gelukkig noemt Bakker ook waar men met klachten terecht kan: Projectbureau Kansspelen, Postbus 20301, 2500 EH Den Haag, en bij Bakker zelf.

Bakker ziet zijn klanten als grote oenen: de envelop moet binnen vijf minuten worden geopend (het lukte ons binnen ¾ seconde), er moet een sticker van het ene velletje naar het andere worden verplaatst, er moeten instructies die geen instructies zijn goed gelezen worden, er moet gekeken worden of een nummer tussen andere nummers staat, en meer van die kinderlijke onzin.

De voorkant van de enveloppe suggereert dat de ontvanger een Sony televisie en apparatuur t.w.v. € 10.000,00 heeft gewonnen, maar er staat alleen maar dat die prijs op het genoemde nummer is gevallen. (Hetgeen in tegenspraak is met de mededeling in de kleine letters dat mr. Bema te Tourcoing toezicht heeft gehouden op de trekking, en dat de uitkomst alleen bij hem bekend is.)

De zes documenten in de envelop staan propvol met hitserige en ondoorgrondelijke kreten en teksten, maar we kunnen ons het lezen ervan besparen. Met een vergrootglas kunnen we de kleine grijze letters lezen, en daarin zien we dat iedereen hooguit een hangertje met ‘Swarovski elements’ krijgt.
In de normale tekst stelt Bakker dat het prijsopvraagformulier tezamen met de bestelbon moet worden opgestuurd. Maar in de kleine letters valt te ontwaren dat men ook mee kan doen zónder iets te bestellen. In dat geval moet het prijsopvraagformulier in een eigen, gefrankeerde envelop worden opgestuurd. En daarmee voldoet Bakker wellicht toch nog net aan de gedragscode.