Aktief & Vitaal (Aktiv & Vital)

Aktiv Vital

[8 juni 2014]

D

e eerste aanwijzing dat er iets niet klopt met de "Grote Jubileumverloting" is de naam van de onderneming die in deze brief staat. De opstellers weten namelijk zelf niet hoe die naam geschreven moet worden: Aktief & Vitaal, Actief en Vitaal of Aktiv & Vital. En dat is natuurlijk erg vreemd. Verder treffen we op de achterzijde van de brief (zie afbeelding) een paar rare taalfouten aan: kostelos, in form van, reele zaken en LED Televisle.

De brief opent met de zin: "Zoals u ongetwijfeld in de media vernomen heeft, viert onze firma haar 25 jarig jubileum."
Uiteraard hebben wij nergens iets vernomen van een eventueel jubileum, en we hebben zelfs nog nooit gehoord van een van de drie genoemde firmanamen. En ook niet van de hoofdsponsor Media TV, die in consumenten-elektronica zou doen. Waar A & V zelf in handelt wordt overigens nergens duidelijk. Ook ontbreekt een verwijzing naar het Handelsregister en zelfs het vestigingsadres. Er staat alleen een postbusadres in de brief, omdat PostNL dat verplicht stelt: Postbus 103, 7890 AC Oranjedorp.

Volgens de Aktiv & Vital-brief worden we verzocht om onze prijs persoonlijk te komen afhalen "in een locatie bij u in de buurt". We wisten niet dat we aan een prijsvraag hadden meegedaan, en we komen ook niet te weten op welke locatie we de prijs moeten afhalen, alleen een deel van de postcode. De rest is kennelijk streng geheim. Maar we mogen wel zoveel mogelijk gasten meenemen. Al die gasten krijgen een welkomstgeschenk ter waarde van 149 euro. En als we komen, moeten we dat eerst per telefoon melden.

Kennelijk wil de organisatie de 'feestlocatie' pas kort van tevoren bekend maken, om te voorkomen dat de zaaleigenaar achter de ware bedoelingen van de huurders komt, en de huur opzegt. Want zoals in eerdere gevallen wordt een zaal vaak onder valse voorwendsels gehuurd.
Er worden veel mooie cadeau's beloofd: "... alle 250 LED televisies en digitale camera's worden verloot", maar bij het lezen van sommige raadselachtige zinnen, ga je je toch wel even achter de oren krabben. "Iedere Gast, vooraf bepaald door middel van een loting, ontvangt als dank voor zijn vertrouwen, GRATIS een LED Televisie en een digitale Camera van hoge kwaliteit."
En waar en wanneer de 250 apparaten worden verloot is ook niet duidelijk.

"De duur van de presentatie is ongeveer 2 uur." De bedoeling van de hele toestand is om de bezoekers zoveel mogelijk dure en onnodige producten aan te smeren. En de genodigden zijn allemaal ouderen, die valse beloftes niet altijd meteen doorzien.