Valse T-Mobile mail

T-Mobile oplichting

12 februari 2016

Criminelen misbruiken tegenwoordig alles en iedereen die grote bekendheid genieten in onze samenleving. Daaronder bevinden zich banken, supermarkten, winkelketens, belastingdienst, Rijksdienst voor het Wegverkeer, incassobureau's, deurwaarders, telecombedrijven, en ga zo maar door. Niets en niemand blijft gespaard. Hierboven is een voorbeeld te zien van T-Mobile. Deze mail wordt naar willekeurige adressen gestuurd, zodat er altijd wel een deel terechtkomt bij klanten van T-Mobile. De meeste klanten zullen zich realiseren dat ze niets afweten van een nog te betalen bedrag en zullen de mail direct wissen, hetgeen een verstandige reactie is. Anderen zullen om opheldering vragen bij T-Mobile zelf en vernemen dat het om een vals bericht gaat. Een klein deel van de ontvangers raakt meteen in paniek en volgt de instructies in de mail op. Nooit doen natuurlijk, maar dat besef komt vaak te laat.
In deze mail zitten voldoende aanwijzingen om te concluderen dat het om fraude gaat: Er staat geen naam, adres en klantnummer in, er staat niet in waarvoor het verschuldigde bedrag is, er moet op een link in de mail geklikt worden (nooit doen!), het taalgebruik is incorrect en er zijn geen contactgegevens van de afzender.
Het meest opvallende - en dat begint een trend te worden in oplichtersland - is dat er betaald moet worden in Bitcoins! De code die er ingevoerd moet worden is van de crimineel (of een handlanger) die op een makkelijke manier probeert rijk te worden.
Een serieuze onderneming of dienst zal nooit betaling in Bitcoins eisen, omdat dat geen wettig betaalmiddel is.
De Bitcoin begint inmiddels aardig het betaalmiddel van de crimineel te worden.

Ons advies is: Zorg dat uw e-mailadres zo min mogelijk bekend is bij banken, winkels en overheidsdiensten. Als u dan een mail krijgt van iets waar uw adres niet bekend is, dan weet u meteen dat het om een poging tot oplichting gaat.