Strato (2)

Strato A.G.

[9 februari 2014]

Tegen het Duitse internetbedrijf Strato A.G. zullen we blijven waarschuwen, want men wil ten koste van alles de baas worden in Europa (en misschien wel de hele wereld) als het om internetdiensten gaat. Uit eigen ervaringen en die van honderden anderen, kunnen we zeggen dat het ons zéér onverstandig lijkt om ook maar enig contact met deze onbeschofte en incompetente onderneming te hebben.
Want als u eenmaal - gelokt door mooie reclame in bladen en op TV - zelfs maar een product voor een proefperiode afneemt, kan het al zijn dat u te maken krijgt met (financiële of andere) problemen.

Kritiek op Strato in computertijdschriften en op commerciële webzijdes zult u nauwelijks tegenkomen. Men is veel te bang om advertenties van Strato te verliezen! Ook is bijna nergens de veroordeling van Strato door de Reclame Code Commissie in 2013 te vinden. De objectiviteit van die tijdschriften en webzijdes moet u dan ook vaak met een korreltje zout nemen. Men zal besproken producten en bedrijven zelden afkraken, uit angst om geen nieuwe producten meer te krijgen.

Gelukkig zijn er op internet verschillende webzijdes te vinden waar iedereen zijn of haar ervaringen met webhosters (zoals Strato) kan ventileren. En daar komt Strato er zeer slecht vanaf.
Uiteraard maakt ieder groot bedrijf wel eens fouten en zullen er ook wel veel tevreden klanten zijn, maar de hooghartige en onvriendelijke manier waarop Strato met klanten en service omgaat, is nauwelijks te beschrijven.
Verder moet iedereen goed beseffen dat Strato een Duits bedrijf is, en dat klanten te maken krijgen met het Duitse recht, in het geval van conflicten. Als buitenlander is het bijna onmogelijk om een proces in Duitsland te voeren en/of te winnen.

Strato heeft - net als veel andere Duitse bedrijven in Nederland - lang gedacht dat men de Duitse wetten en regels ook aan ons Nederlanders kon opleggen. Zo was de klantendienst er niet van overtuigd dat men hier het euroteken vóór een bedrag zet (€ 99,99) en niet zoals zij doen, er achter (99,99 €)! Dezelfde houding had men als wij er op wezen dat voor de Nederlandse wet álle bedragen inclusief de BTW moeten zijn. Mede dankzij de veroordeling van Strato door de RCC op dat punt, lijken ook de andere Nederlandse webhosters hun leven gebeterd te hebben!

Veel problemen bij Strato ontstaan doordat alle medewerkers van de klantendienst en helpdesk in Berlijn zitten, dus ook de Nederlandse, Engelse, Spaanse, etc. Dat doet men ongetwijfeld om de medewerkers beter in de gaten te kunnen houden en te commanderen. Want álle grote Duitse bedrijven worden als militaire operaties geleid, dus ook Strato.
Nederlandse klanten beklagen zich erover dat zij soms een slecht Nederlands sprekende Duitse medewerker aan de lijn krijgen of zelfs een Engelstalige! Al met al is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de helpdesk vaak ver te zoeken. Dat geldt in iets mindere mate voor contact per e-mail.

Strato spioneert

Bij een bezoek aan de webzijde van Strato, bezoekt u ook - zonder het te weten - minimaal de volgende vijf webzijdes:
Quizma.com, Gmads.net, Adsfac.eu, Googleadservices.com, Qservz.com.
De namen zijn even duister als hun bedoelingen, maar die zullen zeker te maken hebben met een vorm van spionage.

Strato houdt zich eindelijk aan de wet

[16 oktober 2013]

Het heeft de Reclame Code Commissie enige overredingskracht gekost om het Duitse internetbedrijf zich hier aan de Nederlandse wet te laten houden. Maar inmiddels voldoet het redelijk aan de eisen die de commissie heeft gesteld in haar uitspraak naar aanleiding van klachten die wij tegen Strato hadden ingediend. Het bedrijf hanteert nu prijzen inclusief BTW, en de andere reclameteksten zijn ook minder misleidend dan voorheen. Wat gebleven is zijn de kleine, moeilijk leesbare letters in advertenties (wat op zich al misleiding is), maar de correcte informatie is er wel in te vinden.
Bij de behandeling van de zaak klaagde Strato erover dat men niet concurrerend zou kunnen zijn ten opzichte van bedrijven die ook exclusief-prijzen hanteren. Inmiddels heeft men daar een oplossing voor gevonden: met zulke lage prijzen nieuwe klanten lokken dat het belastingbedrag niet veel meer uitmaakt. Het lijkt erop dat Strato absoluut de leider wil zijn op het gebied van internetdiensten. Als u ook valt voor die lage prijzen, hou dan wel rekening met de Duitse mentaliteit waar u vroeg of laat mee te maken zult krijgen.