Strato A.G.

[26 mei 2013]

Strato A.G. is een Duits internetbedrijf dat sedert 2006 ook een Nederlandse afdeling heeft en hier veelvuldig adverteert. Het bedrijf doet onder andere aan webhosting, het onderdak bieden aan webzijdes. Recht & Krom was tot voor kort ook ondergebracht bij Strato.

Strato en de Reclame Code Commissie

Op 7 mei 2013 heeft de Nederlandse Reclame Code Commissie haar beslissing bekend gemaakt inzake drie klachten over de wijze van adverteren van Strato in de Nederlandse media. De Commissie heeft geoordeeld dat de klachten terecht zijn. Strato heeft de Wet op de Omzetbelasting overtreden en Strato heeft gehandeld in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie acht de reclame-uitingen van Strato misleidend en oneerlijk. (RCC Dossier 2013/00233)

Strato maakt zich schuldig aan contractbreuk

Strato heeft zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan contractbreuk en wanprestatie.
De aanleiding daartoe is een klacht van Theo Voerman van CadTelewerk.nl (voorheen Sabos) geweest. Deze persoon heeft zich in mei 2013 bij Strato beklaagd over onze berichtgeving inzake zijn misleidende praktijken. En hij heeft geëist dat alle artikelen en forumpagina's over hem worden verwijderd. Strato heeft ons daarop een Engelstalige (!) mail gestuurd met het verwijt dat we “personal privacy” zouden hebben geschonden, en de sommatie om binnen enkele uren de betreffende pagina's van rechtkrom.nl te verwijderen. Dat hebben we niet gedaan, maar we hebben wel uitgelegd waarom onze berichtgeving over Voerman legitiem is voor de Nederlandse wet.
In 2004 heeft Voerman al eens een door hem aangespannen zaak tegen een kritische en agressieve webzijde verloren. En onze berichtgeving over hem is sedert dat jaar ononderbroken op internet te vinden geweest. Voerman zou dus beter hebben moeten weten.

Maar Strato reageert niet op ons verweer, en blokkeert rücksichtslos ons domein rechtkrom.nl, waardoor de hele webzijde onbereikbaar is geworden! Deze actie is op zich al onwettig, de domeinnaam is ons bezit en mag door niemand geblokkeerd worden. Maar Strato heeft zich hiermee ook schuldig gemaakt aan contractbreuk, wanprestatie en belemmering van de vrije meningsuiting. Allemaal zaken die voor de Nederlandse wet strafbaar zijn.

Na de blokkade

Uit irritatie over de actie van Strato, hebben we de inhoud van ál onze webzijdes direct verwijderd, en hebben we de bezoekers alleen een mededeling getoond dat we bezig zijn met het verhuizen van onze domeinen naar een andere hosting-provider. We willen uiteraard niks meer met Strato te maken hebben.
Drie dagen daarna is er een Engelstalige brief op Nederlandstalig briefpapier (!) van Strato Berlijn bij ons binnengekomen. Men laat ons weten dat men het contract zo snel mogelijk wil beëindigen en dat men onze web-inhoud van hun computers wil verwijderen... Hoe kinderachtig!

Ook kinderachtig en onrechtmatig is het feit dat Strato nooit de blokkade heeft opgeheven, ook niet toen er helemaal geen inhoud meer aanwezig was.

Verhuizing domeinnamen

De verhuizing van zes van onze acht domeinnamen is goed verlopen. De andere twee hebben irritante problemen opgeleverd. Strato hamert er steeds op dat wijzigingen in contactgegevens direct worden doorgegeven. Dat is ook netjes gebeurd, en Strato heeft die wijzigingen correct doorgevoerd in zijn administratie. Echter, men heeft verzuimd om de wijzigingen ook door te geven aan de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Dat heeft geleid tot ongeldige authorisatie-codes. Alleen met geldige authorisatie-codes kunnen domeinen worden verhuisd.
In één geval moest er volgens Strato zelfs een lang en officieel formulier worden ingevuld en teruggestuurd om de naam weer correct geregistreerd te krijgen. Omdat wijzigingen alleen door Strato kunnen worden gedaan, hebben we de vraag gesteld waarom men onze wijzigingen niet heeft doorgegeven aan de SIDN. Dit was het antwoord:

Uw pakket bij STRATO en email adres daar bekend hebben eigenlijk niets met uw domein registratie te maken. Daarom was het nooit aangepast helaas. Maar ik heb het voor u aangepast en die authcode aangevraagd. Deze zal binnen 24 uur aan uw email adres gemaild worden. Mijn oprechte excusses, dat het zo bureaucratisch must aangepast worden. Maar deze systeem is door de Register bedacht wegens de veiligheid van de domein houders.

Voor de andere domeinnaam hebben we drie keer van Strato de authorisatie-code ontvangen, die echter ongeldig bleek te zijn. Medewerkers van Strato hadden eerst de codes gestuurd, daarna opgemerkt dat de adresgegevens niet meer klopten, en ze vervolgens spontaan gecorrigeerd. Daarmee was de gestuurde code ongeldig geworden en moesten we die opnieuw opvragen.
De betreffende domeinnaam is nog altijd niet te gebruiken, maar we weten niet waardoor.

“Superieure Duitse technologie”

In een advertentie over de servers (computers) van Strato heeft men het over “Superieure Duitse technologie”. Onze ervaring met de techniek van Strato is niet zo rooskleurig. Sterker nog, wij hebben geconstateerd dat de programmeurs van Strato regelmatig voor aanzienlijke blunders zorgen. Zodanig dat wij ons grote zorgen hebben gemaakt over de veiligheid van de (Nederlandse) webzijde van Strato.

De grootste blunder waar wij van op de hoogte zijn, is het feit dat Strato jarenlang niet door had dat klanten met het goedkoopste hosting-pakket (Easy/Basic) een service kregen waar ze geen recht op hadden. Namelijk uitgebreide, grafische bezoekers-statistieken rechtstreeks vanuit de inlogpagina. Het heeft maar liefst vijf jaar (van 2006 tot 2011) geduurd voordat iemand bij Strato dat opmerkte, en toen heeft men dat ook radicaal afgekapt. Zónder de klanten ervan op de hoogte te stellen!
Desgevraagd heeft men ons toen wél verzekerd dat de te downloaden statistieken zouden blijven. Daarvoor heeft de klant echter een uitpakprogramma en een weblog-vertaalprogramma nodig.

Strato geeft geen informatie over storingen

Bij het beeld van “Superieure Duitse technologie” passen geen storingen en onverwachte werkzaamheden. Meldingen daarover geeft Strato dan ook namelijk nooit. Strato heeft geen internet-pagina voor storingsmeldingen, in tegenstelling tot bijna alle andere providers. Want storingen komen overal voor, ook bij Strato. Alleen op speciale forums heeft Strato wel eens toegegeven dat bepaalde diensten een tijd uit de lucht zijn geweest.

Strato zegt in advertenties wereldwijd vier miljoen klanten te hebben en tot de grootste ter wereld te behoren. Dat mag indrukwekkend klinken, maar zoveel klanten maken bepaalde diensten ook erg traag. Zo kost het inloggen vaak meerdere seconden.

De downloadbare statistieken lopen de laatste tijd vaak uren of zelfs dagen achter, en zijn soms geheel afwezig. Enkele malen, na een “vernieuwing” van de Strato webzijde zijn de bezoekers-statistieken zelfs voor weken verdwenen geweest. En op een melding aan de klantenservice is er dan slechts een laconieke reactie in de trant van: “we geven het door aan de technische afdeling” gekomen.

Regelmatig hebben we in het “Mail Center” van Strato moeizaam een vragenformulier ingevuld, om na een druk op de knop “Verzenden” pardoes op de Duitse webzijde van Strato te belanden. Na veel proberen hebben we uitgevonden dat het formulier alleen bij een bepaalde instelling van Javascript en Cookies goed werkt. Maar op de webzijde wordt daar niet op gewezen.

Er zitten verschillende link-fouten op de webzijde van Strato die ervoor zorgen dat we soms een Duitse pagina in plaats van de juiste Nederlandse te zien krijgen. Erg slordig allemaal.

Dreigmails van Strato!

De hooghartige Duitse wijze om ons te vragen of we ons jaarcontract willen verlengen, gaat bij Strato alsvolgt:

Geachte heer / mevrouw,
Wij willen u erop wijzen, dat uw contract op 19.07.2012 afloopt. Na deze datum worden de u ter beschikking gestelde diensten opgezegd. Alle domeinen, uw webcontent en de e-mailadressen in uw pakket worden dan verwijderd.
U heeft de mogelijkheid uw contract met een nieuwe looptijd te verlengen.
Let op: dit is slechts tot 10 dagen voor de beëindigingsdatum mogelijk.

Ook als het maar om één domeinnaam gaat!


We zijn blij verlost te zijn van deze Duitse “heerser” die, net als MediaMarkt, Saturn, Lidl, Aldi en Hornbach, probeert met grof geweld Nederland (alsnog) te veroveren...