Shell & Esso boycot

[20 september 2005]

De hoge benzineprijs is aanleiding geweest voor een kettingbrief die momenteel via e-mail wordt verspreid.
De bedoeling van het e-mailbericht is om Shell en Esso massaal te boycotten, om zodoende een lagere benzineprijs af te dwingen. Hieronder een stukje van de brief:

    Koop geen druppel brandstof meer bij de twee belangrijkste oliemaatschappijen (die nu gezamenlijk optrekken): Shell en Esso. Als die niets meer verkopen, zullen ze zich genoodzaakt zien de prijzen te laten dalen; en de andere maatschappijen zullen hen dan moeten volgen. Maar om dit plan impact te geven zullen wereldwijd de miljoenen klanten van Shell en Esso zich hierin moeten groeperen.

    En z kunnen we dat bereiken:
    Deze brief is aan 30 personen doorgestuurd. Als elke ontvanger hem doorstuurt aan 10 anderen (30+30x10) en die vervolgens ook weer aan 10 anderen (30+30x10+30x10x10), dan zullen bij de achtste verzending 333 miljoen consumenten zijn bereikt!

Tot zover de brief. Er zitten een aantal kwalijke kanten aan.
Oproepen tot boycot en beschadiging van met name genoemde bedrijven is strafbaar; het starten van en deelnemen aan kettingbrieven is verboden; op deze wijze kan internet ernstig vertraagd of lamgelegd worden.

Veel effect op de benzineverkoop van genoemde bedrijven zal het wel niet hebben. Gelukkig maar, want anders zou het wel heel erg gemakkelijk zijn om iets of iemand economisch schade toe te brengen. Namelijk met maar n e-mailtje!
Werk hier nooit aan mee, want voor u het weet wordt u zelf getroffen door een of andere boycot-actie.

Een heel vervelend neveneffect van een kettingbrief of massamail is dat er nog altijd mensen zijn die hun hele adressenbestand open en bloot via zo'n bericht de wereld insturen. En dat levert weer veel ergernis op van degenen die daar niet van gediend zijn.