Scheer & Foppen webshop

28 januari 2015

I

n de rubriek Consument kunt u uitvoerig onze ervaringen met de webshop van Scheer & Foppen van een jaar geleden lezen. En die ervaringen zijn niet om vrolijk van te worden (‘Webshop-ellende’).

De fysieke winkels van Scheer & Foppen zijn licht, ruim, overzichtelijk en het personeel is er vriendelijk en behulpzaam. Daar is niets op aan te merken. Maar het kopen per internet is een vervelende klus. Omdat de winkel bij ons in de buurt een specifieke LG afstandsbediening niet in voorraad heeft, zeggen we onnadenkend dat we die zelf wel via internet zullen bestellen. Het motto van S&F is immers: “Vóór 23:00 uur besteld, morgen geleverd.”
De hele bestelprocedure kost ons zo'n drie kwartier, en het is al over elf uur 's avonds als we eindelijk klaar zijn. En dan weten we nog niet zeker of alles goed gegaan is.

Het grote probleem bij webshops is, dat er geen overzicht is van de procedure, en dat de volgorde niet voor iedereen even logisch is. Het kan natuurlijk aan ons gebrek aan intelligentie liggen, maar we staan een paar keer op het punt om de bestelling af te breken. We moeten in elk geval een keer de internetverbinding verbreken en de browser opnieuw starten om ontstane fouten te kunnen herstellen.
Als we een keer een pagina teruggaan om iets terug te lezen, dan blijkt dat we het artikel ineens twee keer hebben besteld. Het bestelde aantal kan handmatig worden veranderd, maar het te betalen bedrag verandert niet mee. Dat blijft gewoon op het dubbele staan.
En pas in een laat stadium blijkt dat verzending niet gratis is en dat er € 7,-- extra moet worden betaald. Dat had men wel eerder kunnen vermelden. We besluiten om te kiezen voor afhalen in een S&F-winkel, en daarvoor moeten we weer helemaal opnieuw beginnen. Het kiezen van het juiste filiaal heeft ook nogal wat voeten in aarde, maar we krijgen het uiteindelijk voor elkaar.
Naast nog diverse andere ongerijmdheden komt de grote schrik aan het eind, als onze Ideal-betaling afgerond is en als de bank ons terugstuurt naar de webshop van Scheer & Foppen. Er verschijnt een dringende mededeling dat onze betaling is mislukt, en dat we het opnieuw moeten proberen! Veel mensen zullen die waarschuwing ook serieus nemen en onmiddellijk hetzelfde bedrag nogmaals overmaken. Een absoluut onaanvaardbare fout in de software van de webshop van Scheer & Foppen.

Die software zou zo snel mogelijk onderhanden genomen moeten worden, want een jaar geleden hebben we S&F ook al op diverse onvolkomenheden gewezen. Nu lijkt het alsof er opzet in het spel is, en het bedrijf extra betalingen wil binnenkrijgen.
De laatste verrassing komt als we onze bankrekening controleren. Dan blijkt dat onze betaling wel degelijk gelukt is en dat het betaalde bedrag is bijgeschreven op de rekening van Buckaroo Stichting Derdengelden. Oei, dat waren we even vergeten, anders hadden we de betaling niet gedaan. Zie voor meer informatie over Buckaroo elders in deze rubriek of Consument.

Het goede nieuws is dat de afstandsbediening correct de volgende dag is afgeleverd bij de plaatselijke winkel.