Trusteer Rapport

[18 december 2012]

Trusteer Rapport is software die door banken en financiŽle instellingen wordt aangeboden om transacties zoals internetbankieren veiliger te maken. De ING-bank is de (enige) Nederlandse bank die deze software ondersteunt en gratis verspreidt.

In het decembernummer van het blad PC-Active wordt het programma onder de loep genomen en getest op betrouwbaarheid. En dan blijkt dat er aan de beloofde werking van het programma nogal het een en ander schort. Vooral bij browsers andere dan Internet Explorer en Firefox zou de goede werking wisselvallig zijn.

Als wijzelf Trusteer Rapport installeren op een Windows XP computer, dan worden we getrakteerd op een zeer merkwaardige gebeurtenis.
Na het uitschakelen van de computer en korte tijd later weer inschakelen, krijgen we de volgende Windows-mededeling op het scherm te zien:

ďDe samenstelling van de hardware op deze computer wijkt teveel af van de configuratie ten tijde van de eerste activering van Windows. Als gevolg van deze wijzigingen dient Windows binnen 3 dagen opnieuw te worden geactiveerd.Ē

Er achteraan komt een melding van Microsoft Security Essentials die stelt dat Windows niet legitiem is, en dat het beveiligingsprogramma stopt met werken na 30 dagen.

Na het installeren van Trusteer Rapport is er niets meer veranderd aan de computer. Niet aan de hardware en ook niet aan de software, dus moet deze gebeurtenis veroorzaakt zijn door het programma van het IsraŽlische bedrijf Trusteer.
Het kan om een zeldzame samenloop van omstandigheden gaan, want dit probleem wordt nergens anders op internet gemeld. Toch moet de installatie van Trusteer Rapport debet zijn aan het wissen van de zg. activatie-status van Windows.
En daar zijn we absoluut niet blij mee.

We nemen direct contact op met de support-afdeling van Trusteer, die altijd bereikbaar is.
Helaas hebben we aan de ondersteuning van Trusteer totaal niets, omdat men bij hoog en laag blijft beweren dat hun programma niet de schuld kan zijn. De software zou helemaal niets veranderen op de computer, volgens Trusteer.
Dat deze kortzichtige opstelling onjuist is, kunnen we constateren als er een venstertje verschijnt met de tekst dat er een te beveiligen webzijde is geconfigureerd. Dat betekent dus dat er iets gewijzigd en aangepast is op de computer.

Trusteer kan en wil ons dus niet helpen met het probleem, en verwijst ons doodleuk naar een ICT-deskundige. We verwijderen het programma weer van de computer, en daarbij blijkt dat er meer dan duizend bestanden en registerwijzigingen zijn geÔnstalleerd en aangebracht. Rapport verandert helemaal niks op de computer...
Helaas is het probleem niet opgelost na het verwijderen van de software. En we zien ook geen kans om de Windows-activatie weer te herstellen, anders dan om de activatieprocedure opnieuw te doorlopen.
De makkelijke standaardprocedure is niet meer voorhanden bij Microsoft. We krijgen te lezen dat Windows XP niet meer te koop is, en dat we maar moeten overschakelen op Windows 7! Wat we niet van plan zijn.

Na heel wat zoeken vinden we toch nog een mogelijkheid om per telefoon een nieuwe activatiecode aan te vragen. Alleen met een vaste telefoonaansluiting kan dat gratis, met een mobiele telefoon moeten we betalen voor de verbinding!
Uiteindelijk lukt het ons allemaal, en na een herstart van de computer zijn we verlost van het probleem, en heel wat zweetdruppels.