Webwinkel Conrad

Conrad

[20 december 2014]

C

onrad Electronic Benelux B.V. is een Duitse onderneming die al tientallen jaren in Nederland actief is. Van een winkel in elektronica- en hobby-artikelen in Boekelo is het bedrijf uitgegroeid tot een omvangrijk postorderbedrijf. Thans noemt men dat een webshop.
Tijdens onze zoektocht naar een A3-beeldscanner, komen we op de webzijde van Conrad terecht. Men heeft een - ogenschijnlijk - geschikt model voor ons op voorraad. De condities voor het doen van een bestelling zijn uitstekend, Conrad biedt standaard twee jaar garantie op het product, een zichttermijn van 30 dagen, gratis bezorging én een gratis retourservice. Omdat de onderneming nu in Oldenzaal is gevestigd, is dat voor ons tamelijk dicht in de buurt en verwachten we een snelle levering. De aangegeven termijn is 2 tot 4 dagen.

De bestelling en betaling zijn snel en probleemloos gedaan. De bevestiging ervan volgt prompt. De inhoud van die mail is echter abominabel slecht: “Beste de heer Dick Waanders, Bedankt voor je bestelling!” En daarna volgt er nog twintig keer een 'je' in de tekst. Te zot voor woorden.
Dachten we dat de bestelde scanner in voorraad was in Oldenzaal, lezen we in de bevestigingsmail: “We verzenden je bestelling vanuit ons magazijn in Zuid-Duitsland. Zodra je bestelling is klaar gezet voor verzending ontvang je hiervan nog een email van ons.”
Die volgende mail komt drie dagen later, en is gelukkig zoals het hoort in de beleefdheidvorm opgesteld. De vierde dag is een zondag en op die dag komt er verrassenderwijze een mail van PostNL (met 'externe inhoud'!), die meedeelt dat het pakket in haar sorteercentrum is gearriveerd en de volgende dag zal worden bezorgd. Op de mail is weinig aan te merken, alleen dat hij is ondertekend door “Uw PostNL pakketbezorger”.
Op maandagmiddag wordt het pakket inderdaad bezorgd.

De buitendoos van stevig karton is gedeukt, en is zó groot dat de eigenlijke productdoos er wel drie keer in zou kunnen. Helaas is die overtollige ruimte niet opgevuld, zodat de scannerdoos zelf heel wat klappen te verduren heeft gehad tijdens het vervoer. Die productdoos is ook gedeukt en enigszins beschadigd.
De grootste teleurstelling komt echter als we het apparaat uitpakken. Duidelijk is te zien dat het om een gebruikt artikel gaat, waarschijnlijk een retourgezonden apparaat. Het verpakkingsmateriaal is smoezelig en de plastic zakken zijn gekreukt. De originele kabel is niet aanwezig en vervangen door een andere, die niet netjes samengebonden is en niet in het zakje past. De doos bevat twee CD's waarvan de hoesjes ook smoezelig en gekreukt zijn en één van die CD's hoort er waarschijnlijk helemaal niet bij te zitten. De handleiding is ook nogal gekreukt en gevouwen (op de Franse pagina's), en bevat géén Nederlands! In tegenstelling tot wat Conrad beweert staat die Nederlandse handleiding ook niet op haar webzijde. Bij de downloads staat een pdf-bestand met een Duitse titel en een tekst in een voor ons onbekende taal: “Használati útmutat”!

Mustek Scanner

Bij het controleren van de inhoud van de doos, krijgen we nóg een paar onaangename verrassingen. Op bovenstaand plaatje staan drie onderdelen, en de omschrijvingen op internet spreken van een zilverkleurig apparaat met zwarte voet. Het apparaat wordt omschreven als een scanner én pojector. We treffen maar twee onderdelen aan: één losse zuil en een opgerold dun zwart plastic velletje. De zuil blijkt los op het plastic velletje te moeten worden gezet, en de tweede zuil ontbreekt. Wat ook ontbreekt is een “anti-glansvel” waar in de handleiding sprake van is. Het ergste is dat de zuil niet zilverkleurig is, maar pikzwart! En daar houden we helemaal niet van, al onze apparatuur is lichtkleurig. Bij het testen van de scanner blijkt ook nog dat er met de ingebouwde verlichting niet gewerkt kan worden, vanwege ernstige reflectie op glanzende oppervlakken.

Terugsturen is gelukkig geen probleem, en we melden het apparaat dan ook meteen weer aan voor retournering. We verpakken het beter dan we het ontvingen, en brengen de doos terug naar PostNL. Gelukkig verloopt de retourprocedure even probleemloos als het bestellen, we zijn alleen een hoeveelheid tijd kwijt geweest. En nu maar hopen dat het apparaat niet nógmaals zo naar een klant gestuurd wordt.

Wat ons betreft nemen we voorlopig niet meer het risico van een bestelling per internet. En zo zullen veel meer mensen er over gaan denken na een teleurstellende ervaring.