De Volkskrant

Volkskrantservice II

10 februari 2009

Ondanks meerdere verzoeken op verschillende manieren, heeft de Volkskrant-abonnee de krant van 16 januari nooit nabezorgd gekregen. Vandaag krijgt hij wl per post een bevestiging van zijn opzegging, en tevens de mededeling dat de bezorgklacht is doorgegeven aan de distributie-organisatie. De krant van 16 januari is niet meer voorradig en zal in mindering worden gebracht op de abonnementskosten.
Waar zou die krant dan toch gebleven zijn, en wat staat er in dat de abonnee per se niet mag zien?


Volkskrant-bacterie

Bacteriedrankje

6 februari 2009

De Volkskrant heeft haar betrouwbaarheid en objectiviteit compleet vaarwel gezegd. Op de voorpagina van de krant van vandaag staat een merkwaardig stukje over bacteriedrankjes die weerstand helpen. Over dit soort kwakzalverachtige beweringen hebben we in het algemeen geen hoge pet op, en over de strekking van dit artikeltje al helemaal niet. Het lijkt een beetje op een 1 april-grap en we zouden de media dan ook willen waarschuwen om erg voorzichtig te zijn met dit soort uitlatingen. Voor je het weet worden weer hele volksstammen misleid door een dubieus onderzoek.
In het artikel worden enkele productnamen genoemd, met voorop Yakult (door de naam alleen al zouden wij er geen vertrouwen in hebben!).
Tot welk niveau de Volkskrant zich heeft laten verlagen (ongetwijfeld voor veel geld) blijkt als we de achterkant van het eerste katern zien:

Yakult-advertentie

Een paginagrote advertentie van Yakult!


Volkskrantservice I

29 januari 2009

Een abonnee van de Volkskrant krijgt op vrijdag 16 januari 2009 geen krant in de bus. Hij stuurt direct een e-mail naar het serviceadres van die krant.
Een dag later is er nog niet gereageerd, en ook is de krant niet nabezorgd. Er volgt ng een berichtje naar hetzelfde adres, maar ook daar wordt niet op gereageerd.
In de service-column van de krant staat bij Bezorging een webzijde vermeld. Wat moet de abonnee dr nou mee?! Hij wil gewoon per e-mail een simpele klacht indienen!

Toch maar even de webzijde bekeken. Daar blijkt dat er nota bene eerst ingelogd moet worden met naam en wachtwoord om te kunnen laten weten dat er geen krant is bezorgd. Wat is de inlognaam en het wachtwoord? Weet hij niet, heeft hij niet! Ook staat er dat het abonneenummer ingegeven moet worden. Waar vind men dat abonneenummer? Om dat te weten te komen moet er op een link geklikt worden. Zeker teveel moeite om er dat direct bij te zetten. De link werkt niet, dus dan maar alle bankafschriften afstruinen om te kijken of er een abonneenummer te vinden is. Uiteindelijk wordt er iets gevonden dat er op lijkt. Weer de computer opgestart (om energie te sparen is die tijdens het zoeken uitgeschakeld) en weer naar de webzijde. Daar alle persoonlijke gegevens ingevuld, inlognaam bedacht, abonneenummer en e-mailadres (onnodig bij het sturen van een gewone mail) gegeven.
Het lukt niet. Na het moeizaam invullen van alle gegevens, verschijnt er steeds weer hetzelfde scherm, znder de ingevulde gegevens. Geen verdere aanwijzingen of instructies, niks.
Gelukkig weet de abonnee iets af van computers, en vermoedt hij dat de webzijde het werk is van slecht programmeerwerk. Hoewel hij er uit veiligheids-overwegingen zeer tegen is, probeert hij toch maar het veiligheidsniveau van de browser te verlagen. Geen resultaat! Ze zullen toch niet zo gek zijn om k nog eens te rommelen met Cookies? Hij probeert het toch maar even, en pas op een gevaarlijk laag niveau gaat het invulscherm werken en worden de gegevens geaccepteerd.
Hoewel de webzijde van de krant suggereert dat er direct verder kan worden gegaan, kan er nog altijd geen bezorgklacht ingediend worden. Er moet eerst gewacht worden op een bevestiging en een wachtwoord. Die verschijnen inderdaad binnen enkele minuten in het postvak van de lezer. Nu moet hij nogmaals naar de webzijde en daar de inlognaam en het wachtwoord invullen. Asjemenou, hij wordt herkend door het computersysteem. Hij mag aangeven welke krant hij niet heeft ontvangen en of hij die nabezorgd wil hebben. Natuurlijk wil hij de krant van 16 januari alsnog hebben, daar gaat het immers allemaal om. Hij krijgt netjes een bevestiging van zijn klacht per e-mail.

Helaas, op 23 januari heeft de Volkskrant-abonnee nog steeds de krant van 16 januari niet gezien. Nu is zijn geduld op, hij zegt zijn abonnement op! Hij stuurt een mail naar de afdeling abonnementen, hij begint echt niet weer met dat riskante gedoe op een webzijde. Het blijkt namelijk dat de krant maar liefst drie verschillende Cookies op zijn computer heeft gezet. En die dingen kunnen gebruikt worden om zijn internetgangen na te gaan, daar past hij voor!
De opzegmail is tot op heden (29 januari) niet beantwoord, en uiteraard is ook nooit de krant nabezorgd. De abonnee stuurt nu voor de zekerheid nog een brief per post, want van internet heeft de krant kennelijk weinig kaas gegeten.