Korte berichten - 9

De nieuwe hufterigheid

TVkrant

[24 september 2009]

In een wijkkrantje lezen we juist over “De nieuwe hufterigheid”. Het gaat over het verkeer, straatvuil en onbeschoft gedrag. Voor ons past in dat rijtje ook de manier waarop de TROS het (op zich al onleesbare) programmablad TVkrant aan de man/vrouw probeert te brengen: door iedereen op een neerbuigende manier met ‘jou’ aan te spreken! Omdat we geen kleuters meer zijn, laten we ons een dergelijke onbeschoftheid natuurlijk niet welgevallen! Gebruik het gratis antwoordnummer om uw ongenoegen te laten horen. En wij zullen TROS-Radar eens vragen om hier aandacht aan te besteden.


Ziekmakende voedingssupplementen

[22 september 2009]

Hopelijk gaan Kruidvat, Trekpleister, Action en alle andere winkels die zogenaamde “gezondheidsproducten” verkopen, vanaf nu aanzienlijk minder van die onzin verkopen. Want naast het feit dat de vele producten alleen maar nonsensmiddelen zijn (hetgeen wij al jaren betogen) en bedoeld om u geld uit de zak te kloppen, wordt het nu ook steeds duidelijker dat er ziekmakende producten tussen zitten. Neem bijvoorbeeld de kankerverwekkende “antioxidanten” in pilletjes. Een en ander is zó verontrustend dat nu zelfs de overheid wakker wordt, en er aangedrongen wordt op een verbod.
Wij zouden zeggen: wacht daar niet op. Wees wijs, blijf gezond en mijd álle “voedingssupplementen”. Een goede gezondheid zit écht niet in een potje, pilletje, poedertje, zalfje of drankje.


Inval bij Wegener-kranten

[22 september 2009]

De ondergang van het Wegener-concern lijkt steeds dichterbij te komen. Want vandaag heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een inval gedaan in de kantoren van de PZC (Provinciaalse Zeeuwse Courant) en BN/DeStem. De aanleiding tot die inval was de naleving van de regels die negen jaar geleden werden vastgesteld bij de overname van uitgeverij VNU door Wegener. De concurrentiewaakhond ging toen onder strikte voorwaarden akkoord met de aankoop. Het onafhankelijke bestaan van beide kranten binnen Zeeland zou gegarandeerd dienen te zijn.
Persvoorlichter Barbara van de Rest van de NMa liet weten dat er concrete vermoedens bestaan dat beide dagbladen zich niet aan de voorwaarden hebben gehouden. Daarbij gaat het vooral om een scheiding van redactionele en commerciële activiteiten van beide titels.
Die scheiding - waar de redacties in het land zich altijd met nadruk op beroepen - is al heel lang een wassen neus. Wegener houdt zich - met medeweten van de redacties en andere medewerkers - al heel lang bezig met smoezelige commerciële zaken. Denk maar aan bijv. Maria Duval.


TROS Radar over rechters

[22 september 2009]

Het TV-programma TROS Radar heeft zich uitgebreid verbaasd over de wijze hoe rechters in Nederland volledig oncontroleerbaar en straffeloos hun gang kunnen gaan, zomaar allerlei regels en fatsoennormen kunnen negeren, en soms eindeloos al aangekondigde vonnissen kunnen uitstellen.

Wat ons betreft moet de rechterlijke macht grondig op de schop, en moet het werk van álle justitiële medewerkers - en vooral rechters - onderhevig zijn aan grondige externe controles. Ook moeten rechters niet meer voor het leven benoemd worden. Dat is ook de mening van een deel van de Tweede Kamer.


Soft is niet zo soft

[22 september 2009]

Al heel lang wijzen we op het grote gevaar van zg. softdrugs, die allang niet meer zo soft en onschadelijk zijn. Pas nu wordt de rest van Nederland wakker, nu blijkt dat veel te veel jongeren ronduit verslaafd zijn aan die “onschuldige” middelen.


Weinig hulp van de politie

[22 september 2009]

Een foutparkeerder heeft zijn auto neergezet op het terrein vóór de garageboxen in de Brücknerstraat, daarmee één van de boxen volledig blokkerend. De eigenaar van die box kan zo dus niet meer bij zijn eigen auto, terwijl hij soms met spoed iemand naar de huisarts of het ziekenhuis moet brengen. Als hij donderdagavond constateert dat zijn garage niet toegankelijk is overweegt hij om de politie te bellen met het verzoek de auto te laten wegslepen. Hij besluit echter toch om alleen een melding per internet te doen.
De gestuurde e-mail is helder en bevat alle relevante gegevens, zoals die van de fout geparkeerde auto. (Kenteken: 26-HS-XF, Auto: Zwarte Chrysler Neon.) De melding kan beschouwd worden als aangifte, maar de te nemen actie tegen de foutparkeerder laat hij over aan de politie. Zelf kan hij weinig doen, want de politie verstrekt nooit gegevens van kentekenhouders.

De wijkagent reageert op dinsdag met een éénregelig bericht: “Ik heb uw mail gelezen. Echter, wat is nu precies het verzoek?”
Het kan zijn dat de agent oververmoeid is of een slecht weekeinde achter de rug heeft, maar een grote hulpbereidheid spreekt er niet uit zijn antwoord.


ING en de spaarrente

[21 september 2009]

De ING-bank haalde eerder al allerlei vreemde toeren uit (zie Diversen/Korte berichten 8) en wij vroegen ons toen af: “Wat is er nog meer aan de hand is met ING?”
Vara's Kassa liet het zaterdag weten. Eerder dit jaar bood ING 4,75% rente op een spaarrekening met de naam Toprekening. Na de eerste maanden zou de rente dalen naar 4% per jaar. Heel veel spaarders stortten in vol vertrouwen hun spaargeld op deze rekening, in de verwachting dat het daar veilig was.
Vorige keer liet Kassa al weten dat de banken al hun hoge spaarrentes stilletjes hadden verlaagd en dat ING daarin het verst was gegaan. Van de beloofde 4% was nog maar weinig over gebleven.
Daarop ontving Kassa 16.000 mailtjes van zich bedrogen voelende ING-klanten en de AFM ook nog eens 5000. Kassa overweegt nu een collectieve rechtszaak tegen ING.


Goede Doelen en beleggingen

[21 september 2009]

Donateurs van goede doelen blijken nogal naïef en goedgelovig te zijn. Zo heeft Vara's Kassa uitgevonden dat 94% van de gevers aan allerlei organisaties die zich met een ‘goed doel’ bezig houden niet weet dat die organisaties zich actief bezighouden met speculeren op de beurs (waardoor er soms belegd wordt in activiteiten die men zegt te bestrijden!).
Donateurs veronderstellen dat hun giften rechtstreeks worden besteed aan het goede doel. Zoals Recht & Krom al eerder gemeld heeft, bouwen de organisaties met het geld enorme vermogens op en doet men er alles aan om dat vermogen nog te vergroten. Om er uiteindelijk nog meer het goede doel mee te kunnen steunen, althans volgens de voorlichters.
Helaas liep het in 2008 een beetje mis. Vereniging Natuurmonumenten verloor maar liefst € 26,5 miljoen, en dat is driekwart van al het geld dat er van donateurs binnenkwam. Ook het Leger Des Heils doet actief aan beleggingen en verloor ook miljoenen. De KNRM spande de kroon: die verloor 200% van alle binnengekomen gelden! Natuurlijk kunnen alle verliezen in de toekomst weer goedgemaakt worden, op voorwaarde dat men alleen met reservegeld heeft belegd.


Trekpleisternep

[16 september 2009]

Tien pagina's van de recente reclamefolder van Trekpleister zijn gewijd aan nep-voedingssupplementen en nep-afslankmiddelen. Een bedrijf dat nepmiddelen verkoopt is dus een nepbedrijf. En bij nepbedrijven kopen verstandige mensen niet. Helaas maken ook Kruidvat en Action zich schuldig aan de verkoop van dezelfde nepproducten.


GVK = Reserveringskantoor Arnhem

[9 september 2009]

Op 11 augustus berichtten we over “Reserveringskantoor Arnhem” dat mensen met een gratis vliegvakantie en andere gratis geschenken naar een “gezellige middag” op 20 augustus in Zwolle probeerde te lokken.
Op 8 september heeft het bedrijf een bijeenkomst in Zeeland georganiseerd. Hier noemde de organisator zich GVK, maar het postbusadres in Arnhem was hetzelfde als van Reserveringskantoor. Zo zal men ongetwijfeld regelmatig van naam veranderen, om herkenning te voorkomen.
Het gaat hier uiteraard om een dubieuze onderneming, en de gezellige middagen of ochtenden bestaan uit urenlange verkooppraatjes waar de bezoeker onder druk gezet wordt om een duur product af te nemen. Anders gaan de mooie geschenken aan zijn neus voorbij.


Jij & Overijssel

Jij & Overijssel

[9 september 2009]

Jij & Overijssel is een nieuw tijdschrift van en voor inwoners van Overijssel. Het is de opvolger van het prima leesbare Overijssels Buiten. Waarom dat vorig jaar stopgezet is, is ons een raadsel.
Kennelijk wenst de Provincie Overijssel opnieuw veel geld te verspillen (het blad wordt huis aan huis bezorgd) aan een op zich zinloze uitgave. Ditmaal heeft men er echter voor gekozen om het blad grotendeels onleesbaar te maken door een kleine iele grijze letter (op vaak een gekleurde achtergrond) te gebruiken. Wat veel erger is dat men nu doelbewust heel veel inwoners van Overijssel wenst te schofferen en beledigen. De lezer wordt in het hele blad op een respectloos en infantiel je/jij/jouw-toontje aangesproken! De Provincie Overijssel verdedigt zich bij voorbaat al: “We willen graag laten zien dat we niet op grote afstand staan en proberen ook ons taalgebruik hierop aan te passen.” De idioot die zoiets verzint dient levenslang geschorst te worden, en zou zijn neerbuigendheid alleen nog maar in huiselijke kring mogen botvieren.
De Provincie schept met dit blad een onoverbrugbare kloof tussen inwoners die met respect behandeld willen worden en de overheid, en wat ons betreft mag Jij & Overijs dan ook buiten onze brievenbus blijven.


Willi's Infobon

Willi's Infobon

[6 september 2009]

Een fatsoenlijke adverteerder zal het niet in zijn hoofd halen om deel te nemen aan het bonnenboekje Willi's Infobon. Want het is een smoezelige uitgave, vanwege de vele dubieuze aanbieders en de grove oplichters. Maria Duval is de ergste in die categorie, maar het afslankmiddel “Slimuntia” van Instituut Linatea doet er weinig voor onder. De onzin en het bedrog druipen er van af.
Veel mensen die de bonnetjes in het boekje ingevuld opsturen, komen er vaak op een of andere wijze door in de problemen, en de voordeeltjes blijken dan toch minder profitabel te zijn dan wordt voorgeschoteld.
Een goed advies zou dan ook zijn om het boekje meteen bij het oud papier te smijten. Of nog beter: alle (gratis) antwoordnummers te gebruiken om te laten weten hoe we over oplichting, bedrog en misleiding denken. In het geval van Maria Duval (Antwoordnummer 30, 3000 WB Rotterdam) blijft het extreem onbegrijpelijk dat TNT Post maar blijft meewerken aan deze grofschandalige oplichting. Veel medewerkers in Nederland hebben inmiddels bij wijze van spreken bloed aan hun handen! Wij zouden niet graag in hun schoenen staan.


De Hond in de pot (II)

[1 september 2009]

Maurice de Hond mag tóch in reclamespotjes van de NEM optreden, zo heeft de RCC in hoger beroep bepaald. Maar nu is de campagne met De Hond net afgelopen. Ach, het bedrijf verzint wel weer wat nieuws.


Mannen gezocht

Mannen gezocht

[1 september 2009]

Een zeer vreemde advertentie op microformaat (35x22 mm.) in de Wegener h-a-h blaadjes. Een nieuwe bron van inkomsten voor de verlieslijdende uitgever?


Electrabel waarschuwt

[27 augustus 2009]

Electrabel (de energieleverancier in Hoogeveen die alle energieklanten van het Overijsselse Cogas overnam) verspreidt in Twente huis-aan-huis een brief met de waarschuwing:

“Let op! Verkoop aan de deur is vaak misleidend!”

De brief stelt dat de klantenservice veel vragen krijgt over h-a-h verkopers die beweren dat hun bedrijf samenwerkt met Electrabel, en die ook onjuiste informatie verstrekken over de tarieven.
Electrabel waarschuwt om niet te snel een handtekening te zetten, want dan gaat het niet om een vrijblijvende offerte, maar dan stapt men over op een andere leverancier. Hetgeen misschien niet de bedoeling is.

Voor mensen die Electrabel op deze wijze als klant is kwijtgeraakt, is een voorbeeldbrief bijgevoegd om de overeenkomst met de andere leverancier weer ongedaan te maken.
Even zo handig is de ook bijgevoegde sticker “GEEN COLPORTAGE”, die aan de voordeur kan worden bevestigd om te voorkomen dat er te pas en te onpas colporteurs aanbellen.

Een tweede sticker, met de tekst “GEEN COLLECTE” (eventueel gecombineerd met de bovenstaande) zou ook erg handig zijn. Bij deurcollectes vindt ook erg veel fraude plaats.


Cogas Alles-in-1 voordeel

Cogas Alles-in-1

[27 augustus 2009]

Cogas Kabel biedt drie alles-in-één pakketten aan: “Sneller internet, digitale televisie én telefoon”. De pakketten heten Basis, Plus en Extra. Cogas stelt in de folder: “Een Alles-in-1 pakket is niet alleen handig, maar levert u óók direct voordeel op”, en op de achterzijde wordt berekend hoeveel.
Opvallend daarbij is dat er maar van twee pakketten het voordeel wordt berekend. Logisch, want bij het duurste pakket Extra is er geen sprake van voordeel, maar juist van nadeel: er moet € 121,20 méér betaald worden dan het voorbeeldpakket.
Het voorbeeldpakket gaat uit van Ziggo Internet Z2 (10 Mbit/s) van € 29,95. Wij betalen voor ons abonnement maar € 25,-- en dan vervalt ook het voordeel voor pakket Plus.
De vergelijking van het Basis pakket (1,5 Mbit/s) met een 10 Mbit/s pakket is geen reële vergelijking. Op het punt van voordeel geeft Cogas Kabel dus twijfelachtige informatie, en kunt u beter zelf aan het rekenen slaan.


Computer Idee: Weg ermee!

John Vanderaart

[25 augustus 2009]

Computer Idee FAQ-man John Vanderaart is de man die zich ooit “dr” noemde maar het nooit was. Voor de Amiga-computer maakte hij simpele, maar verdienstelijke programma'tjes. Lang geleden is dat allemaal. Tegenwoordig is hij wat ouder (hopelijk niet senieler) geworden en houdt hij zich o.a. bezig met het schrijven van extreem lullige stukjes over het downloaden van gestolen muziek/films/software en de pogingen om dat aan banden te leggen.

Art den Boer

Art den Boer werkt al bijna tien jaar voor Computer Idee, en nu hij op het punt staat om te gaan vertrekken wil hij nog even zijn portret achterlaten voor de politiedossiers. Hij wil namelijk graag topcrimineel worden, vandaar. Het eindeloos downloaden van mp3's en andere gestolen software begint hem te vervelen en hij gaat overschakelen op het rippen en kopiëren van Ferrari's. Vanwege zijn lage intelligentieniveau komt hij met gemak in aanmerking voor een dergelijke carrière.

Copyright

Het computerblaadje CI staat bij ons hoog aangeschreven vanwege zijn voorkeur voor figuren van bovengenoemde signatuur en voor de niet aflatende inspanningen om lezers aan te zetten tot het plegen van delicten. De vorige eigenaar (VNU Media) wenste een inval van justitie niet af te wachten, en heeft de hele handel vorig jaar de deur uit gedaan. De nieuwe bezitter (HUB) zal nu binnenkort het gelag moeten betalen.


Computer Idee (II)

[2 september 2009]

Als reactie op “Computer Idee: Weg ermee!” (25 augustus) laat redacteur Art den Boer weten:

“De achterliggende gedachte is niet dat ik wil pleiten voor het onbeperkt downloaden van muziek, software, films en andere zaken zonder ervoor voor te betalen. Het is eerder de vaak zinloze strijd die organisaties als BREIN hiertegen voeren en waarbij - zoals in de VS - burgers soms failliet gaan door de claims die tegen ze worden ingediend.
Zou het niet prettiger zijn als BREIN meer in zou gaan op de voordelen van legale waar, zoals virusvrije software met recht op updates, muziek die wel goed klinkt en films die probleemloos en met Nederlandstalige ondertitels zijn te bekijken? Dat komt de bereidheid te betalen ten goede.”

Verder wijst Art ons op een ‘klein foutje’: de vorige eigenaar van Computer Idee is niet PCM maar VNU Media.