Korte berichten - 7

Jomanda-proces

[12 juni 2009]

In het proces tegen ‘genezend medium’ Jomanda heeft de Amsterdamse rechtbank vandaag uitspraak gedaan. Joke Damman (echte naam) is daarbij vrijgesproken van de ten laste legging. Volgens het vonnis zou zij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de dood van actrice Sylvia Millecam.
Onze eerdere uitspraken over deze zaak zijn van gelijke strekking, en wij stemmen dan ook volledig in met de vrijspraak. Over de genezende talenten van Jomanda hebben we nog altijd geen duidelijkheid.


Beste Dierenspeciaalzaak 2009

[9 juni 2009]

Onder leiding van juryvoorzitter Martin Gaus en met o.a. Henk Lommers (Hart voor Dieren) als jurylid, is in april de “Beste Dierenspeciaalzaak 2009” gekozen. Tot de vijf genomineerde winkels behoort ook Dierenboulevard Jan de Roo in Almelo.
Jan de Roo verkoopt in december grote hoeveelheden vuurwerk vanuit zijn dierenwinkel, en houdt knallende vuurwerkshows in de woonwijk waarin zijn bedrijf is gevestigd. Dan heb je toch wel hart voor dieren! Of niet?


‘Het Rode Oor’

[8 juni 2009]

De Stichting Reclame Code publiceert namen van adverteerders die zich niets van de uitspraken van de Reclame Code Commissie aantrekken.

Met ingang van 4 juni 2009 kan men op de website van de Stichting Reclame Code de nieuwe rubriek ‘Het Rode Oor’ raadplegen. Men vindt er een actueel overzicht van adverteerders wiens reclame-uitingen in strijd zijn bevonden met de Nederlandse Reclame Code en onder “non-compliance” zijn genoteerd. Dit betekent dat de betreffende adverteerder is gevraagd of hij zich zal schikken naar de uitspraak van de Reclame Code Commissie of het College van Beroep. De adverteerder heeft vervolgens niet of negatief gereageerd op dat verzoek.

Een adverteerder (en zijn veroordeelde reclame-uiting) die in deze lijst voorkomt, kan gedurende het kalenderjaar, de registratie ongedaan (laten) maken. Daarvoor dient hij contact op te nemen met de afdeling Monitoring & Compliance en aan te geven op welke wijze hij van plan is de uitspraak alsnog op te volgen. Wanneer een registratie ongedaan wordt gemaakt, wordt in het overzicht aangegeven op welke datum dat is geschied en op welke wijze de adverteerder vervolg heeft gegeven aan de uitspraak.


1800 doden door medische fouten

[8 juni 2009]

In Nederlandse ziekenhuizen sterven jaarlijks bijna 1800 doden door fouten en slordigheden van medici en verpleegkundigen. De ziekenhuizen en de verantwoordelijke artsen melden deze onnodige sterfgevallen niet tot nauwelijks. En juridisch vervolgd wordt er al helemaal nooit iemand.
Dat staat wel in schril contrast met de hetze tegen Jomanda die verantwoordelijk geacht wordt voor de dood van Sylvia Millecam terwijl ze geen enkele medische handeling heeft verricht.


Kritiek van rechters

[4 juni 2009]

De president van de Hoge Raad, mr. Corstens, doet precies datgene wat hij politici verwijt. Volgens hem mogen politici geen kritiek hebben op het werk en vonnissen van rechters. Daarmee maakt hij meteen duidelijk dat andersom niet het geval is. En dat is in de praktijk ook wel duidelijk merkbaar. Rechters menen zich overal mee te kunnen bemoeien, ze hebben kritiek op de wetgever en ze duwen en trekken de wet in de richting die ze willen en al naar gelang hun pet staat! Openlijke kritiek op de wetgever (de Tweede Kamer) en het manipuleren van wetsteksten, zou ten strengste moeten verboden worden. Want de rechterlijke macht in Nederland raakt steeds meer vervuild en verziekt.
De regering en Tweede Kamerleden móeten hier streng op toezien, en ingrijpen indien nodig. Anders gaat het een keer finaal mis.


“Kei erg”

[3 juni 2009]

Het komt gelukkig nog maar heel zelden voor dat we kettingmail ontvangen, maar nu is het weer een keer raak. Het bericht met de titel “Kei erg” bevat tientallen adresboeken van diverse afzenders met in totaal dus honderden e-mailadressen (die dankbaar gebruikt gaan worden door spammers!) en ook ons adres staat er nu bij. Daarvoor zijn we de schuldige absoluut niet dankbaar! (We hebben inmiddels zijn woonadres weten te achterhalen.)

Het is in Nederland verboden om aan kettingbrieven mee te werken. Het is ook verboden om spam te versturen. Het is heel erg dom om je complete adresboek open en bloot in een mail te zetten en het is nóg dommer om zomaar op een link in een kettingmail te klikken. Toch is dat hetgene honderden argeloze ontvangers hebben gedaan en ongetwijfeld nog zullen doen. Met alle risico's vandien!

Waar gaat het hier om? Uit de geplaatste reacties blijkt de link te leiden naar een filmpje over het levend villen van nertsen. Dat filmpje blijkt dusdanig schokkend te zijn dat het kijkers verdrietig en vooral boos maakt. En dat moet dan weer leiden tot het plaatsen van naam, plaats en land op een lijst onderaan de mail. De lijst bevat honderden namen uit Spanje, Frankrijk en vooral Belgie. Uit de bijgevoegde commentaren blijken sommige ondertekenaars niet tot de intelligentste personen te behoren.

Het is begrijpelijk dat schokkende filmpjes met dierenleed tot emoties leiden. Daarvoor zijn ze gemaakt. Maar emotie belemmert vaak logisch nadenken. Zoals: waarom is dit filmpje gemaakt, is het echt, is het integer en wat wil men er mee bereiken? In films kan men immers álles laten zien wat men wil.
Gelukkig is het plaatsen van een naam op een lijst een vreedzame wijze om woede te ventileren, maar de bijgevoegde commentaren zijn heel wat minder vreedzaam van aard.
En ook de kettingbrief-methode is zondermeer verwerpelijk.

De Belg Cedric Simaeys, die schuldig is aan onze woede over de kettingbrief, reageert alsvolgt op onze verwijten: “What the fuck jij kunt mij niets verbieden!” (met 15 uitroeptekens erachter). En dat maakt de zaak er alleen maar erger op, zoals meneer Simaeys binnenkort zal ervaren.


Bloem

[3 juni 2009]

“Uniek voor Nederland, Bloem bewijst het je!”
Dit is niet de enige grote leugen in de folder van onzinproducent Bloem! Andere malafide bedrijven hebben deze truc al veel eerder uitgehaald: gratis probeerverpakkingen. Bloem noemt ze 'Bewijsverpakkingen'. 'Gratis proberen' zegt de folder, maar voor de eerste vier 'kleinverpakkingen' moet toch nog tussen de vijf en de zeven euro worden neergeteld! Pas na aankoop van een grootverpakking wordt het bedrag op vertoning van de lege kleinverpakking verrekend. De eerste vier probeersels zijn voor Rust, Slaap, Energie en Blaas.
Er is geen plekje in of op het menselijk lichaam waar meneer Bloem géén pilletje, poedertje of zalfje voor heeft. Bloem heeft zelfs olie voor de gewrichten (in een handig oliekannetje) en SlimGel dat de kilo's doet verdwijnen. Het middel is ook te krijgen als SlimCaps. Nee, SlimmingDrops zijn inmiddels verboden door de Reclame Code Commissie.
Bloem rept zelfs onbeschaamd in grote letters van 'Medische hulpmiddelen'! Hoe grof, want geen enkel nepmiddeltje wat in de folder wordt aangeprezen heeft ook maar in de verte iets te maken met medicijnen of medicinale werkingen. Alles is bedrog en nog eens bedrog. Een half uurtje in de frisse buitenlucht is gezonder dan al deze prut samen.


Reclame

[31 mei 2009]

Reclame is per definitie misleiding. Geen enkele fabrikant van consumenten-producten noemt de negatieve of zwakke kanten van zijn product.


Korting

[29 mei 2009]

Wij Nederlanders zijn dol op korting. En daar is niks mis mee. Er is wél iets mis met het gedrag van sommige winkeliers. Neem bijvoorbeeld de Geld Terug-actie van het merk Canon. De gangbare prijs van een Canon digitale camera SX110IS(zwart) is € 199,--. Na aankoop geeft Canon twintig euro terug aan de koper.
En wat doet Scheer & Foppen? Die biedt de camera nu als volgt aan: “Van € 279,95 Voor € 229,95 (Na 20,-- Refund)”. Dertig euro duurder dan zonder de korting dus!

Ook BCC doet iets soortgelijks. In de winkel in Enschede staat de camera nog geprijsd voor € 199,--, maar in de recente folder is dat verhoogd naar € 229,--! Met gebruik van de eigen BCC-kortingsbon van 20 euro, wordt de prijs dan € 209,--. Nog altijd tien euro duurder dan voorheen.

Zo worden we waarschijnlijk veel vaker voor het lapje gehouden dan we in de gaten hebben.


Proces tegen Jomanda

[25 mei 2009]

Afgelopen zaterdag gaat het TV-programma ‘Rondom 10’ over paranormale zaken. Voor- en tegenstanders van mediums als Char, Derek en Jomanda discussiëren met elkaar. De aanleiding voor het onderwerp is de eis van de Officier van Justitie in het proces tegen Jomanda: 12 maanden voorwaardelijk en een verbod op het houden van healings gedurende twee jaar.
Tegenstanders van mediums als Jomanda bevinden zich vaak in de medische hoek, en zijn meestal ook atheïsten. Zij geloven niet in bovennatuurlijke zaken, niet in een hiernamaals en zeker niet in een God. Dat blijkt ook weer uit de discussie in Rondom 10.
Het verklaart meteen de reden voor de felle antipathie tegen iemand als Jomanda. Medici kunnen beslissen over leven en dood, en voelen zich daardoor zelf God. Dat er mensen zijn die zonder medische kennis tóch anderen kunnen genezen, is iets dat zij niet kunnen verkroppen.
Mede uit enkele recente radioprogramma's komt het beeld naar voren van artsen en specialisten die op zeer arrogante wijze hun feilen en fouten proberen te ontkennen. In de medische wereld worden erg veel fouten gemaakt, ook met dodelijk gevolg.

Het proces tegen Jomanda lijkt ons kansloos. Jomanda is dus geen arts en pretendeert dat ook niet te zijn. Aan haar mening of er nu wel of niet sprake was van kanker, is Millecam op zichzelf niet gestorven. (Een bacteriële infectie kan ook dodelijk zijn!) Het belangrijkste feit is dat in Nederland niemand gedwongen kan worden om zich tot een arts te wenden. Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven en lijden te kiezen.
Een veroordeling van Jomanda en twee alternatieve artsen die Millecam hebben bijgestaan, zal ook een veroordeling inhouden van de nabestaanden van Sylvia. Die zouden dan toch ook hebben nagelaten om haar te bewegen reguliere behandeling te ondergaan.


Swing levend

[25 mei 2009]

Ook tegen dit reclameblaadje blijven we ageren. Vanwege het bedrieglijke karakter en de leugenachtige verhalen. In het blad staat dat de uitgever niet verantwoordelijk is voor de inhoud van de geplaatste advertenties. Merkwaardig, want er staan alleen maar ‘advertenties’ in van fabrikant Pharma Nord. Dit bedrijf maakt zogenaamde voedingssupplementen, en - hoe toevallig - rondom een advertentie staat altijd een laaiend enthousiast redactioneel artikel over het geadverteerde middel.
We kunnen dan ook gerust stellen dat het blaadje een reclame-uitgave is van de genoemde fabrikant.
“Voedingssupplementen”: ook al een vreemde benaming, want de pilletjes voegen niks toe aan de voeding. En ze doen nog minder datgene wat er over beweerd wordt. Op pagina twee staat een middel “voor de sexuele gezondheid van de man”. Gezondheid (sexuele of andere) zit nóóit in een blauwe capsule maar hangt af van uw levenswijze en eetgewoontes.
In het blad worden allerlei medische beweringen en suggesties gedaan (bijvoorbeeld over afslanken en fibromyalgie) die ernstig genoeg zijn voor een strafzaak. Officier van Justitie of rechter: kom eens in actie!


De Vereniging tegen de Kwakzalverij

[17 mei 2009]

De Vereniging tegen de Kwakzalverij heeft grotendeels dezelfde doelstellingen als Recht & Krom: de goedgelovige medemens te waarschuwen voor bedrog, oplichting en misleiding. De VtdK doet dat enigszins uit de hoogte en vanuit een achtergrond van medisch specialisme. Daarbij gaat de vereniging tekeer tegen álles wat zich alternatief noemt. Zij wijst alles af wat niet in het kader van de reguliere medische wetenschap past. Een verschil met Recht & Krom is, dat de VtdK zich vaker afzet tegen individuen. En dan op een niet zachtzinnige wijze.

Neem bijvoorbeeld de “Jomandazaak”. De VtdK heeft, samen met Stichting Skepsis, het voor elkaar gekregen dat er een proces is gekomen tegen Jomanda en twee alternatieve artsen die de overleden Sylvia Millecan hebben bijgestaan tijdens haar ziekte. Een merkwaardige zaak, omdat hier voorbij gegaan is aan de opvatting van de Officier van Justitie én familie en nabestaanden van Millecam. Die hebben namelijk gesmeekt om de zaak te laten rusten!

Over de rechtszaak zijn vele vragen te stellen. Zoals bijvoorbeeld: is hier sprake van ontoelaatbare beïnvloeding van de rechterlijke macht? Is hier sprake van vriendjespolitiek?
De man die kennelijk de drijvende kracht is achter de hetze tegen Jomanda, dr. C.N.M. (Cees) Renckens, is de voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Zijn motieven worden duidelijk in een uur durend interview op Radio 1.
Eerder is deze man dan al te zien en horen geweest in actualiteitenrubrieken op televisie. Toen al kwam er geen gunstig beeld naar voren van de 63-jarige arts, maar op de radio ontvouwt hij in volle hevigheid zijn karakter.

Dat karakter kunnen we kort en helder neerzetten in de volgende bewoordingen:
Arrogante kwal, minachting voor vrouwen; betweter; cynicus; kil; onvriendelijk, respectloos naar álle mensen (inclusief zijn eigen familie); gefrustreerd in het leven; ongelovig op religieus gebied; linksig; vloeker. (*)
De wijze waarop Renckens Jomanda neerzet is ronduit beledigend, maar schandalig als het gaat om de overleden Sylvia Millecam: “Zij was al lange tijd bevriend met Jomanda, en dan moet je toch wel vér heen zijn!” Aldus één van de uitspraken van de man.

Renckens is vrouwenarts(!) en nog altijd actief als zodanig. Aan het eind van het interview komt de verklaring van zijn gedrag naar boven: als kind van vijftien verloor hij zijn moeder die op 43-jarige leeftijd overleed aan borstkanker.

(*) De genoemde kwalificaties zijn persoonlijke meningen van luisteraars naar het radio-interview.


Bestuur van de VtdK en Google

[17 mei 2009]

Vijf bestuursleden van de Vereniging tegen de Kwakzalverij gebruiken een gmail (Google) account voor hun e-mail. Dan moet je toch wel vér heen zijn, zouden we willen zeggen!
Onder die vijf bevinden zich een meester in de rechten en twee dokters. Wellicht zijn die (net als veel van hun collega's) tégen de invoering van het EPD (Electronisch Patiënten Dossier) vanwege de privacy-risico's, maar zijn ze wel zo dom om met Google in zee te gaan...


Stop het gevloek!

[10 mei 2009]

Op deze zondag willen we graag een oproep doen om te stoppen met vloeken. We snappen niet wat er aan de hand is, maar het lijkt de laatste tijd wel een rage geworden te zijn om maar overal zo hard en zo grof mogelijk te vloeken.
Kranten (de Volkskrant voorop!), tijdschriften, radio en TV, overal barst het van gevloek in alle soorten en toonaarden. Sommige programma's zijn daardoor totaal niet meer te genieten. Want wie wil er nu graag horen dat iemand steeds laat weten verdoemd te willen worden? Dat is toch een absurd verzoek?
En zoals gewoonlijk zal er niemand ooit iets van zeggen. Zoals bijv. de NCRV-interviewer die zijn gast maar vrolijk laat vloeken in het programma Casa Luna.


Intratuin-vlinders

[7 mei 2009]

De Intratuinwinkels zijn toch al niet onze favoriete ondernemingen. Ze verkopen er bijvoorbeeld in december vuurwerk (in bijv. Almelo is de opslag van dat vuurwerk op zeer korte afstand van een woonwijk). Maar wat de vestiging Rhoon voor zaterdag van plan was, kan helemaal niet door de beugel. Men wilde er vlinders in een doosje (geschenkverpakking) verkopen!
Onder protest van natuurverenigingen ziet men daar nu vanaf, maar alleen het idee al!


G&W Gezondheidswinkel

[6 mei 2009]

De GezondheidsWinkel is slecht voor de gezondheid. De hoeveelheid nepproducten die er verkocht worden en de onwettige claims in de reclamefolders is ziekmakend groot.
Neem nou “Hoodia” slankheidscreme. Het zóveelste nieuwe wondermiddel om af te vallen: 2 x per dag 5 minuten inmasseren op de gewenste plek, en klaar is kees! Gelooft ú het? Maar er is iets nieuws deze keer: u valt er niet in kilo's van af, maar in centimeters! Enkele centimeters binnen 2 à 4 weken.
U zult daarna wél uw lengte moeten laten wijzigen in het paspoort...

In de nieuwste folder van G&W treffen we verder tegen de honderd andere nepproducten aan. Of dit ooit een keer door de overheid zal worden gestopt is de vraag. Maar u als consument kunt, als uw gezondheid u lief is, met een grote boog om dit soort winkels heen lopen.


Internet Explorer versie 8

[30 april 2009]

Softwaregigant Microsoft heeft dinsdag de nieuwste versie van haar internetbrowser (IE8) via “Automatische updates” verspreid onder alle gebruikers van het besturingssysteem Windows.
Die nieuwe versie is een dermate grote ramp, dat het aandeel van Microsoft in het totaal aantal gebruikte browsers nu drastisch is teruggelopen.
Microsoft blijkt meer dan 10 jaar de standaarden voor het weergeven van webpagina's onjuist en eigenzinnig te hebben geïnterpreteerd. Omdat Internet Explorer standaard geleverd wordt bij Windows, heeft deze browser een groot marktaandeel verkregen. Waardoor webzijdebouwers de webpagina's hebben aangepast aan de nukken en grillen van Microsoft.
En wat doet Microsoft in 2009? Onder druk van de oprukkende concurrentie is MS zich plotsklaps beter gaan houden aan de standaarden, waardoor een heel groot aantal van de bestaande webzijdes niet meer goed worden weergegeven. Inclusief webzijdes van Microsoft zelf!
Ook in déze webzijde zijn de verhoudingen - vooral de tekstgroottes - nu zoek, en wordt alles onjuist weergegeven. De in de nieuwe browser aanwezig 'compatibilteitsknop' geeft daarop geen enkele verbetering.
IE8 heeft ook een aantal extra toeters en bellen en beveiligingen gekregen, maar of die allemaal zinvol zijn is de vraag. Zeker is dat het programma groter en logger is geworden.


Slimming Drops

[22 april 2009]

Het College van Beroep heeft op 20 april de negatieve uitspraak van de Reclame Code Commissie over het afslankproduct Slimming Drops bevestigd. Reclame voor dit afslankproduct is dus misleidend en in strijd met de wet.


Roy Martina & 5R-Slim

[20 april 2009]

Sinds Roy Martina optreedt als arts in de reclamespotjes voor de Biostabil van Bruno Santanera, weten wij al wat voor vlees we in de kuip hebben met die man. Een beetje stinkend vlees namelijk.
Een vrouw in Overijssel die graag wil afvallen, valt voor de aanbieding op Martina's webzijde om gratis een e-book over afslanken te downloaden.
Om het bestand te kunnen ophalen moeten er eerst een hoeveelheid gegevens worden ingevuld, waaronder naam, huisadres, e-mailadres, telefoon etc.

Enige tijd later ontvangt de vrouw per post een aanbieding om geheel “gratis” een middel te proberen waarvan je afslankt terwijl je slaapt. Gratis tussen aanhalingstekens want je moet wel eerst een verpakking van minimaal 35 euro aanschaffen en dan krijg je er gratis een probeerverpakking bij. Het middel heet 5R-Slim. Het lijkt ons meer een middel waarmee iemand slapend rijk wordt. De mailing (in heel belabberd Nederlands) gaat uit van Centrum Louise Dumincis met een postbusnummer in Maastricht.

De manier waarop Roy Martina adressen doorverkoopt aan dubieuze bedrijven is onwettig, en ook op het afslankmiddel 5R-Slim komen we nog uitvoeriger terug.


eBay & Skype

[16 april 2009]

Het internetveilinghuis eBay heeft in 2005 het gratis telefoonsysteem Skype gekocht voor 2,6 miljard dollar. Iets wat gratis is, levert dus ook nooit winst op. Hoe kan iemand daar nou zo veel geld voor willen betalen? Een raadsel. Maar niet het enige raadsel. De makers van Skype, notoire beriegers en oplichters, blijken eBay bedrogen te hebben door niet het hart van het systeem te hebben verkocht. Daar moet eBay licentierechten voor betalen, en met het intrekken van die licentie kunnen de makers het hele systeem lamleggen.
eBay dreigt nu Skype te moeten verkopen voor een schijntje van wat het zelf heeft betaald. Dat krijg je als je met bedriegers in zee gaat. De makers van Skype zijn ook verantwoordelijk voor illegale muziek- en software-uitwisselingsdiensten. En de bijbedoelingen van al die gratis constructies?


Uitspraak RCC: Artrosilium

[11 april 2009]

De Reclame Code Commissie heeft op 9 april 2009 een opvallende uitspraak gedaan in de klachtzaak tegen het middel Artrosilium (een zalf die artrose en pijn bij artrose zou doen verdwijnen). In eerdere instanties heeft de RCC al een negatief oordeel geveld over Artrosilium.
In januari meldde de RCC dat de recente klacht zou zijn doorgestuurd naar de Zwitserse zusterorganisatie omdat de adverteerder in Zwitserland zou zitten (Infogest S.A., Nyon). Toch heeft men zelf de adverteerder opgeroepen om verweer te voeren tijdens de behandeling van de zaak in Nederland. De adverteerder heeft na enig aandringen een éénregelige mail gestuurd met de mededeling dat de verkoop van het middel in Nederland was gestopt.
Gewoonlijk zou dat een reden voor de RCC zijn om de klachtzaak te beëindigen. Maar dat is in dit geval niet gebeurd. Bij gebrek aan verweer heeft de RCC de klacht volledig gegrond verklaard op grond van artikel 7 van de Reclame Code.
Een ongebruikelijke mededeling in de uitspraak is dat de commissie de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek zal brengen.
Hoe dat er precies uit zal gaan zien is ons niet bekend, maar wij hebben in ieder geval ons steentje bijgedragen middels deze publicatie.
Hopelijk zal de Reclame Code Commissie ook besluiten om het publiek niet alleen over het bedrog van Artrosilium te informeren, maar ook over de opvolger Flexilium. Alleen de naam is anders, de misleiding niet.


Lichtlot Electrabel

Lichtlotprijs

[27 februari 2009]

Op 7 februari beklaagden we ons over de slechte werking van de Electrabel-pagina waarop klanten hun Lichtlot-code konden invullen, en die voorheen dagenlang zelfs niet bereikbaar was. Bij het correct invoeren van de code verscheen toen enkel deze mededeling:

Lichtlot

Tot onze verbazing komt er vandaag een pakje van Electrabel met daarin een “2GB integral courier hi-speed USB 2.0 Flash Drive readyboost compatible”. In de begeleidende brief lezen we: “Zoals u online al kon zien, was u een van de gelukkigen met een winnend Lichtlot”! Het blijft een merkwaardige zaak.