Korte berichten - 5

Gamma Notebook

Gamma Notebook

[26 november 2008]

Bouwmarkt Gamma (u weet wel, van die rare 'voordeelpassen') verkoopt nu iets raars: “Reusachtig Notebook” van het merk Medion. Een merk dat gewoonlijk alleen door de Aldi gevoerd wordt, dus wellicht dat Gamma van hetzelfde concern is.
Helemaal bovenaan de folder staat: “Medion raadt Windows Vista® Home Premium aan.” Aan wie en waarom wordt ons echter niet duidelijk. Want het ‘reusachtige computertje’ bevát al het besturingssysteem met die lange naam, en andere besturingssystemen (zoals Linux) werken veel beter, maar die keus wordt niet geboden.
Waarom er een afbeelding op de folder staat, is ons ook een raadsel: er is alleen maar een grote zwarte vlek te zien. Een apparaat dat lelijk om naar te kijken en hopeloos om mee te werken is. Het enige voordeel is dat je er heel erg somber van wordt.
“Uitstekend voor het kijken van films en gamen” is ook een merkwaardige zin. Afgezien van wat er zo uitstekend is, weten we niet wat gamen zijn en hoe je naar die dingen zou kunnen kijken.
De raarste aanprijzing is: “Authentieke Windows Vista Home Premium”. Verkoopt Gamma dan ook notebooks met niet-authentieke (dus nep-) Windows Vista? Anders slaat zo'n opmerking nergens op!
En als klap op de vuurpijl is er ook nog een softwarepakket:
Wederom die authentieke Windows Vista (!), Nero Essentials (hoort eigenlijk bij de DVD-brander) en een testversie(!) van BullGuard Internet Security (die gewoon gratis te krijgen is). Eigenlijk wordt er dus helemaal géén software bij geleverd.
De prijs voor “Het gehele aanbod” is maar 799.000,00 euro! Een punt staat immers voor een duizendtal.
Microsoft heeft Windows Vista inmiddels alweer zo ongeveer afgedankt, dus een goede aankoop zal dit nooit zijn.


Koninklijke TNT Post stuurt post

[22 november 2008]

“Beste meneer/mevrouw,

TNT Post maakt zich sterk voor een groenere wereld. Wij kunnen deze uitdaging niet alleen aan. Daarom hebben wij iets voor jou ontwikkeld: jouwenergielabel.nl.
Dit is een online test waarmee binnen 15 minuten duidelijk wordt hoe energiebewust je bent. We laten je zien hoe je juist met de kleine, dagelijkse dingen het verschil kunt maken.
...
Je vindt het antwoord op ... dan maak je kans op een Toyota Prius ... Jouw actiecode ... TNT Post en jij!

Ger Jacobs
Commercieel Directeur

Deze brief is door TNT Post CO2 neutraal bezorgd.”

Zullen we hier spontaan op reageren of zullen we het netjes houden? Laten we toch het laatste maar doen:
Onzinnig, stompzinnig, achterlijk, kinderlijk, zwaar beledigend, stupide, waardeloos, milieuvervuilend, beklagenswaardig, ongewenst en mogelijk zelfs bedrog. (Als de winnaar van de Toyota zich nimmer meldt!)


Incassobureaus weer actief

[21 november 2008]

Waarschijnlijk omdat de regels voor incassobureau's, en de toegestane incassokosten aangescherpt gaan worden, lijken de bedrijven met dubieuze praktijken ineens weer actief te zijn geworden met het incasseren van onterechte vorderingen. Op de forums van De Geluksbode, Klooster Mariabron en Goed Leven Met Euro-Shopping zijn weer nieuwe reacties daarover geplaatst.

Nog altijd komen er veel reacties binnen die niet aan de voorwaarden voldoen. Kennelijk lezen maar weinig mensen de instructies. Het resultaat is dat uw reactie dan zinloos is.
Ook komt het herhaaldelijk voor dat er op de forums reacties binnenkomen die bedoeld zijn voor de bedrijven zelf, en waarin bijvoorbeeld wordt verzocht om geschrapt te worden uit een klantenbestand. Meestal zijn die verzoeken zó vaag, dat ze ook niet effectief zouden zijn als ze wél direct naar het betreffende bedrijf gezonden zouden zijn.

Ons advies is dan ook: kijk goed waar u mee bezig bent, en lees eerst rustig de instructies op een webzijde.


“Gewoon je en jij!”

[21 november 2008]

Priester en hoogleraar Antoine Bodar is te gast in het radioprogramma Casa Luna van de NCRV. Colet van der Ven is de interviewster. Ze begint het gesprek door op ferme toon te zeggen: “We zeggen gewoon je en jij!”
Bodar reageert met een verbaasde: “Euh, oh, wat U wilt.”
De oudere man blijft gedurende het gesprek netjes U zeggen, terwijl de jongere NCRV-medewerkster volhardt in haar je, jij en jou!
En dat noemt men bij de NCRV ‘gewoon’...

Reactie van de NCRV:

Colet en Antoine Bodar kennen elkaar al heel lang en hebben ettelijke interviews met elkaar gedaan. Colet was van haar stuk gebracht door de vreemde reactie van Bodar. Terwijl zij elkaar hartelijk begroet hadden vlak voor de uitzending en het in de rede lag dat ze elkaar zouden tutoyeren, maakte Colet er toch een opmerking over zodat de luisteraars ook op de hoogte zouden zijn. Toen Bodar zo afwijzend reageerde kwam dat erg ongelukkig uit.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Swing levend

Swing levend van Pharma Nord

[13 november 2008]

Carola Smit zou zich moeten schamen dat ze zich leent voor zo'n bedrieglijk blaadje als dit!
Huis aan huis wordt het een paar keer per jaar verspreid. Dat is minimaal 5 miljoen exemplaren per keer. Kosten, inclusief verspreiding, minimaal 7,5 miljoen euro!
Hoe kan zo'n enorme investering van fabrikant Pharma Nord er uit? Met gemak, want nog steeds laten misschien wel miljoenen Nederlanders zich bedotten door de mooie, maar volkomen verzonnen (of in scéne gezette) verhalen “van echte mensen”!
Door de geraffineerde opzet, zullen veel mensen de indruk hebben dat de aangeprezen producten een medicinale werking hebben. Medicijnen mogen niet geadverteerd worden, dus het zijn domweg voedingsmiddelen. Weliswaar vaak in de vorm van tabletten of pillen, dit om de onzinnige verwachtingen te versterken. We noemen de middelen opzettelijk geen voedingssupplementen, want ze voegen niks toe aan uw voeding!
Het zijn gewoon nepmiddelen, met nep-claims die nog nimmer hard gemaakt zijn en die zelfs veelal verboden zijn.
En of er werkelijk in de middelen zit wat er wordt beweerd, weet niemand, omdat ze door niemand onderzocht worden!

Het ergste is dat het blaadje een klap in het gezicht is van zieke mensen die gebukt gaan onder een of meer van de genoemde ernstige klachten, en die weten dat er voor hun ziekte geen medicijn bestaat! In het blad zien ze vervolgens alleen maar lachende gezichten van mensen die beweren op slag genezen te zijn door het slikken van een tabletje van Pharma Nord.
Een ziek land, dat Nederland!


Typisch Almelo en Artrosilium

Artrosilium advertentieTypisch Almelo

[11 november 2008]

Enige tijd geleden ontvingen we een vaag mailtje van ene Martin, die ons meedeelde dat Typische Uitgaven BV te Almelo níet was overgenomen door Wegener Huis-aan-Huisbladen. En dat we verder maar onze creativiteit moesten gebruiken. Helaas is het berichtje in de dagelijkse hoeveelheid spam verloren gegaan, zodat we niet rechtstreeks kunnen reageren.

In elk geval is het een feit dat bovenstaande oplichtersadvertenties tot het domein van uitgever Wegener behoren, en als deze dan plotseling bij de concurrerende h-a-h bladenuitgever opduiken, dan is er volgens ons niet erg veel creativiteit voor nodig om bij de optelling van 1 + 1 tot de slotsom te komen van 2!
Een ander feit is dat deze advertenties al bij herhaling zijn verboden door de Reclame Code Commissie. Een derde feit is dat de Almelose uitgever daar ook bij herhaling door ons op is gewezen.
Deze - in nood verkerende - uitgever trekt zich dus geen snars aan van de wet, en nog minder van lezers met pijnlijke gewrichtsklachten die op een ziekelijke wijze misleid en bedrogen worden via deze advertenties.

Adverteerders: wees wijs en mijd de typische uitgaven. U verliest er klanten door!


Aanbevolen door ...

[7 november 2008]

Vanmiddag hoorden we op de radio nog studenten zeggen: “Er staat op die margarine dat het is aanbevolen door de Hartstichting, dus dat moet wel heel gezonde margarine zijn!”
Veel bekende stichtingen lenen hun naam en hun logo voor commercieel gebruik op (voedings)middelen. Dat levert hen extra reclame op, en bovendien 150.000 tot 200.000 euro per jaar die de producent van het product ervoor betaalt.
Onderzoek van Tros Radar toont aan dat de stichtingen nauwelijks achter de gezondheidsclaims van de producten staan, en dat het hen meer om de reclame en het geld is te doen. De meeste beweringen op de producten zijn ook zondermeer vals, en dus eigenlijk verboden.
Uiteindelijk zullen de namen van de stichtingen dus verbonden worden met valse beweringen, hetgeen de donateurs aan het denken zal zetten.


Computer Idee, fraude idee?

[7 november 2008]

De grootste kop op de voorkant van het halfmaandblad Computer Idee nr. 22 (14 okt - 29 okt 2008) luidt: “GRATIS!”
Nee, het blad zelf is niet gratis, de kop slaat op de manier waarop er via internet gratis zaken kunnen worden gescoord.
De redacteuren wisten in een maand tijd voor 1000 euro aan gratis spullen te vergaren. De meeste tips die er gegeven worden zijn zinvol, maar de manier waarop het blad aan een gratis mp3-speler van € 120,-- gekomen is, lijkt ons dubieus, zo niet frauduleus.
Computer Idee adviseert om u in te schrijven op een website van Aziatische producenten, en om zich voor te doen als grote Europese ondernemer die binnen drie weken zo'n 10.000 mp-3 spelers nodig heeft. Middels de tekst “Stuurt u alstublieft eerst een testexemplaar!” verkreeg de redactie de gratis speler. Omdat er in het artikel niet bij staat dat het om een grap gaat, en velen dit zullen uitproberen, kunnen we stellen dat Computer Idee zich bezighoudt met fraude en het aanzetten tot fraude.
Het blad is in het verleden al vaker met justitie in aanraking gekomen, en dat lijkt ons geen aanprijzing.


Onderzoek Milieudefensie

[7 november 2008]

Een landelijke ochtendkrant heeft een brief van “Milieudefensie - Friends of the Earth Netherlands” bijgevoegd. In de enveloppe zit een Landelijk onderzoek over Ontbossing. Bijgevoegd is een brochure waarin de goede antwoorden op de enquêtevragen al min of meer voorkgekookt zijn. Ook wekken de vragen niet de indruk dat men de antwoorden écht van belang vindt. En dat is ook zo, Milieudefensie laat nadrukkelijk weten: “Als praten niet helpt, voeren we actie.”
Op de laatste pagina van het onderzoek komt - zoals gewoonlijk - de aap weer uit de mouw: u mag uw naam en adres invullen en uw handtekening zetten onder een éénmalige machtiging ter ondersteuning van de campagne om ontbossing tegen te gaan.

Wij hebben een heel goede tip om ontbossing tegen te gaan. En nog wel vlak bij de deur!


E-mail uit Rusland

[6 november 2008]

Mocht u ook in het adressenbestand van Valentin Mikhailin uit Rusland voorkomen, dan hebt u vast onderstaande mail met tranen in uw ogen gelezen. Mocht u zó geroerd zijn dat u van plan bent om geld of goederen te gaan sturen, bedenk dan wel dat u zo met gemak in de handen van Russische criminelen kunt vallen. Reageren zal er ook voor zorgen dat er een stortvloed aan gelijksoortige berichten over u heen zal komen!


“Hello, My name is Valentin. I'm 26 years old and I live with my mother in small Russian town. My mother cannot see and her indemnity is not enough even for food. Due to the deep financial and economic crisis in our country recently I lost my job and our situation became very difficult. Now I found new job, I work very hard but I was told that this work will be only for a couple of weeks.
Prices for gas and electricity became very high in our region and we cannot use it for heating our home anymore. I don't know what to do, because the winter is coming and the weather will be till minus 30 degrees in the next month. I finded several e-mail addreses and thanks to free internet access in our local library I decided to appeal to you for help. If you have two sleeping bags, warm clothes, canned food, vitamins, medicines from cold, hygiene-products, I will be very grateful if you can send it to our address:
Valentin Mikhailin, <adres verwijderd>, Russia.
If it easier for you to help with some money, please let me know and I will write you how to send it safe. It will enable us to buy portable wood-burning stove made from cast iron and heat our home during the whole winter, becase we have wood in our region. I hope to receive your answer. I also hope that this hard situation will get better very soon. Valentin.”


E-mail uit China

[4 november 2008]

E-mail uit China(?)


Overheid en fraude

[29 oktober 2008]

Het wordt ons duidelijk waarom de overheid niet wil optreden tegen ‘kleine’ oplichters als “Maria Duval” en soortgenoten. De grote oplichterij vindt namelijk plaats bij banken, verzekeraars en (soms ook) de overheid zelf.
Dankzij de financiële crisis wordt dat nog weer eens extra duidelijk. Evenals de wijze waarop diefstal en fraude daar worden aangeduid: “gemaakte afspraken”!


Dure Tivoli radio

Tivoli radio'tje

[28 oktober 2008]

Is deze Tivoli radio, die ook dienst doet als iPod-versterker, werkelijk zijn € 229,-- waard?

Reclame: Tivoli iPal radio


KPN-Internetfactuur

KPN-factuur

[28 oktober 2008]

Sedert 2007 stuurt KPN Internet (v/h Planet Internet) deze volkomen onleesbare factuur. Maand op maand verzoekt de klant om (weer) een leesbare factuur te ontvangen.
De 4-jarige kleuter die béter kan programmeren dan de huidige programmeurs, schijnt men nog altijd niet te hebben gevonden...


Vuurwerk

[26 oktober 2008]

“De Enschedese herfstkermis wordt vanavond afgesloten met een spetterend vuurwerk!” Zo meldt het regionale huis-aan-huis krantje enthousiast.
Elders in die krant verhaalt men over de weer stromende Roombeek, in de gelijknamige woonwijk die in 2000 door een vuurwerkexplosie werd vernield!


'Politie laat je in de steek'

[24 oktober 2008]

In de Volkskrant beklaagt een 56-jarige leraar zich over de verbijsterende laksheid van de politie als het erom gaat onschuldige burgers te beschermen en te helpen.
Onder de kop “Politie laat je in de steek” vermeldt de schrijver acht persoonlijke ervaringen, die gerust als schrijnende gevallen kunnen worden bestempeld.
Er zijn heel wat Nederlanders die even trieste ervaringen met de politie hebben, en die van mening zijn dat de dienaar van de wet liever criminelen de hand boven het hoofd houdt dan de pijn van slachtoffers te verzachten. Bijvoorbeeld door daders adequaat aan te pakken.
Aan de vele gevallen van wanprestatie door de politie kunnen wij er nog een toevoegen.

Politieleed: Géén hulp van de politie


E-mail scams

[23 oktober 2008]

De meeste verzenders van scammails gebruiken een Hotmail- of Gmail(Google)-adres voor hun duistere praktijken.


Irritante beller

[14 oktober 2008]

Het zijn lang niet alleen maar bedrijven, instanties en instellingen die voor ergernis zorgen. Ook 'de consument' kan voor ernstige irritatie zorgen. En dan met name de bellende mens! Passagiers in bus, tram en trein kunnen erover meepraten. Maar er bestaat een nóg ernstiger vorm van bel-irritatie: in de supermarkt.
Het is bij een Jumbo-filiaal in Wierden dat er een in a-charmant rijpak gestoken dame als een kip zonder kop door de gangpaden schuifelt. Zónder winkelwagen maar mét een telefoon aan het oor. Ze loopt al pratend in de microfoon ons constant voor de voeten.
Als we later bij de kassa aansluiten, blijkt het mens - mét een volle kar - vóór ons te staan. Nog immer in de ene hand de telefoon aan het hoofd, en met de andere hand afwezig de boodschappen op de band zettend. Het gaat allemaal tergend langzaam, en de rijdame heeft haar gedachten meer bij het gesprek dan bij haar bezigheden in de supermarkt.
De ergernis over de totaal misplaatste bellende vrouw (telefoongesprekken zijn privégesprekken!) bouwt zich op, en uit zich tenslotte in een opzettelijke botsing van beide winkelkarren. Onze boodschappen liggen inmiddels al op de band, maar de dame schiet maar niet op. Ze blijft bellen, de boodschappen met één hand weer in de kar leggend, en ze hoort niet wat het kassameisje haar vraagt. Het gezicht van die caissière begint ook steeds meer op storm te staan, en ik zeg luidkeels: “Vraag haar maar niks, want zij heeft véél belangrijker zaken aan haar hoofd dan af te rekenen!”
We kunnen nog net voorkomen dat mijn ergernis zich uit in agressief gedrag tegen de bellende dame, en ik denk bij mezelf: als dit moderne beschaving is, geef mij de ouderwetse dan maar terug.
Als ik de Jumbo-directie was, dan zou ik als huisregel nadrukkelijk verbieden om in de winkel te bellen! Het levert irritatie en agressie op.

Op de parkeerplaats staat de dame even omslachtig als in de winkel de boodschappen in de kofferbak van een enorme terreinwagen te laden. Nog altijd met haar toestel aan het oor...