Korte berichten - 4

Abrupt opruim (o-pruim)

Abrupte o-pruim

[11 oktober 2008]

Bij een dergelijk krom taalgebruik worden we natuurlijk abrupt héél argwanend en lopen we met een héél grote boog om het bedrijf heen!


Dag krant

[29 september 2008]

Zeg maar dag tegen DAG. Deze gratis krant houdt ook op te bestaan.


Zondagskrant van Tubantia stopt

[29 september 2008]

Op 28 februari 2004 schreef ik over het onzalige idee van de Twentsche Courant Tubantia (uitgever Wegener) om een zondagskrant te beginnen:
“Ik denk dat het experiment heel slecht gaat aflopen. Winstgevend wordt de zondagskrant met zekerheid niet. En wie mag dan meebetalen aan het geleden verlies? Abonnees zoals ik.”
Gelukkig heb ik kort na het starten van de zondagskrant mijn abonnement opgezegd, o.a. omdat ik niet wilde meebetalen aan het fiasco en vanwege de oplichtingsadvertenties van Wegener.
Verder heb ik natuurlijk helemaal gelijk gekregen en de zondagskrant stopt dan ook per 1 januari 2009. Er zijn maar half zoveel abonnees als geraamd en ook de adverteerders haakten af. Kortom: heel veel verlies. En dan praat ik nog maar niet over de bittere ellende waarmee de introductie van de krant gepaard is gegaan.

Op de website van Tubantia staan een aantal vermakelijke reacties op het verdwijnen van de krant op zondag, waarvan ik deze het mooist vind:
“Gode zij dank! Afz. Pater M.”

En ook in deze voorspellende reactie kan ik mij vinden:
“De zondagskrant is het begin van het einde van Tubantia geweest.”

Maar met het overlijden van de TC Tubantia zullen de oplichtingsadvertenties in de weekbladen waarschijnlijk nog niet verdwijnen.


Infobon

[31 augustus 2008]

De nieuwe uitgave van het reclameboekje Infobon (oplage 5 miljoen exemplaren) bevat minstens 3 oplichtings-advertenties: Maria Duval, Artrosilium (anti-artrose) en Instituut Linatea (anti-overgewicht).
Uit protest zou heel Nederland de aanbiedingen in dit boekje links moeten laten liggen.


Oproep: Leesmap

[22 augustus 2008]

Oproep aan de inwoners van Enschede.
Krijgt u wel eens een colporteur van een leesmap aan de deur of hebt u de laatste tijd een abonnement op een leesmap genomen? Zo ja, dan willen we u graag een paar vragen voorleggen.
Meldt u zich a.u.b. via “Reageren”. Alvast bedankt voor uw medewerking!


Fun Plaza!

Fun Plaza

[22 augustus 2008]

Wat noe, mien besten Hennie van der Most! Bin ie miskien oe moadersproake vergêtn? Vie hopt dat ie in oe Preston Palace in Aalmeloo dan goeie vertaalsters hebt roondloopn, aans köw ut spul neet verstoan!


Ficuszorg

Ficuszorg

[22 augustus 2008]

De ficus is mooi, de gele pot is mooi, de prijs is mooi (laag) en het insteekkaartje welgevormd en glanzend bedrukt met Engelse termen. Maar als we op de achterkant willen lezen welke zorg de ficus nodig heeft, dan komen we van een koude kermis thuis. We moeten namelijk kijken op een www (wie weet waar?), en die weten we werkelijk niet te vinden.


Internet: SPAMfighter

[10 juli 2008]

Mocht u het programma SPAMfighter gebruiken, dan is het volgende voor u van belang.
Het gebruik van het programma SPAMfighter kan er namelijk toe leiden dat u wordt aangemerkt als spamverzender en dat uw berichten worden geblokkeerd door spamfilters.
SPAMfighter voegt reclame voor zichzelf toe aan al uw uitgaande berichten, en wekt daarmee irritatie op bij de ontvanger die geen spam (=ongewenste reclame) wenst te ontvangen. Bovendien moet worden getwijfeld aan de goede bedoelingen van SPAMfighter.

Kan een gratis programma dat beweert spam te bestrijden, maar dat zich zelf schuldig maakt aan het verspreiden van spam, en dat probeert om zichzelf zo veel mogelijk te verspreiden, wel betrouwbaar zijn?
Vast staat dat SPAMfighter gegevens van uw computer naar andere gebruikers verstuurt, en dat de makers van het programma gegevens verzamelen over uw mail- en internetgedrag. Ongetwijfeld met commerciële bedoelingen. SPAMfighter laat tevens in al uw uitgaande berichten weten hoeveel spammails er al geblokkeerd zijn op uw computer. Een teken dat er slordig met uw privacy wordt omgesprongen, ook al zou dit gewoon een willekeurig getal kunnen zijn.
SPAMfighter kan nog ander vreemd gedrag vertonen. Zoals het zonder uw toestemming aanschrijven van iedereen in uw adresboek. Het gebruik van SPAMfighter wordt dan ook afgeraden.


Wegener wordt ingedikt

[26 juni 2008]

“Wegener gaat zijn uitgeverijen samenvoegen en dat zal 395 tot 465 arbeidsplaatsen kosten. Op de redacties van de dagbladen vervallen 75 tot 85 banen. De drie uitgeverijen die samengaan zijn Wegener NieuwsMedia, Wegener Huis-aan-huisMedia en Wegener MediaVentions. De nieuwe naam voor de uitgeverij wordt Wegener Media.”
Dat meldt het vaktijdschrift De Journalist op haar webzijde, en het wordt ook in het Radiojournaal gemeld.
De Wegener-medewerkers zijn zeer ongelukkig over de samenvoeging en indikking van de afzonderlijke afdelingen, en men schreeuwt moord en brand over de kille wind die er waait ten gevolge van de nieuwe eigenaar, Engelsman Montgomery. Alles zou alleen nog maar om geld draaien, en de menselijkheid zou verdwenen zijn.
Waar kennen we dat ook alweer van? O ja, van de misselijke oplichter Maria Duval die bij Wegener veel geld in het laatje heeft gebracht.


Primafoon telefoon

[25 juni 2008]

KPN/Primafoon adverteert met de Bordeaux 350. Omschrijving: “Makkelijk te bedienen telefoon ...”
Zelden hebben we zo'n moeilijk en onlogisch bedienbaar apparaat gezien. Er is niet één functie die intuïtief en zonder handleiding aan de gang te krijgen is. De ontwerper van dit toestel zou heropgevoed moeten worden.


Wegener & Typische Uitgaven

[25 juni 2008]

Het krantenconcern Wegener is 100 miljoen euro minder waard geworden sedert de overname door het Engelse beleggingsconsortium Mecom met topman David Montgomery. Het wordt tijd dat het bedrijf de hulp gaat inroepen van Maria Duval!

Het Overijsselse h-a-h krantenconcern Typische Uitgaven stopt met een groot deel van haar krantjes. Alleen de Twentse bladen blijven nog (even) voortbestaan. Misschien kan Maria Duval de uitgever nog redden?

Of gaat het er op lijken dat misdaad dan misschien toch niet loont?


Sveltyll = Oplichting!

[18 juni 2008]

Krantenuitgever Wegener gaat 10 tot 20% van al haar werknemers ontslaan. Misschien kan men de afdeling ‘Oplichting’ eerst gaan opdoeken? Dat scheelt in het aantal ontslagen en dan zijn wij verlost van corrupte advertenties zoals Maria Duval en nepmiddel Sveltyll. Dat bespaart ons dan weer heel wat teleurstellingen en financiële ellende.
Ondanks een klachtenzaak bij de Reclame Code Commissie blijft Munsterman echter maar doorgaan met het plaatsen van deze paginagrote advertenties.
De (onvindbare) Prof. Hoffbauer zoekt nog altijd 650 mensen die heel snel willen afvallen, gezien het weekblaadje van deze week. 't Is te hopen dat er zich niemand meldt en dat hij blijft zoeken...


Internet: Ad-Aware

[10 juni 2008]

Adware is (verborgen) software die stiekem ongevraagde reclame op je computer zet of laat zien.
Ad-Aware is een gratis programma van het Zweedse bedrijf Lavasoft dat die adware (en ook bijv. spyware) opspoort en opruimt.
Vandaag blijkt dat de nieuwste versie van Ad-Aware (Ad-Aware 2008) zelf ongevraagde reclame op de computer zet, en wellicht ook nog vertrouwelijke gegevens van je computer steelt (spyware)!
Tijdens het bijwerken van Ad-Aware verschijnt er een pop-up-venster (dat de pop-upblokkering dus omzeilt) met een vraag over gigabytes aan opslagruimte, en een knop om op te klikken voor meer informatie.
Ons advies is om NIET op die knop te klikken en het hele Ad-Aware 2008 van de computer te verwijderen.
Het is dringend gewenst dat zo min mogelijk mensen dit soort stiekeme praktijken steunen!


Hoe zou u dat vinden?

Stel nou dat er nog maar twee auto's waren: een Microsoft en een Google.
Stel nou dat dat er nog maar twee bakkers waren: Wit en Bruin.
Stel nou dat er nog maar twee winkels waren: Mediamarkt en Ikea.
Stel nou dat er nog maar twee maten waren: Mini en Maxi.
Stel nou dat er nog maar twee kleuren waren: Zwart en zwart.
Hou zou u dat vinden?
Nou dan! Gebruik je verstand dan eens.


Praxis pas

[1 augustus 2008]

Na de Gamma gaan we nu ook bouwmarkt Praxis links laten liggen! Ook dit bedrijf is op het onzalige idee gekomen om ons een kortingspas in de maag te willen splitsen. De Zomerkluspas heet hij, en hij moet gekocht worden voor 15 euro.
Let op uw privacy en laat uw gegevens (naam/adres/koopgedrag) niet misbruiken voor commerciële doeleinden! Er zijn nog meer bouwmarkten.


Zwart

[1 augustus 2008]

De wereld gaat er somber uitzien. De kleur verdwijnt uit ons leven. Voor een deel althans. Sommige fabrikanten hebben - al weer enige tijd geleden - besloten om hun producten maar weer eens zwart te gaan maken. Niemand die er ooit om gevraagd heeft, maar nu ze er eenmaal zijn en er ook nog ronkende reclame (“gedistingeerd zwart”) voor wordt gemaakt, gaan de zwarte artikelen grif over de toonbank.
Dat is een groot raadsel, want zwarte artikelen zien er in de eerste plaats niet uit, zijn in de tweede plaats héél moeilijk te bedienen, en veroorzaken een sombere sfeer in huis en op kantoor.

Een bezoek aan een elektronicawinkel met lange rijen televisies en monitors in zwarte behuizing geven je het gevoel in een mausoleum rond te lopen. Voor sommigen is het bezoek aan zo'n winkel van zeer korte duur, maar anderen blijken zich gewillig te schikken naar de “modegrillen” van de fabrikanten.

Ongeveer om de 20 jaar breekt er een zwarte periode aan. Waarschijnlijk als de consument enigszins verzadigd raakt met de bestaande producten en om de verkoop weer op te krikken.
Vroeger ging het om “bruingoed”, radio's, televisies, platenspelers, bandrecorders etc. Tegenwoordig gaat het ook om computers, inclusief zwart toetsenbord met donkergrijze opdruk (geheel tegen de ergonomieregels in) en andere multimedia-apparatuur.
Daarnaast dringt het zwart nu ook zelfs door tot het “witgoed” (wasmachines, koelkasten, etc.).
Vreemd dat de consument zich zo klakkeloos laat regeren door de producent.


Jomanda

[10 april 2008]

Justitie wil Jomanda toch nog gaan vervolgen wegens kwakzalverij. Waarschijnlijk omdat zij een mens van vlees en bloed is. Een fictief personage als Maria Duval, die veel meer ellende aanricht, laat men totaal ongemoeid. Een raar land dat Nederland.


‘Typische Uitgaven’ nu van Wegener

[28 maart 2008]

De Almelose uitgever ‘Typische Uitgaven’, met h-a-h-bladen in heel Overijssel, is in het geheim overgenomen door uitgeverij Wegener, zo hebben we uit betrouwbare bron vernomen.
Dat verklaart ook de plotselinge plaatsing van misselijke oplichtingsadvertenties als die van “Maria Duval” en het nepproduct “Artrosilium”.
De als serieus overkomende reactie op onze klacht aan deze uitgever (zie onder) moet dan ook als een lachertje worden beschouwd.
Nederland wordt een steeds verziekter en corrupter land!


Brief aan de NCRV-Gids

[21 maart 2008]

“Het is triest om te zien dat de NCRV-Gids zich nu ook al bezondigt aan het plaatsen van advertenties voor kwakzalverproducten. Doordat geld kennelijk vóór moraal gaat, wordt Nederland inmiddels vergeven van advertenties of ‘advertorials’ voor nonsensproducten of andere bedrieglijke zaken.

Het gaat om de advertentie op pagina 37, met als (redactioneel?) kopje (het perfect Nederlandse...) “Shopping tips” waarin twee producten van A. Vogel worden aangeprezen.
Advertenties voor dit soort producten zijn al meermaals door de Reclame Code Commissie bestempeld als misleidend en dus in strijd met de wet.

Ook in strijd met de wet is dat de advertentie geen duidelijke naam en adres van de adverteerder bevat. Het is mij ook onduidelijk of de andere twee producten (Kneipp) van dezelfde adverteerder zijn. Graag ontvang ik daarover nadere informatie.

Het wordt voor ons als bestrijders van dit soort advertenties en producten steeds moeilijker, nu media die zich voorheen verre hielden van oplichtingsadvertenties er toe overgaan om ze te plaatsen. Duidelijk is dat de NCRV dus ook meedoet aan de verloedering van Nederland. En door het opnemen van bedrieglijke advertenties zal de redactie er niet (meer) tegen kunnen ageren.

Mocht u ook bijv. advertenties voor “Maria Duval” e.d. gaan opnemen, dan zult u heel veel leden/abonnees verliezen, daar kunt u zeker van zijn.”


Wereldtijdpad

[16 maart 2008]

In Holten gaat er een Wereldtijdpad - ook wel Millenniumpad genoemd - komen. Het wandelpad loopt van Holten naar de Holterberg.
De financiering:
€ 230.000 Europese subsidie.
€ 230.000 Provincie Overijssel.
€ 160.000 Gemeente Rijssen/Holten.

En wat houdt dat pad in? Tweeduizend jaarpaaltjes met wat feitjes erop van het betreffende jaar!
Zo wordt er veel geld en natuur zinloos verknald, terwijl er belangrijker zaken op ernstige wijze worden verwaarloosd en genegeerd.
(Bron: RTV-Oost)


Almelo's Weekblad

[11 maart 2008]

Is het onwetendheid, is het nonchalance of telt alleen maar het geld? Ook het Almelo's Weekblad van de onafhankelijke uitgever Raymond Korenromp is nu overgegaan tot het plaatsen van verboden kwakzalveradvertenties.
De Reclame Code Commissie heeft beslist dat reclame voor Glucon Combi Max misleidend en in strijd met de wet is (2 januari 2007, nr. 06.0359).
Ook de andere gezondheidsbeweringen in de paginagrote advertentie zijn misleidend of op zijn minst zeer dubieus.
De verloedering slaat nu overal toe, zo lijkt het.


Reactie op Typisch...

[10 maart 2008]

“Om te beginnen: dank voor uw waarschuwing over de advertentie. Uiteraard hebben we naar aanleiding daarvan nagetrokken in hoeverre we hier onzorgvuldig zouden hebben gehandeld. Typische Uitgaven is zeer terughoudend met het plaatsen van dergelijke advertenties - zoals u zelf ook al had opgemerkt.
In dit geval is ook nadrukkelijk onderzocht of er gegronde redenen zijn, op basis waarvan we deze reclameuiting zouden moeten weigeren. Ons is daarvan niets gebleken, maar we nemen uw opmerkingen zeer serieus. Zou u ons kunnen aangeven waar we informatie over het advertentieverbod voor Artrosilium zouden kunnen vinden?
Typisch Almelo”


Broodsepot

[10 maart 2008]

Nee, dat leest u verkeerd. Mijn bakker heeft vanmiddag mijn bestelling voor een witbrood geseponeerd. De man is ooit officier van justitie geweest. Vandaar. De kop moet dus alsvolgt gelezen worden: brood-sepot, uit te spreken als brood-seepoo.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: als een officier van justitie geen zin heeft in een klusje (het afhandelen van een aangifte) dan kan hij naar believen het klusje seponeren (= in de prullenbak kieperen).
Dat ís een manier om sneller klaar te zijn met je werk, maar stel dat een bakker het zou doen. Zou hij dan nog veel broden verkopen?


Nigerianen veroordeeld

[10 maart 2008]

Voor de Haarlemse rechtbank zijn Nigeriaanse e-mailoplichters veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf.
En wanneer volgen de Maria Duval-oplichters?


Platenspeler

[9 maart 2008]

Ter afwisseling eens wat goed nieuws. Speciaal voor de wat oudere muziekliefhebber die het vinyltijdperk nog heeft meegemaakt. Dat tijdperk is nog altijd niet afgelopen, want wat staat er als eerste en het grootst in een recente Kijkshopfolder afgebeeld? Een platenspeler voor 45- en 33-toeren vinylplaatjes. Nu met USB voor aansluiting op de computer.
Waarschuwing voor jongeren: CD's en DVD's kunnen hiermee niet worden afgespeeld!


Typisch...

[7 maart 2008]

Wilden we net de adverteerders van de huis-aan-huisbladen in Overijssel gaan adviseren om hun advertenties bij voorkeur te plaatsen in de gratis weekbladen van de Almelose uitgever ‘Typische Uitgaven’ - als zijnde het ‘fatsoenlijk alternatief’ voor de krantjes van uitgever Wegener met schandelijke advertenties zoals die van Maria Duval - als we vandaag ook een verboden advertentie voor een nepproduct (Artrosilium) in Typisch Almelo, Typisch Hengelo, Typisch Enschede, Typisch Zwolle, etc. (totale oplage 660.000 ex.) tegenkomen.
Advertenties voor het nonsensproduct Artrosilium zijn door de Reclame Code Commissie in minstens twee gevallen verboden verklaard wegens misleiding.


Klingel-VW

[7 maart 2008]

Drie weken geleden schreven we over het postorderbedrijf Klingel en de vijf Fiat 500 auto's die zonder moeite gewonnen konden worden. U hoeft zich alleen maar te melden bij de fa. Klingel.
Deze maand kunnen nieuwe klanten al weer een andere auto winnen: een oranje VW CrossPolo ter waarde van € 25.000,--.
We beginnen nóg sterker het vermoeden te krijgen dat ook deze mooie prijs uit de duim gezogen is.
Winnaars van welke auto van welk postorderbedrijf dan ook mogen zich nog steeds melden, maar aangezien er nog nooit iemand naar voren is gekomen, zijn we er bijna zeker van dat al dit soort “prijzen” uitsluitend lokkertjes zijn om mensen over te halen om iets te bestellen.
Omdat reclame-uitingen geen leugens en valse beloftes mogen bevatten, adviseren we om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.


Reclame Code Commissie

[2 maart 2008]

De Reclame Code Commissie heeft praktisch over alle zaken die we hier vermelden al eens een klacht behandeld, én de klagers in het gelijk gesteld. De adverteerders en uitgevers (vooral Wegener) blijven echter gewoon doorgaan met hun misleidende en bedrieglijke advertenties, want de Commissie heeft zelf geen juridische macht.


Kruidvat-nonsens

[15 februari 2008]

“Glucosamine: waar is dat goed voor?” vraagt Kruidvat zich hardop af in een reclamefolder. De folder geeft ook zelf het antwoord:
“Fietsen en wandelen is gezond, maar belasten wel jouw spieren en gewrichten. Met Kruidvattabletten kan je je gewrichten ondersteunen.”
Kruidvat is dus afgestapt van zowel een correcte aanspreekvorm als van correct Nederlands. De kromme tekst is dan ook illustrerend voor de strekking ervan: die is even onzinnig!
Spieren en gewrichten móeten belast worden, en regelmatig fietsen en wandelen houdt ze gezond.
Daar hoeft écht geen totaal nutteloos onzinmiddeltje aan te pas te komen!


Klingel-Fiats

[13 februari 2008]

Het Rotterdamse postorderbedrijf Klingel meldt in haar op adres toegezonden catalogus jubileumvoordelen voor nieuwe klanten:
Een goudkleurig horloge in hartvorm, € 10,- korting én kans op één van de vijf Fiat 500 auto's t.w.v. € 12.000,- per stuk.
De kans op een auto geldt tot 30-06-2008. De prijswinnaars worden bekendgemaakt uiterlijk op 30-09-2008 en de prijzen worden uitgekeerd uiterlijk op 31-10-2008.

Gewoonlijk geven dit soort bedrijven niet zomaar voor een waarde van € 60.000,- weg, maar “Klingel is lid van de Thuiswinkel.org en biedt u daarmee extra zekerheid.”
We zijn dan ook erg benieuwd en willen het graag horen als u winnaar bent van een Fiat 500!


“Gratis digitale camera”

[13 februari 2008]

Uitgeverij Lecturama en sexbedrijf Privileged zijn gevestigd op hetzelfde adres, versturen samen een catalogusje en vormen dus één bedrijf.
Op de omslag van het boekje staat met grote letters:
“GRATIS digitale camera! ALTIJD in 2e zending GRATIS één van de 4 digitale camera's voor u, ALTIJD! Maak snel open en bekijk de camera's en lees dat het ECHT waar is!”

Binnenin worden er vier volle pagina's besteed aan de gratis camera-aanbieding. In het Lecturama-deel staan vier camera's afgebeeld en in de tekst staat tientallen keren 'gratis' en 'altijd'. Verderop staan de camera's met name genoemd en een garantiecertificaat dat iedereen bij de tweede zending één van die vier camera's ontvangt en altijd gratis mag houden.

Drie camera's zijn gangbare digitale camera's van hoge kwaliteit: Canon A720, Fujifilm S5700 en Samsung NV20. De vierde heet Pixel CMOS.
In de toekenningsvoorwaarden staat: “De snelste inzender krijgt de Canon, de 2e inzender krijgt de Samsung, de 3e inzender de Fujifilm en alle overige inzenders de Pixel CMOS bij de 2e zending.”
U begrijpt al dat iedereen de laatste camera ontvangt, en dat is een prul (met een fantasienaam) van een paar euro waarmee geen goede foto's gemaakt kunnen worden.

Mocht u de “snelste” inzender geweest zijn en de Canon hebben ontvangen, schrijf ons dan meteen! Ook als u de tweede of derde bent geweest.


TelSell maakt doorstart

[3 februari 2008]

Zoals al door ons voorspeld gaat TelSell een doorstart maken. In zg. afgeslankte vorm. Dat wil zeggen dat een deel van het personeel wordt ontslagen. Ook de grote schulden worden zo weggepoetst, de schuldeisers worden er mee opgezadeld.


Gezondheidstip

[30 januari 2008]

Krijgt u de blaadjes “Swing Levend” (van fabrikant Pharma Nord), “Natuurlijk Beter” (van Bloem Gezondheidsproducten) en “G&W” (van G&W GezondheidsWinkel) wel eens in de bus?
Gooi ze dan meteen bij het oud papier of verbrand ze!
Deze reclamefolders staan van voor tot achter vol met onzinproducten en met onzinnige beweringen en suggesties over wat deze producten allemaal niet voor goeds in of aan uw lichaam kunnen bewerkstelligen.
Alledrie de firma's houden zich absoluut niet aan de wet, en zijn ook nog zo onnozel om het middel Probiotica aan te prijzen. Daar durft momenteel geen enkel ziekenhuis zich meer aan te wagen.
U kunt uw gezondheid dus alleen maar schaden met deze ongeteste middelen, en als u ze niet koopt blijven u en uw portemonnee een heel stuk gezonder.


Brief aan de Fa. Honig

[29 januari 2008]

Geachte heer, mevrouw,

Honig is niet de enige die er zich schuldig aan maakt, maar we vragen ons vertwijfeld af waar het voor nodig is om ons op productverpakkingen (in dit geval die van de Groentesauzen) met 'je' aan te spreken. Wat is er ineens mis met 'u'?
Té beleefd voor deze eeuw misschien?
Het denigrerende, onbeschofte en kleuterachtige 'je' en 'jij' roepen veel irritatie op bij ons en laten een vieze nasmaak achter bij het gebruik van Honig producten.
Mocht Honig er een 'modernistische' verklaring op nahouden, bijvoorbeeld om zo "dichter bij de klant te willen staan", dan slaat u daarmee de plank volledig mis.


TelSell-foto's

[29 januari 2008]

Het Volkskrant Magazine heeft door lezers ingezonden foto's geplaatst van artikelen die ooit bij TelSell zijn gekocht.
Gewoonlijk wordt er aan de rubriek “mijn foto” volop deelgenomen, maar deze keer zijn er slechts vier foto's binnengekomen. De redactie vraagt zich dan ook vertwijfeld af wat er aan de hand is. Schaamt de lezer zich voor de aankopen of heeft hij werkelijk geen TelSell-apparaten?
In elk geval zijn alle gestuurde apparaten maar één keer gebruikt, en vermoeden wij dat de rest uit ergernis over de kwaliteit direct in de vuilnisbak is beland.


Kruidvat: kwakzalfvat

[21 januari 2008]

Ooit was het een aardige en verrassende winkel.
Kennelijk weet Kruidvat geen leuke kwaliteitsproducten meer te bedenken, want men gaat steeds meer over tot de verkoop van nonsensproducten. Waardeloze prutjes op het gebied van gezondheid en voeding. Pseudo-medicijnen met een grote verscheidenheid aan namen en ingrediënten.
“Kwakzalf” zou er echter levensgroot op de etiketten moeten staan. Want we herhalen het nog eens: wondermiddeltjes bestáán niet!

Goedgelovigheid van veel mensen doen de drankjes, zalfjes, slijmpjes, pilletjes en poedertjes desondanks toch goed verkopen, en Kruidvat maakt het dus niets uit waarmee men omzet maakt.
Naast de bekende “merk”-nepproducten, maakt Kruidvat nu ook zelf potjes met onzinpreparaten. Aan de schamele verpakking, waarvoor men in een Oostblokland zijn neus nog zou ophalen, kan men de inhoud afleiden.
Als ingrediënten komt álles voorbij waarvan ooit één 'deskundige' heeft beweerd dat het wel eens ergens goed voor zou kunnen zijn:
Vitamines, Calcium, Magnesium, Anti-Oxidant, Mineralen, Vis-olie, Omega-3, 6, 9, Glucosamine, Chondroïtine, Melatonine, Knoflook, Groene Thee, Ginkgo Biloba, en nog veel meer.

Een klein voordeel van Kruidvat is, dat de prijzen er niet zo hoog liggen als wanneer een dergelijk “gezondheidsproduct” via een MLM-systeem gekocht zou worden. De piramideverkopers hebben zich in groten getale gestort op de verkoop van deze “wonderproducten” die voor van alles en nog wat goed zouden zijn.
Door dat (verboden) verkoopsysteem zult u op internet ook overwegend enthousiaste verhalen tegenkomen van mensen die zeggen bij een bepaald product veel baat te hebben. Die verhalen zijn van mensen die zelf deelnemer zijn in een dergelijk systeem en die er voor moeten zorgen dat er zo veel mogelijk nieuwe 'distributeurs' bij komen.

Kruidvat is dermate gezakt in onze ogen wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit, dat we inmiddels aan álle producten in de winkels gaan twijfelen.


Gratis dagje uit

[9 januari 2007]

“Allemaal gratis: koffie met cake, soep met een broodje, een winterpakket en éénmalige introductiekorting.” Zes keer staat er het woord gratis in de folder. De meeste gratis zaken krijgt de bezoeker na afloop. Na afloop van wat? “Een reis- en natuurproducten presentatie met geweldige aanbiedingen.”
Geweldig dúre aanbiedingen, zal men bedoelen. Want het hele dagje-uit bestaat uit een urenlang verkoopverhaal over allerlei wonderproducten die u 100 jaar extra zullen doen leven.
Die extra levensduur heeft natuurlijk wel zijn prijs! U moet er zéér fors voor dokken. Bovendien wordt de bezoeker op psychologische wijze zwaar onder druk gezet, en iedereen die niks koopt zal wellicht minachtend worden behandeld.

Er is één groot voordeel bij deze presentatie van Vitalisé uit Dronten: er zit geen urenlange busreis aan vast. Iedereen kan dus opstappen en weglopen uit de zaal. Voor het bedrag dat u dan bespaart kunt u zelf alle gratis producten met gemak kopen.


Tel-Sell failliet

[9 januari 2007]

Tel Sell verkocht ooit de Biostabil als geneeskrachtig amulet. Ondanks diverse veroordelingen heeft de thuiswinkel steeds geweigerd om de leugenachtige reclamespotjes stop te zetten.

Vandaag is Tel Sell failliet verklaard vanwege een enorme belastingschuld en andere schulden.
Maar waarschijnlijk zullen we niet lang verlost blijven van de extreem achterlijke TV-reclame van dit bedrijf.
De complete inboedel en de enorme voorraden aan nonsensproducten zullen voor een ridicuul laag bedrag worden verkocht aan handlangers van de huidige eigenaren, en het zaakje zal gewoon weer verder draaien.
Veel schuldeisers blijven dan zitten met niet meer te verhalen vorderingen.


De Biostabil

[8 januari 2007]

Tineke de Nooij presteert het nog altijd om de vermaledijde Biostabil van Bruno Santanera aan te prijzen op TV. Bah, wat een ziek mens! Of die de hemel ooit bereikt?


“You have received a card ...”

[2 januari 2008]

“You have received a card from a family member”. Dat is het onderwerp van een massaal verspreide e-mail aan het eind van 2007.
De afzender is webmaster@postcards.org en het bedrijf dat in de mail genoemd wordt is “1001 Postcards”.
De mededeling dat er een elektronische kaart van “een familielid” op je ligt te wachten, is nep.
Alleen al het openen van de mail is af te raden, omdat er dan een javascript wordt uitgevoerd, dat allerlei zaken - zoals Cookies - op uw computer wil zetten.
Het reageren op de mail kan helemaal vervelende gevolgen hebben. Omdat u dan met zekerheid schadelijke software binnenhaalt op uw computer, in plaats van de beloofde e-card.