Korte berichten - 3

Geluksbode & Intrum Justitia

[19 december 2007]

Gezien de hoeveelheid klachten die er momenteel binnenkomen over “de Geluksbode” kunnen we concluderen dat de mensen achter deze bedrijfsnaam - die al heel lang érg fout bezig zijn - een nieuwe methode hebben bedacht om mensen geld afhandig te maken. Daarbij wordt ook nog eens de kas van incassobureau Intrum Justitia gespekt, want die twee werken sinds kort samen.

De Geluksbode heeft kennelijk te weinig geld om het kerstpakket van haar medewerkers te betalen, en laat nu aan willekeurige Nederlanders een aanmaning sturen, zowel schriftelijk als ook (volautomatisch) telefonisch, wegens achterstallige betaling.
In veel gevallen hebben de ontvangers ooit een (opgedrongen) proefnummer van de Geluksbode ontvangen, en vervolgens weer opgezegd, maar anderen hebben zelfs nog nooit van de Geluksbode gehoord!

Als Intrum Justitia al niet bij voorbaat heeft geweten met wie men in zee ging, dan moet het inmiddels toch wel duidelijk geworden zijn aan de hand van de reacties die men krijgt van verontwaardigde slachtoffers.
Omdat de meeste mensen niet zitten te wachten op juridische actie, zullen sommigen onder druk van dreigementen toch betalen. En dat is te triest voor woorden, hier moet tegen opgetreden worden.
We adviseren dan ook om melding te maken bij de politie. Of het helpt weten we niet. Meld het ons in elk geval als men de rechter gaat inschakelen.


HP Excl. BTW

[19 december 2007]

HP adverteert met een goedkope laptop: € 399,-- Excl. BTW. Dat laatste houdt in dat u er nog eens € 75,81 bij op moet tellen.
In principe zou u kunnen eisen dat u de laptop krijgt voor 400 euro, want volgens de wet zijn alle bedragen automatisch inclusief de Belasting Toegevoegde Waarde. De vermelding excl. BTW kan dus altijd genegeerd worden.

Ook volgens de nieuwe EU-voorschriften gaat het hier om misleidende reclame. Zondermeer een slechte beurt voor HP.
Des te meer omdat er ook nog bij staat: “op = op”, een kinderachtige vermelding die volgens de nieuwe regels niet meer kan. De aanbieder moet zorgen voor voldoende voorraad bij een speciale aanbieding.

In de kleine lettertjes in de advertentie dekt HP zich echter helemaal in: specificaties, uitvoering en prijs kunnen zonder vooraankondiging worden gewijzigd.


Atoomcentrale-nep

[28 november 2007]

Als u een e-mailbericht ontvangt met de volgende tekst:

    “Op internet-forums is er een melding verschenen over een stevige explosie in een nederlandse Atoomcentrale in de buurt van Amsterdam. De getuigen beweren dat die explosie op 25 november rond 15 uur plaatsvond. Een inwoonster van de stad belde haar familie op en vertelde dat er in de stad de telefoonaamsluitingen worden uitgeschakeld, zodat de mensen niemand konden opbellen. Zij beweert ook dat er inderdaad een explosie, zelfs een heel ernstige, op het Atoomsentrale plaatsvond en dat de radioactive wolk zich op dit moment snel verplaatst. De overheid bevestigt deze informatie niet officieel maar wel tijdens de prive gesprekken. Toch plaatsen de inwoners op het internet foto’s van de gevolgen van de explosie en diens slachtoffers.
    Blog LiveJournal: geocities dot com/LeeWalter41”,

dan is het raadzaam om op geen enkele link in de mail te klikken.
Als u op de geocities-link klikt, kom je op een pagina met een vage foto, duidelijk gemanipuleerd, met wat van die koeltorens en exploderende huizen. Midden op de foto zit een link die je moet aanklikken om iets te downloaden.
Het resultaat is dat u een worm (virus) binnenhaalt op uw computer.
De ongeloofwaardigheid straalt van het bericht af, en voor de paar mensen die hier nog van schrikken en op de links klikken, vermelden we deze waarschuwing nog even.


Staatsloterijprijs

[27 november 2007]

U hebt géén prijs in de Staatsloterij gewonnen als u een Engelstalige e-mail ontvangt waarin dat wordt beweerd. En al helemaal niet als u niet eens meespeelt!
In alle gevallen zult u de beloofde “EUR 925,000:00 (Nine Hundred and Twenty Five Thousand Euro Only)” nimmer ontvangen. Wees dus wijs, en reageer niet!


Klene prijzen

[16 november 2007]

Op een zak Klene Muntdrop zit een sticker geplakt met de tekst:

“Zit hier €1000 in? of win één van de andere duizend geldprijzen. check je unieke code op www.klenemuntdrop.nl”.

Gewoonlijk is dit een manier om je naar een website te lokken waar je dan allerlei fratsen moet uithalen en gegevens over jezelf moet ophoesten totdat je er flauw van wordt. Maar goed, om 1000 euro te winnen/krijgen mag je er wel wat moeite voor doen, dat is niet meer dan logisch.

De Klene website begroet ons met de priemende tekst:

“Helaas
Om deze website te kunnen bekijken moet je computer aan een aantal eisen voldoen.
Adobe FlashPlayer 8 of hoger
Cookies geactiveerd
Javascript geactiveerd”

Omdat al deze drie dingen ook gebruikt kunnen worden om malafide 'grappen' op onze computer uit te halen, geven wij er de voorkeur aan om ze maar niet in te schakelen.
Dat is ook conform het advies van Microsoft.
Je weet immers nooit of je niet misschien op een gekraakte website bent terechtgekomen.
Bij deze actie van Klene Breda, Holland (zoals men het zelf zegt) hebben we nog geen vreemde dingen geconstateerd. Maar we blijven alert als er zo veel onvoorzichtigheid van ons wordt gevraagd.


De Nationale Ombudsman

[1 november 2007]

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is regelmatig in radiospotjes te horen om reclame te maken voor zijn (overheids)instantie.
Een beetje merkwaardige zaak, omdat er al vele duizenden klachten van burgers binnenkomen. Klachten die - zo weten we uit eigen ervaring - lang niet allemaal naar tevredenheid worden afgehandeld.
Sterker nog, veel klachten worden niet eens in behandeling genomen, en dan nog wel op totaal absurde gronden.
Onze indruk is dat de Nationale Ombudsman een corrupte instantie is, en dat er elke beginnende stagiaire een serieuze klacht kan afwijzen al naar gelang zijn of haar pet staat.

Maar we kunnen het best wel helemaal mis hebben. Vandaar dat we een forum in het leven hebben geroepen over De Nationale Ombudsman.
Daarop willen we graag al úw ervaringen met De Nationale Ombudsman plaatsen. Positief of negatief, dat maakt niet uit.

Forums: De Nationale Ombudsman


Staatsloterijfraude

Dat de Nederlandse overheid totaal niet geïnteresseerd is in het aanpakken van grote en kleine fraude en corruptie, wordt steeds begrijpelijker in het licht van de fraude die de overheid zelf pleegt.
Neem nu de Staatsloterij. 't Is al bizar dat de overheid zich inlaat met verslavende zaken als gokken en loterijen, maar het wordt nóg gekker als blijkt dat de meeste prijzen van de Staatsloterij nooit worden uitgekeerd. De meeste prijzen vallen namelijk op lotnummers van loten die niet verkocht zijn!
Het erge daarvan is dat dat niet “gecommuniceerd wordt naar de deelnemers toe”. Nee, de wervende Staatsloterijreclame beweert juist het tegendeel. Een regelrechte leugen dus.
Wat een land.


Stichting Stop Oplichting stopt niet

[18 juli 2007]

De Stichting Stop Oplichting, die goed werk heeft verzet bij het aan de kaak stellen van o.a. de “Fullwonder Cheques”, meldde aanvankelijk de werkzaamheden te hebben gestaakt.

Inmiddels heeft men besloten om toch door te gaan. In welke vorm zal nog nader worden bekeken.


Rechter heeft bijbaan bij de Rabo

De rechter die moest oordelen over de overnamestrijd om ABN-Amro heeft een bijbaan bij concurrent Rabo.
Dat meldt de Volkskrant op 17 juli, en ook dat de beslissing van de rechters gunstig is voor uitgerekend de Rabo.

De voormalige rechters die nu in de politiek zitten, zoals PvdA-er Aleid Wolfsson, twijfelen niet aan de objectiviteit van die rechter. Ze vinden dat hij beide zaken goed kan scheiden.

Het is trouwens opvallend hoe veel ex-rechters er in de politiek zitten. Die kunnen dus nooit objectief geweest zijn, omdat ze zich altijd sterk tot een bepaalde politieke partij aangetrokken hebben gevoeld.


Laat de zondag zondag blijven!

[16 juni 2007]

Aan: Drukwerkverspreider Alfa Groep B.V.
Telefoon 055 5789714

Geachte heer, mevrouw,

Indien het juist is dat u reclame verspreidt voor o.a. Plus, Netto, Edah, Kwantum, Scheer en Foppen, etc. dan verzoeken wij u vriendelijk om ervoor te zorgen dat deze reclame NIET meer op zondag wordt verspreid!

Dit levert erg veel irritatie op, en Recht & Krom is daarom een boycot-actie gestart tegen uw klanten die de folders op zondag laten verspreiden.

Naar onze mening is het nog altijd verboden om op zondag reclame te bezorgen, en afgezien daarvan is het ronduit schandalig en verloederend om op 1e Pinksterdag reclame in de bus te krijgen.

Wij zijn voornemens dit ook aan de regering te melden. De zondag moet zondag blijven!

Wegwijs: Laat de zondag zondag blijven!


Vertrouwen in de rechtsstaat

[12 juni 2007]

Minister Hirsch Ballin van Justitie maakt zich zorgen over het slinkende (of stinkende) vertrouwen van de burger in de rechtsstaat. De burger moet beter voorgelicht worden om voorbarige kritiek te voorkomen, volgens de minister.
Nee, de minister maakt zich géén zorgen over de corruptie bij de overheid en foute rechters.
In plaats van die te ontslaan en goed te controleren heeft Hirsch Ballin een commissie met 'ludieke' personen zoals een KRO-directeur en een bekende voormalige tennisser in het leven geroepen.

Wat is dit eigenlijk voor krankjorem land, waar een hele beroepsgroep maar ongestoord en ongecontroleerd zijn werk naar volslagen willekeur kan doen?


Biostabil-reclame verboden

[7 juni 2007]

Opnieuw heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat de TV-reclame voor de magneethanger met “geneeskrachtige eigenschappen” van Bruno Santanera misleidend is, en van de buis moet verdwijnen.
Al in 2004 moest Tel-Sell, na het verliezen van hoger beroep tegen een eerdere uitspraak, de verkoopcampagnes staken. Binnen twee maanden verscheen er toen echter een nieuwe commercial op TV, en heeft het dus tot 6 juni 2007 moeten duren voordat de RCC definitief ingrijpt.

We zijn benieuwd wat hoofdrolspeelster Tineke de Nooij en consorten nu weer gaan verzinnen om door te kunnen blijven gaan met hun rare activiteiten.
Haar eigen onvoorwaardelijke geloof in het wonderhangertje heeft Tineke niet kunnen behoeden voor grote ellende in haar gezin: ze is nu full-time verpleegster voor haar man (oud-chirurg) die in 2004 een hersenbloeding kreeg.


Kredietkaart

[22 mei 2007]

Steeds meer winkels proberen u een Visa Kaart aan te smeren. Zo hebben bijvoorbeeld Gamma en Scheer & Foppen hun eigen 'Visa Card'.

De Gratis Gamma Visa Card is helemaal gratis, volgens mededelingen in hun folders.
In kleine letters staat er vervolgens dat men wel voor minimaal € 500,-- per jaar moet afrekenen. Anders wordt er alsnog 15 euro per jaar in rekening gebracht.

De Scheer & Foppen Visa Card is ook gratis. Het eerste jaar dan. Daarna betaalt men € 17,95 per jaar.

Het doel van al deze kaarten is inmiddels wel duidelijk. Gamma en S & F verdienen er veel aan.
Wij geven er de voorkeur aan om deze winkels maar helemaal te mijden. Dat levert ons meer op.


Media Markt de goedkoopste?

[22 mei 2007]

De dame die bij Media Markt in Enschede 'Windows XP Home' wil kopen, hoort tot haar verbazing dat haar dat € 258,-- gaat kosten, en dat de software besteld moet worden.
Ze weet dan al dan Microsoft zelf € 141,-- vraagt voor de veel duurdere 'XP Professional'.
En later komt ze er achter dat ze 'XP Home' al voor € 74,-- kan kopen.
Lekker goedkoop hé, die Media Markt? En alles uit voorraad leverbaar! Of toch niet?


Tros Radar website werkt niet

[7 mei 2007]

Het televisieprogramma Tros Radar besteedt regelmatig aandacht aan problemen met elektronica en in het bijzonder internet.
In de uitzending van vandaag gaat het onder andere over het installeren van een draadloos computer-netwerk. Uit een test blijkt dat het een leek nauwelijks lukt om de apparatuur werkend te krijgen, en ook een deskundige heeft er soms veel moeite mee.

Tros Radar website werkt niet


De Financiële Kamer failliet

[11 april 2007]

Volgens een reactie op het forum is De Financiële Kamer, die als “tussenpersoon” tussen financiële instellingen en consument fungeerde, failliet verklaard.
Als het bericht klopt, dan lijkt ons dat wel het duidelijkste bewijs voor de (on)betrouwbaarheid van dit zeer irritante belbedrijf dat heel Nederland op de raarste tijden lastigviel. De reden voor het faillissement kan natuurlijk slecht beleid en ondeskundigheid zijn, maar het bedrijf kan ook bewust op een bankroet hebben aangestuurd, om vervolgens weer onder een andere naam en met een “schone lei” (met achterlaten van oude schulden) verder te gaan.


Postbank Giropas IV

[27 maart 2007]

In ‘Postbank Giropas II’ en ‘Postbank Giropas III’ berichten we over het afschaffen van de gratis Postbank pinpas. De Postbank doet daarbij voorkomen alof het om verplichtingen in Europees verband zou gaan. Daarvan blijkt nu echter in het geheel geen sprake te zijn!
Zelfs Wouter Bos, minister van Financiën, beklemtoont dat de gratis pinpas van de Postbank zonder problemen in stand gehouden had kunnen worden.
De 1,2 miljoen Nederlanders met zo'n gratis pas worden nu voor het blok gezet en op kosten gejaagd. En het einde van die kostenverhogingen is nog lang niet in zicht.


Maurice de Hond

[20 maart 2007]

Vroeger heb ik Maurice de Hond weleens verweten dat hij graag dingen manipuleert. Dat was in de tijd dat hij zich na allerlei (mislukte) computeravonturen weer op zijn oude liefde, het peilen van politieke en andere voorkeuren, stortte. Ik verdacht hem er toen van dat hij zich middels zijn peilingen bezig hield met het promoten van een bepaalde politieke partij. Al dan niet als spelletje of tegen betaling. Bewijzen kon ik die opvatting natuurlijk niet.
Dat mijn idee echter nog niet zo gek was, is later gebleken. Vooral met zijn langlopende actie “Geen Onschuldigen Vast” toont Maurice dat hij allesbehalve objectief is. En omdat hij een soort publiek figuur is, kan men zijn uitlatingen en acties moeilijk opsplitsen in zakelijk en privé.
Nu hij zowel zakelijk als privé in moeilijkheden is geraakt door zijn strijd tegen onrecht, zoals hij het zelf noemt, weet hij nog altijd van geen wijken en blijft hij principiëel doorgaan om een volgens hem ten onrechte veroordeelde voor moord weer vrij te krijgen.

En die volhoudendheid van meneer De Hond - of hij het nu bij het rechte eind heeft of niet - valt sterk in hem te prijzen. En als hij werkelijk zo begaan is met het lot van slachtoffers van onze 'rechtsstaat' dan zou het misschien een goed idee zijn als hij zich helemaal ging toeleggen op de strijd tegen al die misstanden. Onze steun krijgt hij dan zondermeer.


Postief over De Postbank

[19 maart 2007]

De Postbank krijgt er hier nogal eens van langs, en terecht. Maar gelukkig kunnen we nu ook eens wat positiefs melden. Persoonlijk vind ik het zelfs héél positief, en het zorgt ervoor dat er als het ware een last van mijn schouders valt. Er is een grote irritatie weggenomen.
Het gaat om het gedrukte kwartaalblad “NL”, waarin de lezer jarenlang op onbeschofte wijze is aangesproken met je/jij/jou/jouw. Zelfs een 85-jarige die werd geïnterviewd was een “jij”.
U begrijpt het al: dat is nu veranderd. In de teksten is er nu alleen nog sprake van u en uw, en dat staat toch echt heel wat beschaafder. Al zal het voor sommigen weinig uitmaken hoe ze worden aangesproken.

Of het nieuwe directielid Vincent van den Boogert - die in het nieuwste nummer het voorwoord schrijft - verantwoordelijk is voor de wijziging, is niet bekend, maar het is een hoopvol teken dat de bank het imago wil gaan fatsoeneren. Dus, ga zo door Postbank!


Raad voor de Journalistiek

[18 maart 2007]

Als je als onschuldige en weerloze burger een klacht indient bij de R.v.d.J. dan word je gewoon weggehoond. Je moet op zijn minst moordenaar (V.v.d.G.) van een populaire politicus (P.F.) zijn om serieus genomen te worden en een klacht erkend te krijgen! (D.W.)


Euromuntensets

[13 maart 2007]

De Volkskrant meldt dat er bij de Consumentenbond duizenden klachten zijn binnengekomen van mensen die bleken te zijn geabonneerd op muntensets van 30 tot 50 euro per set, terwijl ze dachten alleen maar een bedankje te krijgen voor het invullen van een “enquête” over de euro.
Het ‘Nederlands Muntkantoor’ dat 4 miljoen folders heeft verspreid, heeft een Duits moederbedrijf.

Waarom lezen de benadeelden dan ook niet eerst Recht & Krom? Dan waren ze gewaarschuwd geweest!


Postbank Giropas III

[8 maart 2007]

In ‘Postbank Giropas II’ vermeld ik een lichtpuntje in de asociale houding van de Postbank. Dat lichtpuntje is inmiddels weer volledig gedoofd.
Als de gebruiker van een gratis Giropas niet onmiddellijk reageert op de keuzebrief van de Postbank (Wél of géén Giropas), dan volgt er nog een tweede brief.
In die tweede brief zijn de keuzemogelijkheden vervangen door: wél of niet reageren. Niet-reageren houdt automatisch in dat de nieuwe, dure pas wordt toegezonden!
Dus gewoon weer de aloude truc!

De werkelijkheid is echter nog schoftiger. Ondanks correct reageren op beide brieven, en duidelijk aangeven dat er géén pas meer gewenst is, wordt er tóch een nieuwe Giropas toegezonden.
En nog wel vier maanden vóórdat de geldigheid van de gratis pas verloopt. Dit om maar zo snel mogelijk de hoge kosten van de pas te kunnen afschrijven!
Schandalig! Dat is nog het fatsoenlijkste woord dat ik er voor kan vinden.


Gebruik géén SPAMfighter

[8 maart 2007]

Indien u het programma SPAMfighter gebruikt, dan adviseren wij u om het direct van uw computer te verwijderen.
Het programma verstuurt zelf spamberichten onder uw naam en naar adressen in uw adresboek.
U loopt daarbij grote kans dat u op de lijst van spamverzenders komt te staan en dat échte spamfilters u zullen blokkeren!
Bovendien is het wettelijk verboden om spam te verzenden, en u kunt daardoor in moeilijkheden komen.
Spamfighter fungeert ook als spyware, het verzamelt gegevens van uw computer en gebruikt die mogelijk voor illegale activiteiten.
De tekst van het namens u verzonden bericht is niet logisch en niet zinvol. Het gebruik van een zogenaamde 'witte lijst' kan er alleen maar toe leiden dat de adressen op die lijst gebruikt kunnen worden voor het verzenden van ongewenste berichten.
Krijgt u zelf onderstaand bericht, waarschuw dan ook de afzender.

“Onderwerp: Vergeet niet om mij op de witte lijst te zetten

Ik gebruik een spamfilter en u waarschijnlijk ook. Ik heb u op de witte lijst gezet en dat betekent dat ik alle e-mail die u mij toezendt ontvangen zal. U zou mij een groot plezier doen als u mij op de witte lijst zet van uw spamfilter. Als u nog geen spamfilter heeft, kan ik u SPAMfighter aanbevelen. Het is een gratis spamfilter voor Outlook en Outlook Express.
U kunt SPAMfighter hier verkrijgen: <adres verwijderd>
Ik hoop dat u me op de witte lijst zet, zodat we elkaar in het vervolg veilig kunnen mailen.”


“Wat vindt u van de euro?”

De zogenaamde “Deskundigen Enquête 2007” van het Nederlands Muntkantoor is alleen maar reclame voor een serie muntensets.
“Als dank voor het invullen van de enquête” krijgt u voor € 4,90 verzendkosten een setje euromunten 'Finland'. Vervolgsets - die u automatisch krijgt toegezonden - kosten tussen de 30 en 50 euro.


Geen roepende meer?

Als het gaat om Recht dat krom is, dan lijkt er een kentering te komen in de aandacht daarvoor. We zijn inmiddels geen roepende in de woestijn meer.
Op NRC.nl staat een artikel (van 16 december 2006) onder de kop “Strafrecht steeds ‘harder, sneller en kaler’”. Daarin gaat het over een onderzoek naar het strafrecht waarin rechters zelf zich beklagen over de belabberde kwaliteit van hun werk.
En advocaten klagen dat er naar hun verweer steeds minder wordt geluisterd en dat zij de indruk hebben dat steeds meer zaken zijn voorgekookt en dat de rechters hun oordeel al vooraf hebben gevormd.

Opvallend is ook dat een krant zo nadrukkelijk aandacht aan deze materie besteedt. Waarschijnlijk alleen omdat er geen man en paard wordt genoemd, maar alles in algemene termen is gesteld.

Een paginagrote advertentie van 22 januari 2007 in de Volkskrant is in iets minder bedekte termen gesteld, en kopt: “Rechtbank Haarlem niet onafhankelijk”.
De advertentie is ondertekend door de oprichter van de Chipshol-groep, die een conflict heeft met de Luchthaven Schiphol, en na vele gewonnen processen verwacht 100 miljoen euro te kunnen incasseren.
Dat laatste dreigt nu mis te lopen door manipulaties van de rechtbank. De hele advertentie is dus een aanklacht tegen de rechtbank en de rechters.
Opvallend dat de Volkskrant een dergelijke advertentie accepteert. Wellicht is dit zelfs een unicum in de uitgeverswereld. De kosten van zo'n advertentie zijn overigens 150.000 euro!