Korte berichten - 20

DAB en de digitale radio

[28 december 2013]

Radiotoestellen van bijna een eeuw oud spelen nog altijd. In de huidige eeuw moet echter zo nodig alles digitaal worden. Bij televisie is dat al grotendeels het geval, maar digitale radio is nog nooit echt van de grond gekomen. In 2004 start men in Nederland met DAB (Digital Audio Broadcast), dat lange tijd maar in een deel van Nederland te ontvangen is. In 2007 biedt Aldi een relatief dure (€ 80,--) draagbare DAB-radio aan. Omdat onze regio dan nog slecht bediend wordt met DAB-signalen, valt er maar met veel moeite het pakket Nederlandse zenders te ontvangen. Vreemd genoeg wordt dat ook nimmer beter, waardoor we het gevoel krijgen dat het niks meer wordt met digitale radio.
Maar wat blijkt? In oktober 2013 introduceert men plotseling een landelijk dekkend nieuw uitzend-systeem: DAB+. En wat blijkt ook? De mooie SilverCrest radio in houten kast zwijgt nu in alle talen. Er moet weer een nieuw toestel gekocht worden om van DAB+ te kunnen genieten!

Consument/DAB en de digitale radio


Webzijde van de ING-bank

[1 december 2013]

De Nederlandse webzijde van de Nederlandse ING-bank staat op een computer in... Amerika!
Dat maakt het makkelijker voor de Amerikaanse overheid om ons betalingsverkeer af te tappen...
Die van de SNS-bank en ABN-AMRO staan wel gewoon in Nederland.


TV-Oost uit de lucht

[23 november 2013]

Woensdagnacht blijft het kanaal van TV-Oost zwart. Geen beeld, geen geluid en geen teletekst. Donderdag de gehele dag ook geen signaal. Dat is vervelend, want RTV-Oost is aangewezen als rampenzender. En nu weten we niet door welke ramp er geen uitzending is. Pas donderdagavond komt de regionale omroep met een berichtje op internet en haar eigen teletekstpagina's. Er zou een omvangrijke storing zijn bij Ziggo met betrekking tot het doorgeven van het televisie-signaal van TV-Oost op de kabel in het gehele verzorgingsgebied van de omroep.
Inmiddels hebben wij dan al zelf een onderzoek ingesteld, en geconstateerd dat TV-Oost wel degelijk nog via de kabel te ontvangen is. Alleen is de frequentie iets veranderd. Het analoge signaal zit niet meer op 225,25 (kanaal 12++), maar nu op 224 (waarschijnlijk kanaal 12+ of 12).
Tot op heden (zaterdag) is dat nergens bekend gemaakt, niet door RTV-Oost zelf, niet door Ziggo en niet door Cogas (eigenaar van de kabel). Veel analoge kijkers zullen dus nog altijd geen ontvangst hebben van TV-Oost. Een vreemde zaak! Ook de digitale kijkers zouden verstoken zijn van signaal, maar of dat al is opgelost weten we niet.

O ja, we hebben ook geconstateerd dat de webzijde van RTV-Oost elke surfactiviteit zonder toestemming doorstuurt naar maar liefst 12 spionnen en dataverzamelaars, zoals Google!


Rechtdoor.nl

RechtDoor

[25 juni 2013]

Een dergelijk A-5 velletje huis aan huis in de bus gestopt, zónder naam en (e-mail)adres van de afzender, met alleen de vermelding van een webzijde, maakt op ons geen betrouwbare indruk. Het geheel ziet eruit alsof het iets met piramideverkoop te maken zou kunnen hebben. We hebben dan ook de moeite maar niet genomen om op de webzijde te kijken.


Duitse Strato heeft lak aan de Nederlandse wet

[17 juni 2013]

Het internetbedrijf Strato negeert een uitspraak van de Reclame Code Commissie, en blijft adverteren met prijzen waarin de BTW niet is inbegrepen. Dat is strikt verboden volgens onze belastingwet. Kleingedrukte vermeldingen in de trant van “Alle prijzen excl. BTW” kunnen dan ook door de klant genegeerd worden. Als Strato daar moeilijk over doet, dan wordt het eens tijd voor een proefproces tegen deze Duitse ondernemer!

Andere klachten over Strato waren de ondoorzichtige en misleidende manier van adverteren. Die ondoorzichtigheid heeft men nu verder vergroot, waardoor het erg lastig is geworden om te bepalen wat er nu op langere termijn betaald moet worden.
In een poging om alle concurrentie te verslaan, hanteert men momenteel op de webzijde prijzen van € 0,-- per maand voor een aantal producten. Die prijs geldt voor 6 maanden, daarna moet er nog minimaal 6 maanden een bedrag van 5, 6 of 9 euro per maand betaald worden. Ook komen er nog € 4,50 setup-kosten en BTW bij.
En wat belangrijk is: deze actie loopt tot eind juni 2013. De producten/diensten van Strato (Webshop, webhosting, online-opslag) lenen zich er absoluut niet voor om even vlug uit te proberen. Voor een beginnende webshop en webzijde vergt het erg veel moeite en tijd om de materie onder de knie te krijgen. Elke hosting-provider heeft zijn eigenaardigheden, en de meeste klanten zullen niet snel overstappen na een lange leer-curve. Bovendien kost het ook vaak enige moeite om domeinnamen weer los te krijgen om te verhuizen. Strato doet er daarom alles aan om de klant binnen te krijgen. Daarna is het gedaan met de vriendelijkheid en service.

Als het taalgebruik van Strato maatgevend zou zijn voor de kwaliteit van de producten, dan is die kwaliteit niet om over naar huis te schrijven.
Op de webzijde staat een grote onzinkop: “Geen webhosting is voordeliger dan bij Strato. Behalve bij Strato.”
Boven een tijdschriftadvertentie staat: “Niemand is voordeliger dan Strato. Behalve Strato!”
Zo, dan hebt u een idee van de totaal verstoorde tekstschrijvers van Strato. En lees vooral ook:

Internet: Strato


Hotel Sallandse Heuvelrug in Rijssen

[16 juni 2013]

Het zal vast niet iemand uit Rijssen zijn geweest die de nieuwe naam voor Hotel Rijsserberg heeft bedacht. Wellicht heeft de nieuwe Engelse eigenaar Fletcher op een landkaart (schaal 1:50000) gekeken, en gezegd: ons hotel ligt vlakbij een groot en bekend natuurgebied, laten we het daar maar naar vernoemen. Op de webzijde van Hotel Sallandse Heuvelrug staat te lezen: “Vanuit het hotel wandelt u zo natuurgebied De Sallandse Heuvelrug in”. En dat klopt niet helemaal, of beter gezegd dat klopt helemaal niet! Ja, je kúnt naar de Sallandse Heuvelrug lopen, maar de afstand van het hotel is minimaal 6 kilometer, over verharde wegen. En dan ben je nog maar aan de rand van het grote natuurgebied.
De grootste fout van de nieuwe naam is echter dat Rijssen niet in Salland maar in Twente ligt! Het is bijna vloeken in de kerk om in Rijssen de naam van een naburige streek openlijk te gebruiken. Er bestaat geen animositeit tussen beide streken, zoals soms wel het geval is tussen naburige plaatsen, maar er loopt toch een soort onzichtbare scheiding tussen de gebieden Twente en Salland. Dat zal wel te maken hebben met de vroegere moeras- en veengebieden tussen de streken. De namen van de huidige wegen in het gebied wijzen daar alle op: het woord veen zit erin of de naam eindigt op dijk.
Voor de volledigheid moeten we nog zeggen dat van de nieuwe gemeente Rijssen-Holten de laatste in Salland ligt. Maar elke authentieke Rijssenaar zal beklemtonen dat hij een Twentenaar is. Hij woont niet voor niets in De Poort van Twente.


Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Apple, Skype, Linked-In, Dropbox, etc.

[14 juni 2013]

Hebt u zich wel eens gerealiseerd dat alle bovenstaande bedrijven Amerikaanse bedrijven zijn, en dat ze bijzonder actief zijn in landen buiten Amerika? Het zal u niet ontgaan zijn dat deze bedrijven zeer persoonlijke informatie van hun klanten leveren aan de Amerikaanse overheid. Zou het niet zo kunnen zijn dat deze bedrijven in feite eigendom van de Amerikaanse overheid zijn, en dat ze opgezet zijn met het doel om gedetailleerde gegevens van álle mensen ter wereld te verzamelen? Het zou ons niets verbazen, want hoe kan het anders dat deze bedrijven helemaal niets in de weg gelegd wordt door de Amerikaanse overheid?


Kruidvat “Jouw extravoordeelkaart”

[14 juni 2013]

Bij een Kruidvatfiliaal in Twente staan twee klanten vóór ons om af te rekenen. De eerste klant heeft een kleurtje en wordt niets gevraagd. De tweede klant krijgt de vriendelijke vraag of hij een voordeelkaart heeft. Als wij aan de beurt zijn om een paar stukjes zeep af te rekenen, zegt het Kruidvatmeisje: “Mag ik even uw voordeelkaart om in te scannen?” Dat is nu al de tweede keer dat er zoiets gebeurt, en nu wordt het ons te gortig. Ik vraag de medewerkster geïrriteerd waarom ze steeds om die kaart vraagt. Ze legt uit dat je met die kaart korting krijgt en punten kunt sparen voor leuke en handige kado's. Ik zeg dat we geen kaart hebben, geen kaart willen en ziek worden van al dat gezeur over dat ding. Als we van elke winkel waar we komen een klantenkaart moesten meezeulen, dan hadden we een karretje nodig om ze in op te bergen. En mensen die zo tuk zijn op voordeel laten hun kaart wel spontaan zien. En zet anders een bordje neer met het verzoek om de kaart te tonen bij het afrekenen.
Een medewerker die zich inmiddels ook in het gesprek heeft gemengd, en die van mening is dat ik de caissière wel erg persoonlijk aanspreek, laat weten dat alle medewerkers verplicht zijn om naar die kaart te vragen.

De Kruidvatmedewerkers in de winkel spreken de klant nog correct met u aan. Als we op internet de bedoeling van de “Jouw extravoordeelkaart” bekijken, dan blijkt dat Kruidvat de klant op neerbuigende en onbeschofte toon met je, jij, jou en jouw aanspreekt. Bij het zien van het woord “Registreer” krijgen we onwillekeurig een beeld voor ogen van landen als de voormalige DDR, en een idee van de ware bedoelingen van zo'n stupide kaart.
Al tijdens het scannen van zo'n kaart kan de Amerikaanse president Obama op een schermpje zien welke klant in welk Kruidvatfiliaal welke aankoop heeft gedaan, bij wijze van spreken. Voor ons géén klantenkaarten en al helemaal geen Kruidvat meer!

De wereld zit vol met korting, surplusgoederen en restantpartijen, als Kruidvat het wérkelijk zo goed voor heeft met ons, dan kan men ook korting en voordeel bieden zónder zo'n winkelkaartje. Bedenk dat de voordelen van een klantenpas voor Kruidvat groter zijn dan de enorme kosten die er aan de uitgifte en administratie van zo'n pas verbonden zijn, en u weet dat er grotere belangen in het spel zijn dan voordeel voor de klant. We kunnen hier niet vaak genoeg voor waarschuwen.


BCC heeft lak aan zondagsrust

BCC

[13 juni 2013]

We hebben de winkelketen BCC altijd beschouwd als een fatsoenlijke en nette onderneming. Dat is nu voorbij. BCC is namelijk op het gestoorde idee gekomen om ook op zondag goederen te gaan bezorgen. Als dit een trend wordt (en je zult zien dat zoiets onmiddellijk navolging krijgt) dan rijden binnenkort de vrachtauto's ook op zondag af en aan in woonwijken. Het schijnt dat de (voor de mens dringend noodzakelijke) zondagsrust met alle geweld moet worden afgebroken. En dat wordt zelfs gesteund door bepaalde politieke partijen. We vragen ons af welke vreemde krachten daar achter schuilgaan.
Tegelijkertijd horen we op de radio dat werkgevers de loontoeslagen voor werken op zondag willen afschaffen...


“Anastasia”, Schiedam

[8 juni 2013]

De brieven die Anastasia rondstuurt hebben als afzenderadres een postbusnummer in Schiedam. Een reactie op het aanbod van de dame moet worden gezonden aan: Anastasia, Postfach 556, 8105 Regensdorf in Zwitserland.

Anastasia heeft witte, zwarte en rode enveloppes in de aanbieding, waarvan de rode veel geluk zou gaan opleveren. Op de bijgevoegde retourenveloppe staat: Stuurt U mij uw antwoord s.v.p. zo spoedig mogelijk, want door de brief die ik voor U heb, zal uw leven een grandioze wending nemen.

De ontvanger van de brief die deze informatie aan ons toestuurde, had die grandioze wending al begrepen voordat de brief was geopend: “Ik kan er alleen maar armer op worden, en ik kan mijn centjes echt wel beter gebruiken.”


Internetbedrijf Strato veroordeeld door RCC

[25 mei 2013]

Het Duitse internetbedrijf Strato biedt onder meer webruimte aan voor webzijdes. Het bedrijf heeft een Nederlandse afdeling en werft actief klanten in Nederland. Meer dan zes jaar lang heeft Strato zich niet aan de Nederlandse wet gehouden. Een uitspraak van de Reclame Code Commissie inzake een drietal klachten is op 7 mei openbaar gemaakt. Het Duitse bedrijf is op alle drie punten veroordeeld en de Commissie heeft bevolen dat Strato niet meer op dezelfde manier mag adverteren als voorheen.

Strato maakt zich echter schuldig aan nog meer wandaden.

Internet: Strato


Free Record Shop failliet

[25 mei 2013]

Downloaders (legale of illegale) van muziek zouden uiteindelijk toch allemaal ook de CD willen bezitten? Althans dat was het fabeltje. Met het verdwijnen van praktisch alle platenwinkels in Nederland zien we welke desastreuze gevolgen downloaden heeft voor de platenhandel.
Platenmaatschappijen hebben zich meer dan honderd jaar lang beziggehouden met het persen van platen en het zo attractief mogelijk vormgeven ervan, middels labels en hoezen met informatie en creatieve uitingen. Platenmaatschappijen zijn eigenlijk nooit geïnteresseerd geweest in het aanbieden van muziek via internet, omdat elke vorm van creativiteit en emotie daarbij ontbreekt.
Ook de winst die met het aanbieden van muziek via internet kan worden behaald, is minimaal.


Gegevens pinbetalingen te koop?

[25 mei 2013]

Equens, het bedrijf dat zorgt voor het betalingsverkeer via pinbetalingen, wil de transactiegegevens gaan verkopen. Dat levert een storm aan protesten op, waarna men het plan (tijdelijk) in de ijskast heeft gestopt.
Google, Facebook en andere internetbedrijven doen dergelijke dingen al jaren, en daar levert het toch niet al te veel bezwaren op.


“Olena”, Roosendaal

[9 mei 2013]

Een ontvanger van een brief afkomstig van Olena te Roosendaal, vermoedt dat het weer om bedrog gaat. De brief zou een onsamenhangend verhaal over een klooster bevatten, en de ontvanger zou direct moeten reageren om te voorkomen dat er ‘iets’ zou gaan gebeuren. Wat dat ‘iets’ was stond er niet bij.
De reactie op de brief moest gestuurd worden naar P.O. Box 7002, 3109 AA Schiedam.

Weet iemand meer hierover, en kan iemand een kopie van de brief sturen?