Korte berichten - 2

Waarschuwing

Media Markt-waarschuwing

Media Markt waarschuwt nu tegen zichzelf...
En dat is geen overbodige luxe, want zelfs Wammes Witkop van het computermagazine PC-Active is in de nepfaçade die het bedrijf jarenlang heeft opgebouwd, getrapt.
In zijn paginavullende column in het novembernummer - “Ik ben echt niet gek!” - beschrijft Wammes levendig hoe hij in Amsterdam was verdwaald en in de Bijlmervestiging van de Media Markt terechtkwam.
Wat hem daar bijzonder trof was de anderhalve meter schapruimte vol met vibrators, maar uiteindelijk ging hij toch voor de bijl toen hij een mooie ringflitser zag. In de waan dat hij altijd goedkoop uit was met zijn aankoop bij het Duitse winkeltje, ging hij trots met zijn flitser naar huis.

Thuis ging Wammes natuurlijk toch even kijken naar de gangbare prijs van het gekochte artikel, en toen bleek dat hij maar liefst € 261,-- teveel had betaald!


Bader postorders

Bader postorders

Er is weer een Duits bedrijf dat meent hier huis-aan-huis een volledig in het Duits gesteld reclameboekje te kunnen verspreiden. Wij blijven deze arrogante nazi-mentaliteit als grove belediging ervaren, en raden iedereen aan die deze brochure in de bus gehad heeft om hem te retourneren naar: Bader Postorders, Antwoordnummer 6200, 5902 VA Venlo. Uiteraard voorzien van een pittige opmerking over de onleesbare teksten.

Slechts de bestelkaart in het boekje is deels in het Nederlands, evenals de leveringsvoorwaarden op de achterzijde. In die voorwaarden valt ook weer te lezen dat men uw naam- en adresgegevens verkoopt aan anderen, en dat u daar zelf bezwaar tegen moet maken als u dat niet wilt.


30.000

Zó veel goede doelen zijn er in Nederland, naar schatting! En de meeste organisaties achter die goede doelen zijn niet bereid om openheid te verschaffen over wat ze met het ontvangen geld doen.
Het ligt voor de hand dat deze “branche” een ideaal werkterrein is voor criminelen. Oppassen dus aan wie u uw geld geeft!


Duitse discounters

Op 3 oktober 2006 is er op Duitsland 1 (ARD) een heftige reportage over de goedkope winkels Lidl, Aldi, Schlecker en Netto. De manier waarop deze ondernemingen bezig zijn de wereld te veroveren, en de manier waarop zij met hun personeel en de media omspringen, is misselijkmakend.

De toeleveranciers van bijv. Lidl zijn bijzonder gedupeerd door de macht van dit soort winkels: zij krijgen minder dan de kostprijs betaald voor hun producten.

Op het personeelsvlak zijn het de vakbonden die buiten spel staan, elke poging om een ondernemingsraad op te richten wordt de kop in gedrukt. Zonodig sluit men een winkel als daar bijvoorbeeld geprotesteerd wordt tegen slechte werkomstandigheden, en daarmee zet men alle werknemers op straat.
Ook ontslaat men individuele personeelsleden die niet 100% in het gareel lopen, door ze vals te beschuldigen van diefstal. En kranten die ook maar iets negatiefs schrijven worden bestraft middels het intrekken van advertenties.

Verder is er nog veel meer mis op het gebied van werktijden en niet uitbetaling van gewerkte extra uren, de veiligheid in de winkels (elke week wordt er een Schleckerwinkel overvallen in Duitsland) en de pauzes, of beter gezegd het ontbreken ervan.

Laat iedereen goed beseffen dat goedkoop ook zijn prijs heeft! En ook dat alle consumenten die het begrip solidariteit hoog hebben zitten, kunnen besluiten om deze winkels te mijden.


Wereld Kinder Fonds

Wereld Kinder Fonds

[4 oktober 2006]

Wij hebben geen enkele aanwijzing dat Stichting Wereld Kinder Fonds zich met fraude bezighoudt. Zelfs niet dat het om zakkenvullers gaat, zoals elders op internet wordt beweerd.
Maar bij het zien van hun bedelbrief, hebben wij er toch geen goed gevoel over. Ze proberen wel heel erg op het gemoed van de ontvanger van de brief te werken en ze vragen wel érg nadrukkelijk om een financiële bijdrage. Aan de andere kant is dat hetgeen al deze honderden “Goede Doelen” doen, bedelen om geld.

Het WKF doet nogal denken aan Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen. Die naam lijkt zelfs op WKF en is taalkundig evenmin helemaal correct.
Ook de manier van werven heeft gelijkenis: het WKF stuurt in de envelop een sleutelhanger met het logo van het fonds mee, en Wereld Dorpen voor Kinderen stuurt 3 euro-stuivers mee.
De teksten en de foto's proberen zo zielig en schokkend mogelijk over te komen, opdat u maar zo snel mogelijk uw bank- of giroboekje trekt.

De recente actie van het WKF is “S.O.S. voor Soedan”, en daaraan toegevoegd staat op de enveloppe: “Duizenden kinderen staan oog in oog met de dood!”

Onderaan de brief staat dat uw gift ook voor andere projecten kan worden gebruikt, en dat men handelt in naam- en adresgegevens. Úw naam- en adresgegevens dus.
En ook zij kopen op hun beurt weer gegevensbestanden van andere bedrijven, zoals van het postorderbedrijf Peter Hahn in Bunnik. Dat is onomstotelijk vastgesteld door ons, en het staat ook vast dat daar nooit toestemming voor is gegeven.

Wees dus voorzichtig bij het geven van geld aan een goed doel, en wees ook alert als u iets per post bestelt. Voor u het weet wordt u overspoeld met bedelbrieven en andere onnodige reclame.


“Wenskaarten voor elke Gelegenheid”

[25 september 2006]

Er is een nieuwe ‘lucratieve handel’ gemeld, waarschijnlijk afkomstig van het Fitanova-concern:

Wenskaarten voor elke Gelegenheid,
zomaar... van Anne Sprangers.
Antwoordnummer 10010, 5500 VB Veldhoven.

Als je reageert, heb je de verplichting om elke maand 6 wenskaarten ad € 10,99 + € 1,50 verzendkosten af te nemen. Een totaal van € 12,49 x 12 maanden = € 149,88 (dat is 330,29 gulden) per jaar waarvoor je tekent!


De Spaanse Loterijzwendel

[3 oktober 2006]

TROS Opgelicht besteedt vandaag aandacht aan de Spaanse Loterijzwendel LA LOTTO PRIMITIVA.
En een maand geleden al SBS Hart van Nederland.
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Ons forum Loterias y Apuestas del Estado is immers al bijna een jaar actief.

Hierbij nog een keer het belangrijkste advies: ga nooit in op verzoeken om een kopie van uw legitimatiebewijs te sturen samen met uw bankrekeninggegevens.
De zogenaamd gewonnen prijs van € 615.810,00 is natuurlijk een fabeltje en u loopt alleen het risico dat uw bankrekening geplunderd wordt.

Het zijn trouwens weer Nigerianen die een bestaande, officiële loterij misbruiken voor hun oplichtingspraktijken. Veel fantasie hebben ze ook niet, want het voorgespiegelde bedrag blijft al jaren gelijk.


Berthold von Graatz en Prof. Gertrud Geisslar - Life Improvement Research Institute

[24 augustus 2006]

Het Wegener krantenuitgeefbedrijf schijnt het financiëel moeilijk te hebben, volgens de berichten.
De inkomsten uit advertenties vallen tegen.
Daarentegen gaat het met de huis-aan-huisbladen wél goed. Ra ra hoe kan dat? Want de h-a-h-bladen draaien immers volledig op advertenties!
Misschien ligt het aan de vele paginavullende oplichtingsadvertenties, zoals die van Maria Duval. Met het plaatsen daarvan gaat men onverminderd voort.

Volgens een reactie op het Maria Duval-forum hebben de oplichters weer twee nieuwe namen bedacht: Berthold von Graatz en Prof. Gertrud Geisslar. Ze zijn zogenaamd van een Engels instituut, waarnaar mensen die een brief hebben ontvangen een certificaat kunnen terugsturen om een grote gewonnen prijs op te vragen. Dat “Life Improvement Research Institute” zou in Alton in Engeland gevestigd zijn.

We horen het graag als u ook een dergelijke brief hebt ontvangen en als u de prijs hebt opgevraagd.