Korte berichten - 19


Vreemde huis-aan-huis inkoop

Vreemde inkoop

[4 februari 2013]

Afgezien van de kromme zinnen en het totaal ontbreken van informatie over de handelaar, roept deze flyer vragen op. De te verkopen spullen moeten een dag lang aan de stoeprand blijven staan. En hoe vindt de afrekening dan plaats? In veel gevallen zal het niet duidelijk zijn van wie de goederen afkomstig zijn. Een ander probleem is dat iedereen kan komen langsrijden met een bestelauto en de spullen zonder te betalen kan inladen.
Een slecht doordachte actie, waarbij het de vraag is of hier wel een vergunning voor is verleend.


Achmea Hel-senters

[26 januari 2013]

Vandaag vangen we in de radioreclame iets op van Achmea Hel-senters. Is dat soms voor mensen die niet naar de hemel willen?
Het lijkt er op dat Achmea steeds duivelser gaat worden, toch maar eens onze verzekeringen ergens anders gaan onderbrengen.


Swing & Regina Romeijn

Swing 1-2013

[23 januari 2013]

Regina Romeijn gelooft niet in God, volgens het boeiende EO-televisieprogramma ‘Zij gelooft, zij niet’ dat zij destijds samen met Mirjam Bouwman maakte. Volgens een interview in Swing, het reclameblaadje van de firma Pharma Nord, gelooft zij wél in voedingssupplementen. Op de voorkant van Swing 1-2013 en boven het interview staat namelijk: “Regina Romeijn: Ik heb supplementen nodig”.
Bij navraag blijkt dat toch iets anders te liggen, en laat Regina ons weten dat zij zich misleid voelt door de redactie van het blaadje. Ze zegt niet geweten te hebben dat het interview gebruikt zou worden voor een reclameblad van Pharma Nord, producent van voedingssupplementen. En ze vindt dat ze onrechtmatig is gebruikt om middelen van dat bedrijf te promoten.
In een correctie van het artikel heeft ze juist aangegeven dat ze supplementen NIET nodig heeft en ze ook niet serieus neemt. Via het bedrijf waar ze werkt, kan ze beschikken over een reeks vitamines en voedingssupplementen, en een aantal gebruikt ze ook regelmatig. Met de gedachte: “Baat het niet, dan schaadt het niet”.

Regina zegt dat ze let op gezonde (= gevarieerde) voeding, dat ze genoeg beweging krijgt (ze sport geregeld) en dat ze een positieve instelling heeft. En meer is er echt niet nodig om gezond en gelukkig te zijn!
Heel veel zogenaamde voedingssupplementen zijn zuiver bedrog (niemand controleert wat er in zit!), anderen zijn weer schadelijk voor de gezondheid en vooral vitaminen werken averechts en maken juist ziek.

Pharma Nord en Swing (voorheen SwingLevend) zijn al vaker veroordeeld voor misleidende reclame. En zullen daar voorlopig ook wel niet mee stoppen. Jammer dat bekende Nederlanders als Regina Romeijn daar mede slachtoffer van worden.


Euro-Shopping webzijde

[27 december 2012]

Euroshopping.nl

De merknaam Euro-Shopping gaat vaak vergezeld van een van de volgende namen: Goed Leven, Janus, Bela Vita, De Goede Prijs, en misschien nog andere. Het postorderbedrijf hanteert al vele jaren een bijzonder “verdienmodel”. Men stuurt namelijk zomaar allerlei prullaria toe aan willekeurige mensen die nooit iets besteld hebben, en nog nooit iets met dit bedrijf te maken hebben gehad.
Aan eigen klanten, die ooit eens een kleinigheid hebben besteld om een zogenaamd gewonnen geldprijs van tienduizenden euro's te kunnen krijgen, stuurt men ook niet bestelde goederen en vervolgzendingen. Betaald moet er in alle gevallen wél, of retourneren op eigen kosten van de ontvanger.
De Reclame Code Commissie heeft al vaker een veroordeling uitgesproken over de manier van adverteren, maar de rare praktijken duren tot op heden voort.

Als we de webzijde van Euro-Shopping willen bekijken, dan vinden we in eerste instantie euroshopping.nl met slechts één pagina die begint met “Dit is géén verkoopsite!” en vervolgt met een onnozel verhaaltje over Duurzaam en shoppen.
Er is nog een link genaamd Contact, en als we daar op klikken lezen we de tekst: “Aangezien deze website onrechtmatig wordt gebruikt zijn de contactgegevens verwijderd. Voor Euroshopping, de goede prijs dient u zich te vervoegen b”.
En dan houdt het op. Een vreemde zaak.

Er is nog wel een Franse webzijde, te bereiken via euroshopping.com die ook voor België geldt. Men treft er de gebruikelijke onzinproducten als afslankmiddelen en schoonmaakmiddelen aan. Hoe de werkwijze is, kunnen we niet opmaken uit de tekst.


Gül Zorgbemiddeling

Gül Zorgbemiddeling

[29 november 2012]

Dit reclamevelletje van een kwart A-4 voldoet niet aan de wettelijke eisen: woonadres, woonplaats, e-mailadres en Kamer van Koophandel-gegevens ontbreken. De onderneming biedt professionele hulp aan, maar de reclame-uiting is niet zo professioneel. Van een bedrijf dat uw administratie wil doen, verwachten we toch op zijn minst een perfect gebruik van het Nederlands. Verder bevat de tekst zinnen die vragen oproepen.


Internet en Lidl

[28 november 2012]

Omdat de Lidl-folders niet meer bij ons worden bezorgd, kijken we op internet of er nog interessante aanbiedingen zijn.
Voordat we de actuele folders kunnen bekijken, moeten we echter een serie zeer ongewenste, onveilige en op zich onnodige handelingen verrichten:
We moeten Javascript inschakelen;
We moeten Cookies inschakelen;
We moeten de Flash Player inschakelen of eerst downloaden;
We moeten onze postcode invullen.

Javascript staat er om bekend dat het vaak heel onveilig is, en dat het misbruikt kan worden door kwaadwillenden. Alle virussen en andere problemen komen op de computer terecht via dat Javascript.
Cookies kunnen worden gebruikt om ons te bespioneren op internet, en volgens de wet moet er nadrukkelijk om toestemming gevraagd worden of we dat willen toestaan.
Flash Player is helemaal berucht om zijn onveiligheid en onverwijderbare stiekeme Cookies.
Postcode invullen is niet per se verplicht, maar dan krijgen we niet alle aanbiedingen te zien.
Wij van Recht & Krom hebben alle bovenstaande zaken uitgeschakeld, en zijn ook niet van plan om dat te veranderen, zeker als het enkel om reclamefolders gaat.
De winkeliers zouden hier eens goed over moeten nadenken, en ervoor zorgen dat we veilig hun koopwaar op internet kunnen bekijken!

P.S. Ook Aldi en anderen doen het niet veel beter.


Mail van KPN

[27 november 2012]

“Geachte heer,

Onlangs hebt u uw vaste telefoonaansluiting bij ons opgezegd.

Het ADSL abonnement dat u hebt ('Internet Instap huidig modem') werkt alleen in combinatie met een KPN vaste telefoonaansluiting. Daarom hebben wij dat abonnement omgezet naar 'Internet Instap zonder telefonie'.

Annuleren:

U kunt alleen telefonisch annuleren bij onze KlantenService.

Met vriendelijke groet,
KPN”


Compliment voor Jumbo Supermarkten

[22 november 2012]

In veel reclame-uitingen van Jumbo werden we enige jaren lang aangesproken met je en jij. Hetgeen natuurlijk veel ergernis opwekte bij klanten die daar niet van gediend waren.
In het nieuwste reclameboekje van Jumbo (nr. 4, november 2012) gebruikt Jumbo weer keurig u en uw. Een wijze beslissing, want waarom zou je zonder noodzaak klanten voor het hoofd stoten met een irritante aanspreekvorm. En dit past ook veel beter bij het positieve imago van Jumbo.


Gratis ep

[22 november 2012]

In de rare wereld van (gratis) eps blijkt er nu zo'n ding te zijn om STER-reclame te kunnen bekijken. Daar zullen er naar verwachting zo'n drie van opgehaald worden. Want wie gaat er nu vrijwillig naar televiesie-reclame zitten kijken? Niemand toch!?


Pharma Nord blijft doorgaan

Swing 3-2012

[21 november 2012]

Daarom blijven wij doorgaan met waarschuwen tegen dit bedrijf met de bedrieglijke naam en het zeer bedrieglijke reclameblaadje. Dat vroeger Swing Levend heette, maar waar het Leven nu vanaf gehaald is. Als dat niet veelzeggend is!
Het blaadje doet zich voor als een onafhankelijk gezondheidsmagazine, maar is gewoon een reclamefolder voor de producten van Pharma Nord.

‘Pharma’ moet suggereren dat het om farmaceutische (=genees-) middelen gaat, maar dat is niet het geval. Voor geneesmiddelen mag geen reclame gemaakt worden, en het bedrijf maakt dan ook zogenaamde voedings-supplementen. Al probeert men ons hardnekkig wijs te maken dat die middelen een geneeskrachtige werking hebben, veroordelingen van de Reclame Code Commissie ten spijt.
Men beweert en suggereert zelfs steeds nadrukkelijker dat er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werking van hun producten en dat er wetenschappelijke onderbouwing is van de beweringen.
Wetenschappelijke onderzoeken zijn razend duur, en voedings-supplementen worden daarom zelden tot nooit onderzocht. Daarom weet ook niemand wat er in zit en of er wel in zit wat er beweerd wordt dat er in zit.
Engelse en Duitse consumentenprogramma's op TV hebben recentelijk wél onderzoek gedaan naar het nut van voedingssupplementen, en daaruit is gebleken dat voedingssupplementen als multi-vitaminen zelfs zeer schadelijk voor de mens kunnen zijn.

Het blaadje Swinglevend heet nu dus alleen Swing, maar de webzijde is nog wel swinglevend. En daar kunt u een gratis E-Magazine ophalen, als u behoefte hebt aan nog veel meer leugens. Laten we het voorzichtig zeggen: onzinverhalen.