Korte berichten - 17

Swing levend is dood

Swing

[23 mei 2012]

De Reclame Code Commissie heeft uitgever Pharma Nord meermaals op de vingers getikt vanwege misleidende praktijken in het blad “Swing levend”. Het huis-aan-huis verspreid blaadje wil doen voorkomen dat het een onafhankelijke uitgave is, waarin de advertenties niet onder de redactionele verantwoordelijkheid vallen.
Het blad wordt echter gewoon gemaakt in opdracht van Pharma Nord en dient slechts één doel: het verkopen van de vele nonsens-prutjes (waarvan de namen bijna allemaal met Bio- beginnen) van deze merkwaardige fabrikant.
Om de uitspraken van de RCC te ontlopen, heeft men een truc bedacht: De naam Swing levend is nu ingekort tot alleen Swing. Bovendien staat er nu op 12 van de 20 pagina's bovenaan het woord Advertentie.
Alle verhalen dienen dus met een flinke korrel zout te worden genomen, en sommige beweringen kunnen echt niet door de beugel. Zoals die over “een cardioloog in een universitair ziekenhuis” die mevrouw Blanckaert met hartritmestoornissen adviseerde om een middeltje van Pharma Nord te gaan gebruiken om de bijwerkingen van haar medicijnen tegen te gaan.


Gevaarlijke mail

[19 april 2012]

“Onderwerp: Re: betaling fout.
Van: confirming <bob@investnnn.com>
Antwoord naar: SipJuwMh0p6 <update+YeIAHMKdPzrA4l@184.106.135.128>

Onze excuses voor het ongemak.
We vonden dat in het bestelproces, hebben we een fout hebben gemaakt.
We zijn klaar om de fondsen terug te keren.
Details zijn te vinden op: http://kadambdevelopers.com/downloadnl/Klanteninfo.zip
Na het lezen van u vragen om de accountgegevens te sturen.”
 

U weet inmiddels wel dat u op zo'n mistig berichtje nimmer moet reageren. Behalve als u uw computer doelbewust wilt besmetten met een riskant virus en uw computer wilt overleveren aan de criminelen die u dit gestuurd hebben. Als u het zipbestand Klanteninfo.zip ophaalt en uitpakt, dan gebeurt dat namelijk.


Nog meer vreemde mail

[9 april 2012]

Onderwerp: Factuur - 759491-577239
Van: paul@inherent.com

Het antwoord op uw vraag over ons bedrijf, overwogen en uitgevoerd.
Met het resultaat is hier te vinden: Tel./Fax.: +31 (20) 008 34 72.


Rare mail: 1 april grap?

[2 april 2012]

Onderwerp: Hulp
Van: clementenarcisa@hotmail.com
Datum: 01-04-2012 20:37
Aan: forum@rk.nl

ik ben Clemente Narcisa ik heb hulp nodieg voor mijn weg te vinden
wil iji mee helpen?
 

Reageer er maar niet op, als u een dergelijke mail krijgt. Je weet maar nooit wat er achter schuil gaat.


Gamma wekt veel ergernis

Gamma "Gemeente"- reclame

[1 april 2012]

De huis-aan-huis reclame van bouwmarkt Gamma, die doet voorkomen alsof ze afkomstig is van de “Gemeentelijke Dienst Afvalverwerking”, heeft veel boosheid veroorzaakt bij de ontvangers en de gemeenten waar deze folder is verspreid. De Reclame Code Commissie heeft in een spoedzitting besloten dat de reclame (uiteraard) misleidend is, en dat Gamma zich dient te onthouden van dit soort verwerpelijke uitingen.
Wat ons betreft zou Gamma ook een hoge boete opgelegd moeten krijgen, want hier worden bewust regels overtreden.
De voorgespiegelde “hoge” kortingen van 15% en 20% gelden maar op enkele dagen en voor één artikel. Bovendien alleen in combinatie met de zg. “Voordeelpas”. De nadelen van zo'n pas hebben we al vaker belicht, en we adviseren dan ook om winkels die u met man en macht zo'n ding proberen aan te smeren, volledig te mijden.

E-mail: Assistent Manager als thuiswerk...

[1 april 2012]

Van: hfortuny@fincaslaisla.com
Onderwerp: Lopende Vacature
Aan: Muffin Hartley <>

Goedemiddag!

Het snel ontwikkelen van internationale onderneming biedt een uitstekende kans om extra inkomsten. Op dit moment is er een open vacature van Assistent Manager. Dit is een werk thuis met flexibele werktijden. U hoeft niet aan speciale kennis en vaardigheden om te beginnen. U hoeft niet om geld te investeren of om de contributie te betalen. U zal slechts enkele uren nodig hebben een week en kun je makkelijk combineren ons aanbod met uw algemene activiteiten.

Onze voordelen:
- Vaste beloning
- Provisies en bonussen
- Flexibele werktijden
- Gratis bijles
- Medische verzekering
- Het werk ervaring is niet vereist
- Je hoeft niet te betalen voor iets

Onze eisen:
- Kennis van het Engels taal
- Minimale leeftijd 25 jaar
- Gezelligheid en verantwoordelijkheid
- Verlangen om te werken en te verdienen

Als U geïnteresseerd bent in ons aanbod, alstublieft, stuur bericht naar mijn persoonlijke e-mail - andrewndavis@hotmail.com - en we sturen de gedetailleerde informatie over over het bedrijf en de aangeboden functie.

Dank u.

Een mooie dag verder!

Eerbiedig,
Andrew Davis,
Part-Time Jobs, Inc.
 

Een Assistent Manager als thuiswerk met flexibele werktijden!
Gratis bijles! In wat?
Vaste beloning en provisies en bonussen! Die zijn in tegenspraak met elkaar.
Medische verzekering! In Nederland is iedereen verplicht zorgverzekerd.
Geen werkervaring noodzakelijk! Ja ja.
Kennis van het Engelse taal! Het taal...
Gezelligheid! Natuurlijk...
In welk land, in welke plaats?
Het blijft allemaal erg vaag, de vertaling is erg krom, en het geheel riekt sterk naar oplichting.


Nepproducten

[14 maart 2012]

TROS Radar gaf gisteren een kijkje in de keuken van de nepproducten. Letterlijk álles wat er bestaat wordt nagemaakt, niet alleen meer de dure luxe-goederen, zoals vroeger. De consumentenmarkt is wereldwijd zó groot, dat het ook loont om nepproducten tegen kleinere prijsjes te slijten. De afzetkanalen zijn voornamelijk markten en internet. Dom genoeg is alleen al de handel in medicijnen via internet een miljoenenhandel. Terwijl de producten vaak van miserabele kwaliteit zijn of ronduit levensgevaarlijk door de afvalstoffen die erin verwerkt zijn.


E-mail: Lachen

[14 maart 2012]

“Onderwerp: Hallo lieve
Van: radurben@hotmail.com
Aan: rafa durán

Hallo lieve
Wij zijn een grote groothandel die verkopen voornamelijk elektrische producten, zoals mobiele, LCD TV, Laptops, GPS, enz.
De kwaliteit van onze producten is de beste, onze service is perfect, en onze prijs is de beste, de snelheid van onze scheepvaart is erg snel.
U kunt kopen voor uw einde gebruik of verkoop. We zijn altijd jouw kant om de beste service te ondersteunen.
De website is: www.myeleshop.com
onze contactgegevens, zoals hieronder:
e-mail: myeleshop@188.com
kunt u ook op de website en verbinden met de online service. Bedankt voor uw steun.
Dus sorry voor het ongemak.”


E-mail: Persoonlijke lening

[13 maart 2012]

Onderwerp: Re
Van: "Persoonlijke Leningen" <bbc002@rogers.com>Add sender to Contacts
Aan: undisclosed-recipients

Bent u niet in staat om een niet-gedekte leningen als gevolg van uw slecht krediet status te krijgen? Maak je geen zorgen. Wij zijn Bad Credit onbeveiligde persoonlijke Loans.contact voor meer informatie ons nu via e-mail (uns.ssecurredlloansoffer01@hotmail.com)

Ik zou hier geen lening aanvragen die mij aangeboden wordt wat binnenkomt via de spambox. Afzender is geregistreerd als een spammer, er is geen adres, geen website, ze zijn niet beveiligd? (geven ze zelf toe), geven leningen aan mensen die niet terug kunnen betalen en ze schrijven beroerd Nederlands. Ik kan me niet voorstellen dat hier nog iemand op reageert.

[Dick Perk]


Parfum piramideverkoop

Even Parfum

[10 maart 2012]

Gelukkig horen we er niet zo veel meer van, maar piramideverkoop (netwerk-marketing, multi-level marketing) lijkt een niet uit te roeien fenomeen te zijn. De deelnemers aan zo'n systeem (ze worden distributeurs genoemd) lijken niet al te snugger te zijn, want ze beseffen niet dat zo'n simpel zelf geprint stukje papier, met zeer summiere gegevens, niet veel animo zal opwekken.
Het gaat hier om het MLM-Parfumbedrijf Parfums4You, en de opmerking “Geen investering, geen verplichtingen” klopt natuurlijk niet. Er moet een contract ondertekend worden, en er moet een “starterspakket” van 51 euro worden afgenomen. En dat zijn nog lang niet de enige verplichtingen. Zoals altijd is de kans erg klein dat een deelnemer er financieel iets aan overhoudt.


CDA & Overijssel

[27 februari 2012]

“Geachte CDA-kamerleden,(*)

Een tijdje terug nam ik kennis van de webpagina "Handen af van onze provincie!" (www.handenafvanoverijssel.nl), en daar ben ik erg mismoedig van geworden.
Ik snap niet wat de opstellers van deze pagina en het CDA bezielen om de bezoeker zó minachtend, beledigend, respectloos, onfatsoenlijk en kinderlijk aan te spreken!
Vooral CDA-aanhangers verwachten iets heel anders van hun partij, zij willen met U en UW aangesproken worden. Dat geldt voor ouderen, maar in toenemende mate ook voor jongeren.
Dat velen zo'n belabberde aanspreekwijze spuugzat zijn, blijkt wel uit de protestacties die ertegen ontstaan.
Ook Recht & Krom verzet zich al vele jaren tegen deze verloedering van normen en waarden.
Het magazine Jij & Overijssel maakt het helemaal te bont, en de CdK - mevrouw Bijleveld (CDA) - wenst er zich niet tegen te verzetten.
Dat zorgt ervoor dat Overijssel wat mijzelf betreft best mag worden opgeheven. De gevoelsmatige binding met Twente is veel groter dan met de hele provincie, en Twente zal wel altijd blijven bestaan.”

(* Eddy van Hijum, Sabine Uitslag, Pieter Omtzigt en Hein Pieper.)


Wéér een Maria Duval-kloon?

[27 februari 2012]

From: gratisprijsspel.nl
Sent: Wednesday, February 15, 2012 1:42 PM
To: ****@live.nl
Subject: Vraag u gratis talisman voor geld vandaag nog aan

Voor de html-versie klikt u hier

Impressum en verdere aanwijzingen
Dit bericht werd naar het e mailadres ****@live.nl verstuurd.
De afzender is:
SuperComm Data Marketing GmbH
Auguststr. 19, 53229 Bonn, Germany
Zaakvoerder: Sven Nobereit
Court of Registry: Bonn
Rechtbank van eerste aanleg: Bonn HRB 12603
Via www.werbemails.de kunt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief. U kunt ook een e mail met als onderwerp "Uitschrijven" naar mailto:info@werbemails.de?subject=Austragen sturen.
U ontvangt deze e-mail, omdat u zich op een van onze portalen (www.netwerbung.de) of door ons gesponsorde projecten aangemeld hebt. De algemene verkoopvoorwaarden die u op de websites vindt, kregen uw goedkeuring.
Tip: De firma SuperComm Data Marketing GmbH is technisch verzender van deze e-mail. Bij vragen over de aangeboden producten/diensten kunt u zich rechtstreeks tot de respectievelijke aanbieder wenden.


Aanbieders busreisjes beboet

[26 februari 2012]

De Consumentenautoriteit heeft op 11 mei 2011 drie bedrijven die busreisjes met misleidende en agressieve verkoopdemonstraties organiseerden, beboet voor in totaal € 630.000,-. Het betreft twee Duitse en een Nederlandse onderneming. De Duitse ondernemingen opereerden op de Nederlandse markt onder de naam ITC Reisclub, de Nederlandse onderneming onder de naam Pro-Actief Plus.

Door middel van persoonlijk geadresseerde uitnodigingsbrieven werden met name oudere consumenten uitgenodigd deel te nemen aan een dagtocht. Tijdens deze dagtocht vonden verkoopdemonstraties plaats waar gezondheidsproducten op een dwingende wijze werden verkocht. Hierbij werd onjuiste of andere misleidende informatie verstrekt waardoor consumenten aankopen hebben gedaan die ze anders niet zouden hebben gedaan. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “Wij hebben met deze besluiten vastgesteld dat de handelspraktijken tijdens deze verkoopdemonstraties in strijd zijn met de wet. We leggen de bedrijven deze boetes op omdat het om zeer ernstige overtredingen gaat. Deze praktijken zijn vooral ontoelaatbaar omdat het bij deze busreisjes vaak om kwetsbare consumenten gaat. Hiermee geven we een duidelijk signaal af.”

Achtergrond besluiten

Via haar informatieloket ConsuWijzer ontving de Consumentenautoriteit klachten over dagtochten met misleidende verkoopdemonstraties. Naar aanleiding hiervan is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart naar ITC Reisclub. Tijdens het onderzoek is gebleken, dat twee Duitse bedrijven betrokken waren bij de organisatie van dagtochten met verkoopdemonstraties: Goltex Vertriebs GmbH & Co. Kommanditgesellschaft (hierna: Goltex Vertriebs) en R&S Handelsvertretung GmbH (hierna: R&S).

Op vier locaties in Nederland vonden wekelijks vier tot vijf verkoopdemonstraties plaats. Met name oudere consumenten ontvingen een persoonlijke uitnodiging voor deelname aan een leuke toeristische dagtocht met korting. Door deel te nemen zou men diverse prijzen en gratis artikelen ontvangen. Met name oudere, minder draagkrachtige consumenten met een kleiner sociaal netwerk voelden zich tot dit aanbod aangetrokken.

In plaats van een toeristische excursie bleek het te gaan om een verkoopdemonstratie. De deelnemers werden per bus vervoerd naar een afgelegen partycentrum, waar de hele dag verkoopdemonstraties werden gehouden van met name gezondheidsproducten, zoals voedingssupplementen, gezondheidsmatrassen of vitaminepillen. Deze dure producten werden door de verkopers op een misleidende en agressieve manier verkocht. Het misleidende eraan was, dat informatie over bijvoorbeeld de prijs van de aangeboden producten werd weggelaten. Ook bleek dat de beloofde gratis producten of maaltijden alleen gratis waren voor consumenten die een product in een hogere prijsklasse kochten.

Tijdens de demonstraties claimden de verkopers dat de aangeboden producten goed voor de gezondheid waren en speelden ze bewust in op de bezorgdheid van de aanwezige oudere consumenten over hun gezondheid. Consumenten werden daarbij onder druk gezet, waardoor ze aankopen hebben gedaan die ze anders niet zouden hebben gedaan. De Consumentenautoriteit bestempelt deze ongepaste beïnvloeding als een agressieve verkooppraktijk.

Nadat R&S haar activiteiten voor ITC Reisclub in Nederland heeft gestaakt, is Pro-Actief gestart met het organiseren van dagtochten en verkoopdemonstraties voor dezelfde doelgroep, naar veelal dezelfde locaties en met gelijksoortige producten als bij ITC Reisclub. De verkopers waren vaak dezelfde als die voor ITC Reisclub werkten. Naar het oordeel van de Consumentenautoriteit werden ook bij de verkoopdemonstraties van Pro Actief Plus handelspraktijken gehanteerd die misleidend en agressief zijn.

Boetes

Op basis van de Wet op de oneerlijke handelspraktijken legt de Consumentenautoriteit de volgende boetes op:
Goltex Vertriebs, de Duitse onderneming die in Nederland uitnodigingen verstuurden voor dagtochten met verkoopdemonstraties onder de naam ITC Reisclub: € 300.000,-.
R&S die in Nederland verkoopdemonstraties onder de naam ITC Reisclub organiseerde en uitvoerde: € 180.000,-.
Pro-Actief Plus, de onderneming die in Nederland dagtochten met verkoopdemonstraties organiseerde onder de naam Pro-Actief Plus: € 150.000,-.


RCC veroordeelt Bakker, Hillegom

[25 februari 2012]

Op 3 augustus 2011 heeft de Reclame Code Commissie de firma Bakker te Hillegom aanbevolen om geen misleidende reclame meer te maken. (Zie de artikelen over Bakker in de rubriek Oplichters & Fantasten.)

Onder dossiernr: 2011/00163 stelt de RCC:
“De Commissie acht de (reclame)uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

Een merkwaardig aspect van deze zaak is dat klaagster eraan twijfelde of Bakker de voorgespiegelde gewonnen prijzen van € 50.000,- of € 65.000,- wel daadwerkelijk aan de vermelde prijswinnaars heeft uitgekeerd. De manier waarop Bakker de winnaars presenteert is zó vaag, dat die twijfel gerechtvaardigd is.
Na herhaald aandringen van de RCC kwam Bakker aanzetten met bewijsmateriaal dat zou aantonen dat op zijn minst één prijswinnaar (mevrouw Bechiau) een bedrag van € 50.000,- heeft ontvangen. De Commissie heeft het bewijsmateriaal uiteraard niet op echtheid gecontroleerd.
En Bakker schijnt zich weinig aan te trekken van de uitspraak, want nog altijd vliegen de “met zekerheid gewonnen” geldprijzen de klanten om de oren. En de “vaste” prijswinnaars als meneer Kennedy en Sylvia Pokorny worden nog altijd genoemd in de “promotieacties” van de bollenhandelaar.