Korte berichten - 14

1 Miljoen Euro

[27 december 2010]

Eén miljoen euro! Dat is wat Julian Assange - u weet wel, de man van WikiLeaks - krijgt voor een boek over hem dat nog niet eens geschreven is.
Velen beschouwen Assange, die via computerkraken gestolen documenten publiceert, als een held en steunen hem met alle mogelijke middelen.
Hoe dat tot een betere wereld zou kunnen leiden, is vooralsnog de vraag. En ook of dat eigenlijk wel de bedoeling is.

Zet daar nou eens óns werk tegenover. Sedert 2004 stellen wij via Recht & Krom onrecht, bedrog en misstand aan de kaak. Tienduizenden, zo niet honderdduizenden mensen zijn daardoor behoed voor oplichting. Ze konden geld in de zak houden dat anders naar bedriegers was gegaan.

In de afgelopen zeven jaar hebben wij als dank daarvoor de somma van € 0,00 ontvangen! Gelukkig werken we niet voor geld en zijn we tevreden met andere vormen van dank.


Pharma Nord opnieuw veroordeeld

[22 december 2010]

Onze ergernis over de nepproducten van Pharma Nord wordt gedeeld door de KAG (Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten) en de RCC (Reclame Code Commissie).
Opnieuw is de KAG met een serie klachten naar de RCC gestapt, en die heeft geoordeeld dat Pharma Nord - evenals een jaar geleden - op ettelijke punten de wet overtreedt. En aangezien Pharma Nord hardleers is, heeft de RCC er nu meer publiciteit aan gegeven.

De klachten betreffen de webzijde “beterlevenmetcholesterol.nl” en het huis-aan-huisblad “Swinglevend”. Beiden doen zich voor als onafhankelijk informatiemedium, maar zijn alleen maar reclame voor producten van Pharma Nord en worden ook “gesponsord” (volledig betaald) door het bedrijf.
De KAG maakt bezwaar tegen diverse producten van Pharma Nord, zoals Bio-Quinon Q10 en andere.
De misleidende wijze waarop over deze producten geschreven wordt, is in strijd met de Nederlandse Reclame Code, de Warenwet en de Geneesmiddelenwet.

Pharma Nord maakt gebruik van verboden medische claims bij het aanprijzen van de zg. voedingssupplementen, en suggereert allerlei gunstige effecten op de gezondheid die niet waargemaakt worden.

De uitspraak van de RCC beslaat 15 pagina's, en maakt helder dat het bedrijf Pharma Nord niet wil deugen. Iets dat wij ook al vaak hebben betoogd. Naar onze mening zouden de winkels waar hun producten te koop zijn, ook een flinke tik op de vingers moeten krijgen.


2,3 Miljoen Euro

[22 december 2010]

Twee komma drie miljoen euro! Dat is het bedrag dat de (zelf opgestapte of aan de kant gezette) directeur van krantenuitgever Wegener, Joop Munsterman, meekrijgt als vertrekpremie. Voor dat bedrag hadden nog heel wat - door de kille saneerder ontslagen - medewerkers aan het werk kunnen blijven. Of hadden duizenden slachtoffers van de Maria Duval-oplichting schadeloos gesteld kunnen worden.


Matras Direct

Matras Direct

[15 december 2010]

Was het maar waar wat Matras Direct hier beweert. Dan zouden we eindelijk eens verlost zijn van al deze leugenachtige en misleidende advertentiekoppen.
Want zo gaat het al járen! Elke keer als er een nieuwe folder wordt verspreid, gaat men stoppen, failliet, verhuizen of bankroet, en moet men zg. alles leegverkopen met hoge kortingen.
Maar als de klant dan eens een keer gaat kijken, blijken de aangeboden producten niet in voorraad te zijn of van te slechte kwaliteit. En raadt men aan om maar liever een beter - en natuurlijk veel duurder - product te kopen.
Van dit soort ondernemingen krijgen wij een vieze smaak in de mond.


Kalk weg, of geld weg?

Alpine Water Descaler No.1

Bericht van de Reclame Code Commissie:

“Reclame voor de Alpine Water Descaler No. 1 misleidend

Omdat aan Fuel Save in 2004 ook al was aanbevolen niet op een dergelijke manier reclame te maken, wordt deze uitspraak onder een zo’n breed mogelijk publiek verspreid.
Zowel in het weekblad Het Kompas als op de website kalkaanslag.nl beweert Fuel Save ten onrechte dat haar product de Alpine Water Descaler No. 1 onder meer in staat is om kalkaanslag te voorkomen wanneer haar product om de waterleiding wordt gemonteerd. Op verzoek van zowel de Reclame Code Commissie als het College van Beroep is Fuel Save er echter niet in geslaagd de toegeschreven werking van het apparaat aannemelijk te maken. Reden waarom beide reclame-uitingen misleidend zijn.

Dossier 2009/00774 CvB, dd 11 maart 2010”

De “Alpine Waterdescaler nr. 1” kost € 250,-- (vanaf) en kan binnen vijf minuten op de waterleiding worden geplaatst. Wat zit er in? Een onnozel magneetje! Kan een magneetje kalk uit het water halen? NEE, natuurlijk niet!


Volgen

Volg ons NIET op Twitter!


Vogeltjes

Een volwassen man op de radio:
“Ik ga naar twitter en verstuur een twiet die onmiddellijk gerietwiet wordt.”
...


ING creëert mist

Begin oktober 2010 kan ik op de webzijde van ING nog de optie vinden om een onterechte incasso te laten terugboeken. Als ik een maand later weer de onterechte incasso van Ziggo wil laten storneren, blijkt de optie onvindbaar te zijn. Bij de 5 meest gestelde vragen staat het terugboeken van een incasso bovenaan, maar als er op de link geklikt wordt komt men niet bij het antwoord op die vraag uit, maar op een pagina met een hele brei van informatie en links. Maar geen enkele gaat naar de juiste pagina om een foute incasso te stoppen. Het lijkt erop dat er bij de ING steeds minder kan per internet.


Ziggo steelt

In september 2010 is het begonnen. Ziggo schrijft zomaar via een automatische incasso een bedrag van € 18,90 euro van mijn rekening bij de ING-bank af.
Ik heb géén machtiging afgegeven en ik heb ook niets te maken met Ziggo.
Via internetbankieren kan ik de incasso laten terugboeken, al kost die optie wel even zoeken.
Ziggo heeft niets geleerd van de stornering, en schrijft in oktober wéér zonder toestemming een bedrag af. Deze keer € 9,95.
De omschrijving luidt: “Abon t/m okt” en ik heb geen flauw idee over welk abonnement het gaat. Als ik de factuur wil bekijken moet ik op internet gaan naar Mijn Ziggo. Natuurlijk heb ik geen toegangscodes en kan ik de factuur dus niet bekijken.
Ook heb ik geen adres van Ziggo, want de eerste keer stond er Groningen en de tweede keer Utrecht. Wat is het nou?


Hyves (2)

Hyves is voor vele miljoenen (naar schatting zo'n 5 euro per gebruiker) verkocht aan de Telegraaf. Volgens de voorwaarden van Hyves kan de eigenaar alles doen en laten met de informatie die mensen op de webzijde zetten. Dus ook (privé-) foto's, tekst en filmpjes hergebruiken of verkopen.
Er zijn mensen die daar vrees voor hebben, maar anderen denken dat de Telegraaf dat niet zal doen. Denk eens na. Waarom zou een bedrijf 50 miljoen euro betalen voor een schat aan informatie, om er vervolgens helemaal niks mee te doen? Gelooft u het?


Twitter

“De Nr. 1 Makelaar nu te volgen op Twitter!” schreeuwt ons een grote advertentiekop in de krant toe.
Wie wil er nu een makelaar volgen? Wij niet, want voor je 't weet moeten we ook de bakker, de slager, de supermarkt, de huisarts, de advocaat, de accountant, de schoenmaker, de fietsenmaker, de drogist en de neuroloog volgen! Dan hebben we geen tijd meer voor een normaal en gezond leven...


Hyves (1)

Negen miljoen Nederlanders “zitten” op Hyves. Wat ze er doen is ons een raadsel. Velen waarschijnlijk helemaal niets, want ze hebben zich alleen maar een keer aangemeld om ‘er bij te horen’. Hier blijkt maar weer eens uit dat je Nederlanders alles kunt aansmeren. Als er maar genoeg tam-tam over gemaakt wordt.


U en jij

We willen het eens met u hebben over uw respect voor anderen, hoe respectvol ben jij?
We willen het eens met jou hebben over jouw respect voor anderen, hoe respectvol bent u?

Welke van de twee zinnen klinkt het beste? Moeilijk te zeggen natuurlijk, want ze zijn een rare mengeling van twee verschillende aanspreekvormen.
Ze weerspiegelen een trend in de media en de reclame die al jarenlang aan de gang is.
We zullen er eens een artikel aan wijden.


Advertentie gezien: meld het ons!

Adv. Orthovitaal

[24 september 2010]

In verband met een in te dienen klacht bij de Reclame Code Commissie willen we graag weten in welke bladen deze advertentie van ‘Orthovitaal’ is verschenen.
Vermeld de naam van de krant of het blad en de datum van verschijning. Zo helpt u mee deze bedrieglijke nonsens-producten en onzinteksten te stoppen.

[4 oktober 2010)

Hartelijk dank voor uw enorme respons. Nul (0) reacties zijn er tot op heden binnengekomen. Of leest er niemand weekblad De Faam?


Joop Munsterman weg bij Wegener

[4 oktober 2010]

Joop Munsterman is per direct vertrokken als bestuursvoorzitter van uitgeverij Wegener. De Britse uitgever Mecom, het moederbedrijf van het Nederlandse Wegener, heeft hem op non-actief gezet.

Dit nieuws is vandaag door de Twentse Courant Tubantia bekend gemaakt. Als reden van het vertrek wordt een verschil van mening tussen Munsterman en eigenaar Mecom genoemd.

Munsterman is in 1969 begonnen bij de Enschedese krant als schoonmaker, en heeft zich in enkele tientallen jaren omhoog gewerkt tot directeur van diverse divisies. Zoals de Oostelijke Weekbladpers, alwaar hij verantwoordelijk was voor de plaatsing van o.a. de Maria Duval advertenties.


Niet Handy, zo'n lamp

[31 mei 2010]

Met een luide knal ontploft het 25 Watt kaarslampje van het merk Handy Light. De kortsluiting is zó hevig dat er een groot gat gebrand is in de schroefdraad, en ook de fitting is zwartgeblakerd. Gelukkig zorgt de aardlekschakelaar ervoor dat er geen brand ontstaat, maar elektronische apparatuur zoals de computer had schade kunnen oplopen. Zo'n gevaarlijke gloeilamp hebben we nog niet eerder gezien.

Verbrande fitting


“Quit Facebook Day”

[22 mei 2010]

Op 31 mei 2010 nemen duizenden, zo niet miljoenen gebruikers van Facebook wereldwijd afscheid van dit zg. “sociaal netwerk”. Ze zijn het goed zat dat de eigenaren steeds maar weer misbruik maken van de gegevens die er via dat computernetwerk worden uitgewisseld, en dat privé-gegevens worden doorverkocht aan iedereen die er voor wil betalen. De slogan van de eigenaar van Facebook is: “Privacy is dead”.

Bij het zoeken op internet naar “Quit Facebook Day” komen we nog iets merwaardigs tegen. Zoeken via Bing (van Microsoft) levert 2.730.000 resultaten op, en via Google maar 377.000!


Google-streek

[17 mei 2010]

Het is niet onterecht dat wij regelmatig waarschuwen voor de mentaliteit van Google. De laatste streek van dit Amerikaanse bedrijf moet iedereen nu toch wel een keer de ogen openen. Drie jaar lang heeft Google tijdens het maken van foto's voor zijn “Street View” (straatzicht) ook draadloze netwerken afgetapt! Zowel privé- als bedrijfsnetwerken. En al het opgevangen verkeer (waaronder e-mails en documenten) heeft men opgeslagen in de computers van Google! Na ontdekking van deze criminele activiteiten, in Duitsland, komt het bedrijf met de verklaring dat er “verkeerde software” zou zijn gebruikt. En wat gelooft u?


Vliegtuigramp

Op 12 mei 2010 verliezen 61 Nederlanders het leven bij een vliegtuigramp in Tripoli. De Nederlandse politiek besluit om even geen verkiezingscampagnes te voeren, en radio en televisie passen hun programma's aan. Wat echter wél in alle hevigheid doorgaat zijn de afgrijselijke en tetterende reclames. Onbegrijpelijk!