Korte berichten - 13

“Gratis zonnebril voor jou”

Gratis zonnebril

[21 april 2010]

Voor het ontvangen van een gratis zonnebril moeten we onze volledige adresgegevens opgeven en een enquéte invullen. Wat er daarna gebeurt is ons niet bekend. We zijn alleen erg achterdochtig omdat wij Monique Kist niet kennen en ze een erg vreemd e-mailadres heeft. Het bedrijf achter deze ongevraagde mail (die dus onder spam valt) heet Lucrum B.V. Een bonafide onderneming zou volledige contactgegevens vermelden, die blijven hier achterwege. En als we even later onderstaande mail ontvangen worden we nóg argwanender.

“Bekijk mijn foto's op Facebook”

Facebook

[21 april 2010]

Ook deze zogenaamde afzender (“Pantoffel Held”) kennen we uiteraard niet. Onder “Andere personen op Facebook die je misschien kent” staan namen die we alleen kennen van eerdere bedrogmails, en ook de naam Monique Kist-Verlind! Alle links in dit bericht zijn identiek, en we zijn ervan overtuigd dat het niet afkomstig is van Facebook. Klik dus maar beter nergens op als u ook iets dergelijks hebt ontvangen.


“100% gratis”

[14 april 2010]

De laatste tijd kom ik de kreet “100% gratis” tegen, meestal op reclames van datingsites. Het zal vast en zeker ook ergens anders voorkomen. 100% gratis lijkt mij net zo een uitdrukking als 100% zwanger. Je bent zwanger of niet zwanger, een beetje zwanger bestaat niet. Rekenkundig is half gratis ook gratis want 1/2 x 0,00 euro = 0,00 euro. Pas wel op als je de kreet 100% gratis tegenkomt, want er kan een addertje onder het gras zitten. Het kan een lokkertje zijn, bijvoorbeeld dat je aan een abonnement vastzit of zoiets. (D.P.)


SentiPlus, nieuwe Bemermat

SentiPlus elektromagnetische mat

[13 april 2010]

De “uitvinders” van de Bemer 3000 hebben een nieuwe elektromagnetische mat gemaakt, met een nieuwe naam (SentiPlus), een nieuwe prijs (€ 3000,--), een nieuwe kleur (beige), een nieuwe doelgroep (Wellnesszoekers) en een nieuw vestigingsland (Liechtenstein).
Ook een manier om kritiek en veroordelingen te ontlopen!


Bemer opnieuw veroordeeld

[9 april 2010]

Ook de firma Bemer (voorheen Saro-Bemer) is een hardnekkig geval. Voor de vijfde keer is Bemer nu door de Reclame Code Commissie veroordeeld vanwege misleidende reclame voor de Bemer 3000 elektro-magnetische mat:

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Dossier 2009/00879 RCC dd 8 april 2010


Fuel Save veroordeeld

[9 april 2010]

Op 11 juli vorig jaar schreven we over de Alpine Waterdescaler nr. 1 van de firma Fuel Save Europe B.V.:

Fuel Save

De “Alpine Waterdescaler nr. 1” kost € 250,-- (vanaf) en kan binnen vijf minuten op de waterleiding worden geplaatst. Wat zit er in? Een magneetje! Kan een magneetje kalk uit het water halen? NEE, natuurlijk niet!

Omdat de Reclame Code Commissie de firma al in 2004 heeft veroordeeld om de reclame te stoppen, en de advertenties nog altijd overal verschijnen, heeft de commissie nu een persbericht uitgebracht:

Reclame voor de Alpine Water Descaler No. 1 misleidend

Omdat aan Fuel Save in 2004 ook al was aanbevolen niet op een dergelijke manier reclame te maken, wordt deze uitspraak onder een zo’n breed mogelijk publiek verspreid.
Zowel in het weekblad Het Kompas als op de website kalkaanslag.nl beweert Fuel Save ten onrechte dat haar product de Alpine Water Descaler No. 1 onder meer in staat is om kalkaanslag te voorkomen wanneer haar product om de waterleiding wordt gemonteerd. Op verzoek van zowel de Reclame Code Commissie als het College van Beroep is Fuel Save er echter niet in geslaagd de toegeschreven werking van het apparaat aannemelijk te maken. Reden waarom beide reclame-uitingen misleidend zijn.

Dossier 2009/00774 CvB, dd 11 maart 2010


Folders om ongezien weg te gooien:

Folders om weg te gooien

De Tuinen (60 winkels)
GezondheidPlus (uitgever Holland Pharma)
G&W Gezond & Wel (G&W winkels)
Bloem (uitgever Fa. Bloem)
Swing Levend (uitgever Pharma Nord)

De hoeveelheid “gezondheidsmiddelen” in deze blaadjes is adembenemend groot. Voor praktisch elke lichamelijke kwaal, afwijking of wensdroom waarvoor de medische wereld geen (simpele) oplossing heeft, beloven deze aanbieders de hemel op aarde. Die komt in de vorm van een pilletje, poedertje, zalfje of drankje. En elk middeltje doet gegarandeerd wat er beloofd wordt, zonder mankeren! Mislukkingen of bijwerkingen zijn uitgesloten, althans ze blijven onbesproken.
Gelukkig hebt u géén van al die prutjes nodig en kunt u zich geld besparen door de folders direct bij het oud papier te doen.


Amway

Amway advertentie

[6 april 2010]

Bij het zien van de naam Amway in een lokaal weekkrantje denken we meteen aan multi-level-marketing, netwerkverkoop en piramideverkoop. Maar op de webzijde amway.nl neemt het Amerikaanse bedrijf nadrukkelijk afstand van het verboden piramidespel, en stelt dat men er veel nadeel van ondervindt. Amway zegt zich bezig te houden met het volledig legale ‘Directe verkoop’, en onder het kopje ‘Directe verkoop is...’ kan men de verschillen met het piramidespel lezen. Als Amway de vermelde regels voor directe verkoop correct naleeft, dan is er geen bezwaar om een ABO (Amway Business Owner) te worden. Want dat is het doel van de advertenties, wederverkopers werven. Een ABO moet eigen ondernemer zijn of worden en Amway belooft o.a.: “Minimale opstartkosten en geen uitstapkosten” en “Haalbare zakelijke mogelijkheden op de lange termijn.”
Als u hier ervaringen mee hebt, dan horen we die graag van u.


ECI Boekenclub ontspoord

ECI Boekenclub en Flinndal

[10 maart 2010]

De namen van de “gratis” probeerpakketten zijn even lachwekkend en onzinnig als de producten zelf.
De NCRV-gids liet zich door producent Flinndal lijmen met een “Ik beweeg soepel door het leven” probeerpakket. En boekenclub ECI maakt het nog bonter door een “Ik zit zo lekker in mijn vel” probeerpakket aan te prijzen. Het Is nauwelijks te geloven wat ooit respectabele namen als NCRV, Bakker en ECI zich tegenwoordig aan bedrog menen te kunnen veroorloven.


De prijs van geluk

[24 februari 2010]

Het is lang onduidelijk geweest wat de kosten van geluk zijn. Acht Overijsselse gemeentes zijn daar nu uit. Zij hebben vastgesteld dat geluk te koop is voor de somma van € 450,--. Mensen die niet gelukkig zijn, krijgen in die gemeentes een “Geluksbudget” ter hoogte van 450 euro. Ze mogen dat bedrag alleen besteden aan zaken die hen gelukkig maken. En het schijnt te werken.


NCRV Lunch

[17 februari 2010]

In dit Radio-1 programma van de Nederlandse Christelijke Radio Vereniging vindt een gesprek plaats met een vreemde gast die fragmenten uit een bioscoopfilm over Hitler voorziet van Nederlands ingesproken teksten. Totaal onzinnige ongein, waarin ook nog eens heel grof wordt gevloekt. NCRV presentator Jurgen van den Berg vindt het allemaal prachtig! Eet smakelijk, mensen. Het fatsoenspeil daalt zienderogen in Nederland.

Reactie van de NCRV:

... En ik kan u melden dat we vanmiddag in de nabespreking tot de conclusie zijn gekomen dat we dit fragment beter niet hadden kunnen gebruiken. Er was geen meerwaarde om dit fragment met het gevloek en de grove taal te laten horen. Mocht zoiets weer voorkomen dan zullen we een andere afweging maken.


Bio-30 Days van Pharma Nord

Bio-30 Days van Pharma Nord

[26 januari 2010]

De NCRV-gids meent dat adverteerders zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van hun advertenties. Uit die opvatting zou geconcludeerd kunnen worden dat ook bijv. kinderporno en wapens in het blad aangeprezen kunnen worden. Wij zijn van mening dat, ook al regelt de NCRV-gids niet zelf de advertenties, de omroep mede-verantwoordelijk is voor geplaatste reclame-uitingen.
Onze protesten in december tegen een advertentie van Pharma Nord en een dubieuze advertentiebijlage over zg. voedingssupplementen, hebben helaas niets uitgehaald. Want nu staat er opnieuw een bedrieglijke advertentie van Pharma Nord in de gids. In de kleine verticale lettertjes aan de rechterzijde staat raar genoeg dat de advertentie voor de AVRO-bode is bedoeld.
Over het aangeboden afslankproduct kunnen we kort zijn: afslanken met een pilletje is onmogelijk! Geloof ons. Voor de spotgoedkope snoepjes moet echter wel € 37,50 per maand worden betaald.
Waarschijnlijk zal de tekst van de advertentie net vaag en suggestief genoeg zijn om een KAG nummer te verkrijgen. De KAG beoordeelt alleen reclameteksten, niet de werking van het product zelf.

Nonsens/Bio-30 Days


De Moker

[20 januari 2010]

NCRV-Radio zendt door de week elke nacht op Radio-1 van middernacht tot twee uur het programma Casa Luna uit. Het wordt een kwartier lang onderbroken door een hoorspel. De meeste luisteraars gaan ervan uit dat dat hoorspel ook onder verantwoordelijkheid van de NCRV valt.
Het zéér grove gevloek in het nieuwe hoorspel De Moker valt verschillende luisteraars dan ook rauw op het dak. En terecht, want het is een belediging van iedereen die niet gediend is van godslasterlijke taal in nota bene NCRV-zendtijd. Na klachten legt de NCRV-presentator uit dat het hoorspel een productie is van de NPS, en dat de NCRV op de uitzending geen invloed heeft. Toch gaat het de NCRV ongetwijfeld leden kosten.
Ook het onderwerp van het hoorspel is om te huilen voor het tijdstip: prostitutie en kraakbeweging in Amsterdam.