Korte berichten - 10

AVG 9 en de licentieovereenkomst

[9 november 2009]

Op de dag dat de val van de Berlijnse Muur wordt herdacht, lezen we de ‘Licentieovereenkomst’ die vergezeld gaat van de nieuwste versie van het anti-virusprogramma AVG, van het bedrijf AVG Technologies CZ, s.r.o. uit de Tsjechische Republiek.
De sinistere beelden van de voormalige DDR maken ons al somber, het lezen van de overeenkomst is evenmin een vrolijke aangelegenheid.

Internet: AVG 9 en de licentieovereenkomst


De Engelse Ziekte

De Engelse ziekte

[7 november 2009]

Acht maal gestoord!


“Recht wat Krom is”

[28 oktober 2009]

RTV-Oost heeft zich laten inspireren door deze webzijde. Donderdagavond start de regionale omroep een nieuw programma: Recht wat Krom is. Een soort regionale versie van TROS Opgelicht.


“Een klein dikkertje ...”

Een klein dikkertje

[28 oktober 2009]

De nieuwste advertentie van The Bradford Exchange is opnieuw iets verbeterd ten opzichte van de vorige. Er zijn minder storende taalfouten, en ook de prijs is helderder vermeld, zij het nog niet perfect. De totaalprijs van deze aangeklede plastic pop is 99,90 vermeerderd met 6,90 verzendkosten. “Bestelt U portvrij!” slaat dus alleen op het bestellen (per telefoon of antwoordnummer), en niet op de verzending!
Helemaal perfect is de tekst van de advertentie nog niet, men schrijft “behaag-elijke” en op de reserveringsbon staat: “S.v.p. het gewenste aantal aankrijsen”. Een grappige fout, gelet op het product. Vreemd genoeg staat de keuze “2 exemplaren” doorgestreept, en het is niet duidelijk waarom.


De Wereld Draait helemaal door

[28 oktober 2009]

Het dagelijkse VARA TV-programma De Wereld Draait Door staat helemaal in dienst van de bekende VARA-manipulaties en indoctrines. De vrouw van de tot negen jaar gevangenisstraf veroordeelde Almelose ex-ondernemer mag vanavond weer eens haar zielige verhaaltje verkondigen over de gemeente die haar man zodanig tot wanhoop heeft gedreven dat hij tot zijn (ernstige) daden is gekomen.
Het gesprek wordt opnieuwe gelardeerd met delen uit de Zembla-uitzending, en de presentator leeft erg mee met de dame van het restaurant en wat haar door de boze overheid is aangedaan. De enige ietwat kritische vraag wimpelt de dame weg met “O, dat wapen heeft hij niet speciaal voor die gelegenheid gekocht”!
't Is niet te geloven, wat de VARA zich allemaal meent te kunnen veroorloven.


Zembla liegt opnieuw!

[28 oktober 2009]

Het VARA TV-programma Zembla heeft zondag een zeer negatief programma over de gemeente Almelo herhaald. Ondanks dat na onderzoek is vast komen te staan dat álle beschuldigingen van Zembla onwaar zijn gebleken, heeft de VARA het programma ongewijzigd opnieuw uitgezonden. Terwijl men nog vooraf heeft geïnformeerd naar de laatste stand van zaken en men al eerder wist van de zelfgebrouwen leugens. Dit is dus zéér onzorgvuldige en onbetrouwbare onderzoeksjournalistiek, waar de VARA trouwens al heel lang om bekend staat.
De gemeente Almelo is zó boos, dat men de omroep nu een proces aan de broek doet. De aanleiding tot de uitzending van Zembla, een restauranteigenaar die zijn zaak én zijn auto in de brand stak en vervolgens een wethouder en twee ambtenaren gijzelde, is vandaag tot negen jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld.


De Engelse ziekte

Engelse ziekte (Foto: Dick Waanders)

[25 oktober 2009]

Over de Engelse ziekte, en hoe krom die is, starten we binnenkort een nieuwe rubriek.


Goede les voor bankiers!

[19 oktober 2009]

Wat heeft de heer Dirk Scheringa (en met hem álle bankiers) kunnen leren van het faillissement van zijn DSB bank? Dat ál het geld van een bank van de klanten is! Daar moet je zéér zorgvuldig mee omspringen, en er geen dure hobby's van financieren. Geld uitlenen en er winst op maken is prima, maar die winst moet weer terug naar de klanten die het geld hebben geleverd. Door de absurde beloningen van bankmedewerkers, de absurd dure bankgebouwen en andere absurde hobby's van bankiers, is zelfs rente op een gewone rekening afgeschaft, zijn de dagelijkse rekeningafschriften verdwenen en moet er nota bene betaald worden voor de 'diensten' die de banken voor ons hebben bedacht om aan ons eigen geld te kunnen komen! En mensen slikken het ook nog allemaal!
Het wordt tijd dat er weer een staatsbank komt, zónder aandeelhouders, met eenvoudige gebouwen en met bescheiden, zorgvuldige werknemers. En met álle service die we vroeger zonder mopperen kregen van een bank. De huidige banken zijn totaal ontspoord.


Ziggo misleidt!

Ziggo advertentie

[19 oktober 2009]

Reclame wordt steeds waardelozer. Misleiding en bedrog zijn tegenwoordig schering en inslag. Ziggo/Cogas deed het al eerder en doet het nu weer: appels met peren vergelijken. In de paginagrote advertentie wordt de indruk gewekt dat u bijna € 5,00 bespaart op een gangbaar pakket met telefonie, internet en televisie. De realiteit is echter anders. Het alles-in-1 pakket dat vergelijkbaar is met de drie genoemde diensten, kost € 49,95. Dat is dus juist meer dan 5 euro per maand dúúrder!
Het basispakket van € 39,95 biedt een veel lagere snelheid en kwaliteit, en is zijn prijs eigenlijk niet waard. Zo probeert Ziggo een prijsverhoging op een prijsverlaging te laten lijken. Trap er niet in, en mijd de Ziggo-producten.
Want er is nog meer mis met Ziggo, zoals vanavond in TROS Radar te zien is.


Windows 7 in de nacht!

Windows 7

[17 oktober 2009]

Een computerwinkel in Almelo opent op 22 oktober 2009 om middernacht zijn deuren! Waarom? Om Windows 7 te verkopen! Dat kan toch niet waar zijn, dit moet een 1-aprilgrap zijn! Een al jaren bestaand besturingssysteem voor een computer op zo'n rare tijd verkopen, dat is zó belachelijk dat het onmogelijk is. Hier zal de gemeente geen toestemming voor hebben verleend. Het lokkertje van een gratis programma voor de eerste klanten (hoevéél eerste klanten?) zal misschien wel een paar mensen op de been brengen, maar die komen dan vast voor een dichte deur.
De beweringen in de advertentie slaan ook nergens op. Windows 7 is géén waardige opvolger van de vorige versie, Vista. Windows 7 is de vervanger van het mislukte Vista. En die was op zich al overbodig.
Met Windows XP uit 2002 zou iedereen nog jaren vooruit kunnen, maar omdat Microsoft geld (veel geld) wil blijven verdienen, brengen ze maar steeds nieuwe versies uit. Die weliswaar misschien enkele verbeteringen en verfraaiingen brengen, maar ook even zovele nieuwe problemen.
Verder zijn de meeste veranderingen voornamelijk van cosmetische aard: het ziet er grafisch mooi uit, maar het vreet geheugen en rekencapaciteit. Voor de goede werking van de computer voegen ze niets toe. Ze zorgen er alleen maar voor dat mensen wéér moeten investeren in meer geheugen en snellere chips.
Niemand zit dan ook te wachten op Windows 7. Want iedereen die zijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen, kon al heel lang een gratis testversie ophalen en die voor een bepaalde periode gebruiken.


“Gezondheidswinkel”

G&W

[14 oktober 2009]

Een winkel waar je gezondheid kunt kopen!? Helaas heeft de overheid nog steeds niet ingegrepen, en ook deze folders mogen dus nog steeds worden gedrukt en verspreid.
We hebben het al vaker gezegd: is uw gezondheid u lief, verscheur dan onmiddellijk dit soort drukwerk. Of, als u liever eerst een potje wilt lachen of uw hoofd wilt schudden in verbazing, lees dan de vele onzinnige teksten. We hebben er een paar voor u uitgepikt:
“Slim attack werkt echt”; (echt niet slim om dat te geloven.)
“Slaapsokjes”; (kinderen van de slaapkous?)
“One size fits all”; (bitte?)
“Bergbloesemhoning, koudgeslingerd”; (Tarzan is toch al dood?)
“Voor een topweerstand!”; (op welke berg en hoeveel Ohm?)
“De sprays, Intensive en Gentle van de professional skin therapy, ...”; (bitte?)
“Membrasin, helpt bij een droge huid, -mond, -ogen en -vagina”; (eet smakelijk!)
“AtroFlex Gewrichtensiroop”; (lekker op de boterham!)
“Moerbei, All Natural Everyday Everywhere 100% Genuine Products”; (bitte?)
“Sea-line Dead Sea Treatment”; (bitte?)
“Super Whey Proteïne”; (bitte?)
enzovoort. Nogmaals: mijd dit soort winkels, dat is veel beter voor u en uw portemonnee.


“Over DSB Bank”

[13 oktober 2009]

Dit staat er nog altijd te lezen op de webzijde van de DSB Bank:

Missie

DSB Bank is een onafhankelijke bank en wil de beste consumentenbank van Nederland zijn door de klant eenvoudige financiële producten aan te bieden tegen de meest aantrekkelijke tarieven.

Visie

DSB Bank heeft de ambitie de beste consumentenbank van Nederland te zijn en wil dit bereiken door bestaande producten en diensten uit te bouwen en te optimaliseren en door nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. ...

Waarden

Openhartig

Wij zijn open en eerlijk in onze contacten op basis van wederzijds respect; het leveren van eigen ideeën en het leren van andermans ideeën wordt gestimuleerd en gewaardeerd als een voorwaarde voor voortdurende ontwikkeling.

Onderscheidend

Wij willen aantoonbaar beter zijn dan de concurrent; wij zien kritiek als een advies en een klacht als een kans.

Actief

Wij hebben een hekel aan bureaucratie, schuiven geen zaken af, doen wat wij beloven en richten ons op wat belangrijk is voor de klant.

Ambitieus

Wij verstaan ons vak en werken doelgericht en met passie aan de beste resultaten voor de DSB Bank en haar klanten.


Supermarkt Jumbo maakt klanten ziek (II)

[8 oktober 2009]

Reactie van het betreffende filiaal:

“Hartelijk dank voor uw reactie. Wij als Jumbo doen er alles aan om besmetting te voorkomen. Het kan voor komen dat er een keer gehoest word. Wij zullen hier nogmaals opletten.”

We blijven het onverantwoord vinden om meisjes al hoestend achter de kassa te laten plaatsnemen, in deze tijd van een dreigende griepexplosie. En we zullen niet de enigen zijn die nu dankzij die caissière besmet zijn geraakt en zich hondsberoerd voelen. Voorlopig ziet men ons niet terug bij de Jumbovestiging.


TNT-Post webzijde gekraakt

[6 oktober 2009]

Vrijdagmiddag laat, op een ongebruikelijk tijdstip, ontvangen we een afschrift van de bank. De enveloppe blijkt opengemaakt te zijn en de inhoud ziet er wat smoezelig uit. Foute boel dus, schending van het briefgeheim en onze privacy, en anderen hebben uitgebreid kennis kunnen nemen van onze financiële handel en wandel.
We dienen nog diezelfde avond een klacht in via de webzijde van TNT-Post en delen mee dat de schuldigen nog niet klaar met ons zijn. Maandag krijgen we het volgende bericht:

“Geachte heer/mevrouw,
U heeft ons recent een vraag gesteld over .... Deze hebben wij beantwoord. U kunt het antwoord lezen door deze link te gebruiken: <zeer lange link>
Mocht de link niet zichtbaar zijn of niet goed werken, volg dan onderstaande aanwijzing. Plak de tekst tussen de vierkante haakjes in de adresbalk van de browser:
U wordt dan naar onze website gebracht, waar wij het antwoord voor u hebben klaargezet. Met vriendelijke groet, TNT Post Klantenservice Klantenservice.”

Ons e-mailprogramma waarschuwt direct al dat dit vermoedelijk een e-mailscam is, en als we de link tóch aanklikken wordt ons sterk afgeraden om dat te doen. En die waarschuwing strookt met ons eigen gevoel dat dit geen zuivere koffie is. We zouden ongetwijfeld naar een malafide webzijde zijn geleid, en niet naar het antwoord op onze klacht, en er zou kwalijke software op onze computer zijn gezet.
TNT Post zou zich ook nooit van een dergelijke onzinnige manier van antwoorden bedienen. Dat zou te gek voor woorden zijn.
Nee, hier zijn duidelijk hackers aan het werk geweest, ze hebben onze klacht onderschept en proberen zo nog meer schade aan te richten.


Supermarkt Jumbo maakt klanten ziek (I)

[6 oktober 2009]

De caissière bij supermarkt Jumbo zit hoestend achter de kassa. Op onze verontruste vraag bezweert ze ons dat ze géén Mexicaanse griep heeft. Maar ze blijft hoesten. Tijdens het hoesten houdt ze even haar hand voor de mond, en pakt dan met die hand onze boodschappen op om ze langs de streepjescodelezer te halen! Het geeft ons geen goed gevoel, en thuisgekomen wassen we alle luchtdicht verpakte levensmiddelen af in een afwassopje. Ook sturen we via een vragenformulier op de webzijde een berichtje naar Jumbo Nederland, met de vraag of het wel verstandig is om hoestende meisjes achter de kassa te zetten.
Helaas worden we al tijdens het afsoppen van de boodschappen grieperig, en enkele uren later zijn we doodziek. Bedankt Jumbo!


Malware op webzijdes

[5 oktober 2009]

De webbeheerder van www.stopdemuziekte.nu meldt ons dat er zich een vals programma bevindt op de webzijde. De beginpagina bevat zogenaamde malware met de naam JS-FakeAV. Die software laat een venstertje (pop-up) in beeld verschijnen met een mededeling over slechte beveiliging van de computer. Een volgend venster lijkt precies op de beveiligingspagina van Windows, maar is in wezen afkomstig van een malafide webzijde. De malware heeft tot gevolg dat links na een zoekactie bij Google niet correct werken, ze verwijzen nu naar malafide sites waar nog meer ellende wacht.
Hoe de malware op de webzijde terechtkomt is niet duidelijk, maar kan op meer manieren plaatsvinden. Verontrustender is dat meer betrouwbare webzijdes hiermee te kampen hebben, dus het www begint een steeds gevaarlijker plaats te worden.
Het enige advies dat we kunnen geven is om uw webbrowser maximaal te beveiligen. Zet de beveiliging op de stand Hoog en blokkeer alle Cookies.


Hardnekkige spam en virus (II)

[5 oktober 2009]

We beginnen te denken dat de eerder beschreven spamberichten met virus afkomstig zijn van KPN. Volgens ons zijn het alleen de klanten van KPN die deze berichten ontvangen, en dan in grote hoeveelheden. Omdat het onderwerp en de inhoud van het bericht steeds gelijk is, zou het een koud kunstje moeten zijn om ze te blokkeren! Maar KPN doet niets, en ook de klachten worden niet beantwoord.
Elke provider doet zijn uiterste best om spam en virussen tegen te houden, maar KPN blijft ze maar verder verspreiden. Misschien wil men klanten wegjagen?
De virussen in de berichten veranderen nog steeds van gedaante, maar het blijven ‘trojaanse paarden’.


Twee mannen in zwarte pakken

[5 oktober 2009]

Even dacht ik dat “The Man In Black” terug waren, en dat ze bij mij aan de deur stonden op de bel te drukken. Sjiek ogende mannen met dossiermappen onder de arm. Nee, deurwaarders konden het niet zijn, die hebben geen belang bij een nette verschijning. Mijn eerste impuls was om te zeggen dat ik niks koop van doodgravers, maar ik kon me nog bedwingen.
“Hoe maakt u het?” vroeg de ene MiB, en stak resoluut een identiteitskaart onder mijn neus, waarop ik nog net de naam Eshuis kon lezen. Mijn antwoord was uiteraard: “Dat zeg ik niet, want dan maakt u het ook.” Ik kon niet goed horen wat zijn reactie daarop was.
Toen kwam het verhaaltje over de energierekening. Ik wilde juist gaan wijzen op de van Electrabel ontvangen sticker met de tekst “Géén colportage!”, maar zag dat ik die nog niet op de deur had geplakt.
Ik hoorde de mannen vertellen dat ik nu energie kreeg van Electrabel en dat ik teveel geld betaalde voor die energie. Helaas luisterde ik maar half, want ik zit nooit op zulke gesprekken te wachten (wie eigenlijk wél?) en daarom kan ik niet met zekerheid zeggen dat ze beweerden dat Electrabel en Nuon gingen fuseren (wat wel een gangbaar smoesje is van energie-colporteurs) of dat ze alleen maar zeiden dat ik beter over kon stappen naar Nuon, omdat ik dan minder zou gaan betalen.
Ik verzon dat ik daar al bericht van had ontvangen. “Maar betáált u al minder?” bleef de man aanhouden.
Ik verzekerde hem dat ik al minder betaalde, en dat alles in orde was. Ik zei “goedendag” en deed de deur dicht. De man bleef een moment in verbijstering naar de dichte deur staan kijken.


It's ook misleidend

It's

[5 oktober 2009]

Elektronica- en witgoedketen It's maakt zich schuldig aan misleiding. Door de lezer van de It's reclamefolder te laten denken dat een dure Miele wasautomaat van € 899,-- maar € 539,-- kost. Dat laatste bedrag staat namelijk in enorm grote cijfers afgebeeld. Daaronder staat in veel kleinere tekens: +36x € 10.-, en dat zou ook een typeaanduiding kunnen zijn. Het duurt even voordat men beseft dat er nog € 360,-- méér betaald moet worden. Een onzinnige en verfoeilijke manier van doen, en waarschijnlijk ook onwettig. Er zijn bedrijven (bijv. banken) die aan dit soort trucjes ten onder gaan. Dus It's: wees helder en eerlijk over de prijs, want de consument krijgt al genoeg misleiding voor zijn kiezen. En bovendien schaden jullie jezelf, want zo geloven we geen enkele prijs van jullie meer.


“Mijn dochter, ik wens je ...”

Bradford Exchange

[4 oktober 2009]

The Bradford Exchange heeft weer een nieuwe advertentie in de TV-gidsen. We kennen dit bedrijf van o.a. De “Flying Scotsman”. U kunt dat verhaal nog eens nalezen in de rubriek Consument.
De advertentie heeft veel van dezelfde kenmerken als de vorige, maar is minder cryptisch en minder bedrieglijk. Het gaat hier om “Een unieke 24-karaat goud- en kristal-armband” voor een prijs van in totaal € 79,--.
Nog een kreet is: “Schitterende Swarovski-kristallen verlenen nadruk aan Uw lieve wensen. Prachtig 24 karaat goud en Rhodium geplatteerd voor kostbare luxe”.
Wat het allemaal precies inhoudt kunnen we niet zeggen, maar een deskundig advies vooraf zou niet slecht zijn. Want het zou jammer zijn als u 80 euro betaalt voor een waardeloze armband. U moet per slot afgaan op de afbeelding in de advertentie, en een 120-dagen-teruggeef-garantie klinkt mooi, maar wederom staat er geen vestigingsadres in Nederland vermeld.


DSB = Dat Stinkt Behoorlijk

[3 oktober 2009]

Iemand die een bank naar zichzelf noemt, moet het wel hoog in de bol hebben. En de uitspraak destijds van meneer D.S. dat hij de financiële wereld wel zou kunnen redden, als iedereen het maar zo zou doen als hij (!) getuigt helemaal van enorme zelfoverschatting. De financiële wereld dan misschien wél, maar niet de burgers van Nederland.
En om na acht jaar lang geklaag van enkele politici, klanten, Kassa, Radar en Nova, plús boetes van de AFM, nóg te beweren dat de bank het beste voorheeft met de klanten (die in wezen zwaar bestolen zijn), getuigt ook niet van veel intelligentie.
Datzelfde kan gezegd worden van de vele VVD-prominenten die zich gewillig door meneer D.S. voor het karretje hebben laten spannen. Die mensen moeten wel degelijk geweten hebben dat sommige praktijken bij de bank stonken als rotte vis.
De klap op de vuurpijl is de zogenaamde aanval van hackers op de webzijde van de bank. Kort na het advies van meneer Lakeman aan klanten om hun geld van de bank te halen, was de bank niet meer via internet te bereiken. Volgens de woordvoerders van de bank zou er geen spráke van zijn dat de klanten hun geld wilden opnemen! Nee, vanaf een twaalftal computers zouden er aanvallen op de webzijde gepleegd worden, waardoor die onbereikbaar was geworden. Heel erg toevallig allemaal en zeer ongeloofwaardig.
Die 12 IP-adressen kunnen simpelweg geblokkeerd worden. Het zou natuurlijk wél kunnen dat de aanvallen in opdracht van de bank geschieden, maar of een zo nette (...) bank als de DSB zich tot zoiets zou verlagen?


“Your Look ... for less”

Your Look

[30 september 2009]

“Jouw Kijk ... voor minder!”?
Het Engels begint hier steeds groteskere vormen aan te nemen!
Maar wat zien we als we de binnenkant bekijken?

Sieh an!

Het bedrijf is dus eigenlijk een Duits bedrijf. Met de naam: “Sieh an”. En die heeft men vergeten te vervangen door de rare Engelse vertaling. Kijk aan ...