Webshop-ellende (5)

Het afvoeren van de oude machine

In de correspondentie met Scheer & Foppen lezen we ergens deze zin: “Wij hebben een partnership met Wecycle. U kunt al uw oude elektrische apparaten met een gerust hart aan ons meegeven. We hebben een compleet ingerichte milieustraat voor het verantwoord afvoeren van alle elektrische apparaten”.

Dat klinkt mooi en geloven we ook zondermeer. Maar er is nog een ander aspect dat aandacht verdient bij Scheer & Foppen. Op voorgaande vier pagina's hebt u al kunnen lezen hoe (sommige) werknemers van de bezorgdienst E-Man te werk gaan. We hebben er bewust voor gekozen om onze oude wasmachine te laten afvoeren voor recycling. We hebben wel overwogen om hem nog te koop aan te bieden of te laten ophalen door een kringloopwinkel.

Onze oude machine heeft in 21 jaar geen enkele storing vertoond en er is dus ook nooit een reparatie geweest. Vóór het afvoeren hebben we hem schoongemaakt, en er álle onderdelen zoals handleiding, garantiekaart, demo-stickers, waterslang en transportbouten netjes bij gedaan.
En we realiseren ons dat we nergens hebben kunnen aangeven dat we een oud apparaat inleveren, en merk, type en serienummer staan dus ook nergens geregistreerd.
Welke garantie hebben we dan dat de oude machine daadwerkelijk milieuvriendelijk is afgevoerd?

Waarom vragen we ons dat af?
Op 9 januari 2014 is onze oude machine meegenomen door de bezorgers van Scheer & Foppen.
Op 10 januari 2014 komt er rond 22:00 uur een advertentie van een gebruikte wasmachine op Marktplaats te staan.
Het merk en type van de aangeboden machine is identiek aan die van onze oude. Het verhaal dat er bij de advertentie staat komt overeen met hetgeen wij aan de bezorgers hebben verteld. Bovendien heeft de adverteerder - die in Gelderland woont - op dezelfde dag ook een gebruikte diepvrieskast aangeboden.

We kunnen niets bewijzen, maar het zou ons niet verbazen als er werknemers zijn die er op zo'n manier een handeltje in gebruikte apparaten op nahouden. Bovendien hoeft de baas dan ook nog eens minder apparaten te laten recyclen.
Nogmaals, we weten niks zeker, maar toevallig is het allemaal wel.

Reactie van Scheer & Foppen

Scheer & Foppen: “Wij hebben onderzoek gedaan en komen tot de conclusie dat in elk geval de aanbieder zoals door u aangegeven 100% geen medewerker van ons is. Het betreft een particulier die ook nu nog meerdere zaken aanbiedt.”

Als we daarna de volledige gegevens van de Marktplaats-verkoper doorgeven, en tevens vragen om een expliciet bewijs van de recycling van onze oude wasmachine, wenst men ineens geen verder contact meer en sluit men de “case”!

Verder is het opvallend dat Scheer & Foppen ons wél bedankt voor het attenderen op al deze feiten, maar nimmer excuses aanbiedt voor wat er misgelopen is. Men zegt de opmerkingen serieus te nemen en er lering uit te trekken. Hetgeen uiteraard positief is, evenals het feit dat men de bestelprocedure zou hebben aangepast en verduidelijkt.


Lees ook: Consument/Buckaroo