Webshop-ellende (4)

De omruil (zaterdag)

Vandaag stuurt Scheer & Foppen ons al om 06:00 uur een mailtje, maar dat zien we pas veel later. In het bericht staat dat de Bezorgservice tussen 09:00 en 12:00 u. langskomt met de nieuwe wasmachine. Dus niet 's middags.
Ook wordt ons nog op een aandachtspunt gewezen: “Ter voorkoming van beschadigingen, zorg voor een veilige doorgang en eventueel bescherming van parket of vloerbedekking.” Nou, daar hadden we al uit onszelf voor gezorgd.
Ongeveer een uur voor de daadwerkelijke aflevering bellen de bezorgers dat ze er aan komen. Daar hadden we niet om gevraagd, maar is zondermeer een welkome service.

Als we de E-Man vrachtauto zien, sprinten we naar buiten om de bezorgers op het hart te drukken dat ze de machine niet uit de doos moeten halen. Daarop laat de chauffeur ons zien dat er maar één merk is dat wasmachines in doos levert, alle anderen zouden ze alleen nog voorzien van beschermend piepschuim en plastic. De man zegt dat ze ook niet met een verpakte machine de trap op mogen, al kan hij niet uitleggen waarom dat is.
En voordat we het doorhebben heeft de andere man het verpakkingsmateriaal verwijderd, en sjouwen ze het apparaat geheel onbeschermd de trap op. Hetgeen wij onverantwoord vinden, want als ze maar even hun balans verliezen dan zou de machine tegen de trapleuning of de muur knallen. Om nog maar over erger te zwijgen.

Op de afleverbon staat in hoofdletters “MACHINE IN DOOS LEVEREN”. Toch doet de bezorger of zijn neus bloedt en begint gewoon de machine te installeren. Hij komt met een boormachine aanzetten om de transportbouten te verwijderen (!) en hij sluit pardoes de - wederom gekreukelde - waterslang aan op de machine. En we hebben nog zo gezegd dat we dat allemaal zelf willen doen! De plastic doppen voor de gaten zijn nu wel aanwezig en ook die drukt hij in de openingen aan de achterzijde. De man houdt een t-vormige dop over, waarvan hij niet weet waar die in moet. Toegegeven, het staat niet in de handleiding, maar wij hebben allang gezien waar die voor is.
Dan is het voor ons genoeg, de bezorgers mogen vertrekken. Met medeneming van de defecte machine, waar alleen de transportbouten nog weer in moeten. De vaste stroomkabel hebben we netjes gebundeld met een bundelstrip, en alle andere losse onderdelen zitten in een stevige plastic tas. Die we niet in de trommel hebben gedaan, om beschadiging ervan te voorkomen.

De bezorger gebruikt weer zijn boormachine om de transportbouten eerst uit de kunststof hulzen te halen, en vervolgens om ze weer in die hulzen en in de wasmachine te draaien. Met de hand is dat niet te doen, zo verklaart de man.
Pas als de bezorgers weer vertrokken zijn, snappen we waarom de boormachine nodig is geweest: Het bij de machine behorende steeksleuteltje voor het verwijderen van de transportbouten en het stellen van de pootjes, is niet aanwezig! Waar laten ze toch al die onderdelen? En waarom zéggen ze niets?
Door het ontbreken van de sleutel kan het zijn dat we de wasmachine niet waterpas kunnen zetten, maar hopelijk heb ik zelf nog ergens een passende sleutel.
Wat we ook zien, en ons met grote ergernis vervult, is dat de plastic verpakkingen van de onderdelen met grof geweld zijn opengescheurd, en daardoor totaal onbruikbaar zijn geworden voor hergebruik. Dat is zo tegengesteld aan onze eigen manier van werken, dat we uit woede bijna de machine nogmaals willen laten omruilen.

Klacht over steeksleutel (maandag)

We laten het echter bij een melding over het ontbreken van de steeksleutel en het feit dat de machine ondanks de afspraken niet in doos is geleverd. Binnen een half uur na ons e-mailbericht belt de klantenservice ons op met de stellige mededeling dat Samsung haar wasmachines wel degelijk in doos levert, en dat alle onderdelen netjes verpakt in die doos aanwezig zijn. Het ontbrekende steeksleuteltje zal direct per post worden opgestuurd.