Webshop-ellende (3)

Dag van de werkelijke bezorging (donderdag)

In de loop van de ochtend komt de bezorgdienst (E-Man uit Harderwijk) voorrijden met onze Samsung wasmachine. De twee medewerkers komen de auto uit met een apparaat dat volledig ontdaan is van verpakkingsmateriaal. Omdat we bij alles wat we kopen het artikel graag in de originele verpakking willen hebben, vragen we naar de doos. De medewerker zegt dat hij die wel even voor ons zal pakken, maar we krijgen hem nooit te zien.
De mannen zeulen de machine onze open kronkeltrap op, en zetten het apparaat op zijn plek in de badkamer. We hadden vooraf besloten om de machine zelf uit te pakken en te installeren. Maar voordat we het in de gaten hebben, hebben de mannen de losse onderdelen al uit de trommel (!) gehaald en de machine ge´nstalleerd. Ook maken zij van alle kanten foto's van de wasmachine, om later aan te kunnen tonen dat de machine niet beschadigd en op het juiste adres bezorgd is. Dat is althans hun verklaring.

Wat we nog minder prettig vinden, is dat ze de machine aanzetten (om te controleren of hij werkt) en een lang trommel-reinigings-programma instellen. Dat zou nodig zijn om de machine te ontdoen van fabrieksgeurtjes en dergelijke. Daarna verdwijnen de mannen zonder verder om te kijken naar de machine.
We hebben uiteraard de gebruiksaanwijzing nog niet bestudeerd, en gaan er vanuit dat de bezorgers weten wat ze doen. We worden wel wat ongerust als blijkt dat de badkamer gevuld wordt met de stank van verbrand rubber. Zou dat wel goed zijn, vragen we ons af. Als na anderhalf uur de machine klaar is met zijn programma, is de buitenkant gloeiend heet. Langzaamaan dringt het tot ons door dat dat niet goed kan zijn, elk wasprogramma eindigt toch met een koudwater spoelbeurt?

We gaan de machine van voor tot achter bestuderen, evenals de handleiding. En we komen tot een paar vervelende conclusies. Op het klepje van het afvoerfilter zitten twee kleine krasjes, die met het blote oog nauwelijks te zien zijn en die op foto's ook niet zichtbaar zullen zijn. Ze zijn wel voelbaar en het zijn en blijven krasjes.
Aan de achterzijde zitten vier levensgrote gaten - waar de transportbouten hebben gezeten - en die gaten zijn niet afgedekt met de bijbehorende plastic doppen. De mannen hebben hier niets van gezegd! We kunnen de doppen ook nergens vinden; maar volgens de gebruiksaanwijzing moeten ze bij de aflevering aanwezig zijn.
De afvoerslang is lelijk geknikt, hetgeen volgens de gebruiksaanwijzing helemaal niet mag.
De toevoerslang met waterstop zit gedraaid gemonteerd. Het oog van de waterstop is nu niet zichtbaar, en de slang ziet er uit alsof hij zo niet door de fabriek is geleverd.
Op de rand van de machinedeur ligt opvallend veel stof. Zou dit een demo-model uit een winkel zijn?

Onze grootste ergernis komt als we de handleiding bestuderen. De bezorgers hebben niet de juiste installatie- en testprocedure gevolgd. Het ingestelde Eco-reiniging had helemaal niet moeten draaien!
De handleiding waarschuwt ook dat we het toestel direct moet uitzetten als we een brandlucht ruiken.
We gaan proberen of we alsnog de juiste testprocedure kunnen volgen, en doen elke handeling strikt volgens het boekje. Als de machine water moet inlaten, gebeurt er niets. Alleen het relais dat de waterklep opent, horen we zoemen. Meer dan een uur lang denken we dat het aan ons ligt, dat we iets verkeerd doen of over het hoofd zien. Dan gaan we de invoerslang afkoppelen en uitproberen. Inderdaad, er komt geen water meer doorheen.
Na heel lang zoeken op internet, leren we dat een dichtgeslagen waterstop niet hersteld kan worden, en dat de slang in zijn geheel moet worden vervangen. Onze oude waterslang hebben we netjes meegegeven bij de oude machine, zodat we nu niet onze nieuwe kunnen uitproberen.

Omruil-afspraak (vrijdag)

We leggen onze bevindingen voor aan Scheer & Foppen, en de klantendienst reageert gelukkig positief: men kan een omruiling van de machine inplannen voor zaterdag 11 januari. En daar gaan we uiteraard mee akkoord. We stellen wÚl een paar eisen: De machine moet fabrieksnieuw verpakt in doos worden geleverd en mag niet door de bezorgers worden aangesloten. Onze tweede eis is levering in de middag. We krijgen een bevestiging dat aan onze eisen zal worden voldaan, al kan men het tijdstip van levering niet garanderen.