De Nederlandse Spoorwegen

[12 januari 2011]

Onderstaande klacht/vraag is twee maal via de webzijde van de NS ingediend. De maximale antwoordtermijn van 5 dagen is allang verstreken, maar het wachten is nog altijd op een antwoord! Dat het bericht ontvangen is, blijkt uit een verzoek om een enquète over de reactie van NS-klantenservice in te vullen...

Aan: De Nederlandse Spoorwegen
Betreft: Deurstoring
Trein: Sneltrein van Enschede naar Den Haag, vertrektijd Enschede 14.27 uur
Datum: Vrijdag 24 september 2010

Geachte heer, mevrouw,

Met de genoemde trein reisde ik van Enschede naar Almelo.
Op perron Almelo konden de deuren in het achterste treinstel, waarin ik mij bevond, niet geopend worden. Van binnen noch van buiten.

Omdat er geen conducteur te bekennen was, begonnen de passagiers zich zorgen te maken. Ze vreesden dat de trein verder zou rijden voordat zij konden uitstappen.
Omdat de ramen niet open konden en omdat er geen mogelijkheid was om alarm te slaan, begon er een lichte paniek onder de passagiers en bij mij te ontstaan.

Pas toen een passagier na ongeveer vijf minuten wachten op het idee kwam om op de knop naast de deur aan de andere zijde te drukken, ging de deur aan de goede zijde open. Een in mijn ogen erg vreemde storing, vooral ook omdat er op station Hengelo nog geen problemen waren.

In Almelo heb ik aanvankelijk nergens een NS-medewerker kunnen vinden waar ik met mijn verhaal terecht kon. Nadat de trein allang vertrokken was, kon ik een toevallig passerende conducteur aanspreken. Die vond het ook een vreemde zaak, en zou de betreffende trein per telefoon informeren over de mogelijke storing aan de deuren.

Ik vraag mij nu af hoe te handelen in een dergelijk geval. Hoe kan men de trein verlaten in een noodgeval en hoe kan men de machinist of conducteur bereiken, en hoe kan men naderhand het voorval direct melden aan de NS?

Ook zou ik graag weten wat de oorzaak van de betreffende storing geweest kan zijn.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.