Media Markt en de NDR

26 december 2014

D

e televisiemakers aan de andere kant van de grens met Duitsland hebben het kennelijk ook niet zo op grote winkelketens als Media Markt begrepen. Want zij doen regelmatig onderzoek naar de praktijken van die winkels. Niet lang geleden heeft NDR III weer eens het trio Media Markt, Saturn en Medimax op de korrel genomen. Alle drie de winkels horen bij elkaar en zijn van een en dezelfde eigenaar, maar spelen toch het spelletje van elkaar hevig te beconcurreren. De NDR heeft het winkelende publiek een paar vragen gesteld over de drie. Bijvoorbeeld welke van de drie het goedkoopst is. De gemiddelde Duitse consument laat zich al net zo door de schreeuwende reclame ringeloren als de Nederlandse, want bijna elke ondervraagde was ervan overtuigd dat Media Markt in alle gevallen de goedkoopste was. Na een test met een aantal producten en bijbehorende prijzen, bleek dat Media Markt in alle gevallen de duurste of gelijk in prijs was.

Een andere uitkomst van het onderzoek die de Duitse consument erg verbaasde, was dat de prijzen niet in alle vestigingen gelijk lagen. Voor bijvoorbeeld een wasmachine kon er wel een verschil van 100 tot 200 euro tussen het ene filiaal en het andere zitten. De leiding van Media Markt gaf die praktijk volmondig toe, met de motivatie dat vroeger de zelfstandige winkels ook niet allemaal dezelfde prijzen hanteerden.

Een ander opmerkelijk gegeven, dat al uit eerdere onderzoeken naar voren was gekomen, was dat de typenummers van sommige producten (bijvoorbeeld wasmachines, koelkasten, vaatwassers en andere huishoudelijke artikelen) nergens anders te vinden waren op internet of in catalogi. De fabrikant had kennelijk alleen voor Media Markt een speciaal typenummer gemaakt, waardoor objectieve prijsvergelijking onmogelijk is geworden. De programmamakers hadden een aantal “onvindbare” artikelen gekocht en uitgezocht welk typenummer er werkelijk achter zat. Soms bleek dan dat er enkele minimale (kosmetische) verschillen waren in de uitvoering.

De meest schokkende van het onderzoek was dat Media Markt-verkopers niet in dienst zijn van Media Markt, maar van de fabrikant! Zo'n verkoper wil dan ook alleen maar zijn eigen merk verkopen en kraakt andere merken af of negeert ze. Het ondervraagde publiek was hierover nogal geïrriteerd, zo zou men nooit een objectief advies kunnen krijgen bij Media Markt! Een terecht bezwaar.
Deze praktijk onthult nog meer. De soms enorm grote hoeveelheden van een bepaald product in de winkels zijn niet ingekocht en betaald door Media Markt, maar zijn er door de fabrikant - op eigen risico - neergezet. En alleen de uiteindelijk verkochte exemplaren worden dan afgerekend. Het is zelfs heel goed mogelijk dat de fabrikant moet betálen voor zijn “display-ruimte”!

Ook ongewenst is de praktijk dat Media Markt sommige producten exclusief geleverd krijgt door de fabrikant, of weken eerder dan alle andere winkels.
Zo blijkt maar weer eens welke schaduwkanten er aan grote winkelketens kleven, en dat ze hun macht misbruiken om de fabrikant te dwingen om te leveren onder condities die - in dit geval - Media Markt en Saturn bepalen.