Kwik-Fit en de kortingspas

Kwikfit en de kortingspas

[19 november 2012]

Klantkaarten en kortingpassen beginnen een nationale epidemie te worden. Daar lijkt het tenminste op. Jan en alleman probeert ons tegenwoordig op een of andere rare manier een klantpas op te dringen of aan te smeren.
Kwik-Fit Autoservice spant helemaal de kroon, en schendt daarbij de privacy-regels. Het bedrijf presteert het om ons ongevraagd een op naam en adres gestelde “Persoonlijke Kortingspas” toe te sturen. Er staat zelfs een “Online kortingscode” op, al begrijpen we niet waar die voor dient.

In de begeleidende brochure staat o.m. “Belangrijke informatie over uw APK-keuring”. Het verontrustende daaraan is dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer kennelijk zomaar alle informatie betreffende de APK-gegevens (kenteken, keuringsdatum, naam en adres) aan Kwik-Fit verstrekt. Want die gegevens staan allemaal in de folder vermeld. Het lijkt ons ongewenst dat een overheidsinstantie zich bezig houdt met de handel in privé-gegevens.

Kwik-Fit schrijft in kleine letters dat men de wet op de privacy respecteert... En dat we Kwik-Fit kunnen verzoeken om geen commerciële boodschappen meer te sturen. Het verzoek kan per e-mail of per brief worden ingediend.
Dit is in strijd met de wet. Kwik-Fit mag alleen bestaande klanten benaderen. Nieuwe klanten mag men niet op deze wijze werven, en men mag al helemaal geen persoonlijke gegevens opslaan zonder onze toestemming.
Wij zullen dan ook een klacht indienen tegen Kwik-Fit.

Wat het nut is van een “Persoonlijke Kortingspas” ontgaat ons volledig. Als elke klant zo'n papieren ding heeft, is er uiteraard geen sprake meer van korting! Het enige voordeel is voor Kwik-Fit zelf, klanten die in de shop iets komen kopen kunnen zo ook worden geregistreerd. Met de opgeslagen gegevens van een klant drijft men dan weer handel. Dat is het enige nut van een zogenaamde kortingkaart!

Kwik-Fit biedt APK aan voor € 15.-- (men bedoelt € 15,--). Daarnaast gratis APK bij een kleine of grote beurt, en 15% korting op banden. Ogenschijnlijk aantrekkelijke aanbiedingen, maar wat is het addertje onder het gras?
U kunt het lezen op internet, daar staat het bol van de klachten. Ook Engelse en Duitse consumentenprogramma's op TV stellen het aan de kaak: Kwik-Fit (en ook andere gelijksoortige autoservice-ketens) eisen vaak dure reparaties en vervanging van onderdelen voordat men een voertuig wenst goed te keuren. Achteraf blijken die reparaties onnodig te zijn geweest en zijn er zonder noodzaak onderdelen vervangen. Vooral op het gebied van banden heeft Kwik-Fit een slechte reparatie.