Autobedrijf B. Kleijssen, Almelo

Autobedrijf B. Kleijssen, Almelo

11 mei 2017

Is Autobedrijf B. Kleijssen een multi-sjoemelaar?

Lees het onderstaande verhaal en oordeel zelf.

Klant W.M. heeft een afspraak voor een grote onderhoudsbeurt gecombineerd met de - gratis - APK.
Gewoonlijk wordt de auto 's morgens vroeg opgehaald en laat in de middag teruggebracht. Ditmaal is het voertuig al na enkele uren terug. De klant zegt tegen zijn vrouw: "Haastige spoed is zelden goed!" En dat blijkt meteen als hij de auto naar zijn garage (in een andere straat) brengt: de linkerkoplamp valt steeds uit. De klant heeft verstand van elektrische zaken, en weet dat het hier niet om een defect lampje gaat. Toch is dat wat hij te horen krijgt van de werkplaats van Kleijssen, als hij die meteen na zijn constatering opbelt. Sommige lampjes zouden er niet tegen kunnen als de motorkap te hard wordt dichtgeslagen, volgens de medewerker. De klant denkt er het zijne van, en spreekt af langs te komen voor twee nieuwe lampjes.

De monteur van Kleijssen denkt de lampjes snel te kunnen verwisselen. Tot zijn schrik ziet hij dat de linker lamphouder gesmolten is en vervangen moet worden. De klant vindt dat erg raar, want stekkers smelten niet zomaar. De monteur neemt de auto mee de werkplaats in, en de klant moet wachten in de showroom. Na ongeveer 20 minuten is de auto gereed. De rekening is nog niet klaar en zal worden opgestuurd.

E-mail van klant aan Kleijssen:

"De auto is teruggebracht na een grote beurt met een steeds uitvallende koplamp (ook in stilstand) waarvan de connector gesmolten bleek te zijn. Is de verlichting niet gecontroleerd en is dit niet opgemerkt, of is er tijdens het onderhoud misschien iets misgegaan? (Gedeeltelijke) kortsluiting had tot brand kunnen leiden.
Wij hebben nooit eerder problemen gehad met de verlichting. En een vol uur arbeidsloon vinden we in deze situatie aan de krasse kant. Graag zouden we ook de verwijderde lampen terughebben, omdat die nog bruikbaar zijn als reserve.
De eigenlijke reden van deze mail is een nieuw probleem: de koplampen staan nu verkeerd afgesteld. Tijdens de rit in het donker, kregen we gisteren veel protesten van tegenliggers vanwege onze verblindende koplampen. Dat vinden we erg vervelend. Bij controle bleek dat de lampen ook in de laagste stand veel te hoog staan.
U kunt eventueel bellen om te laten weten of u dit probleem (kostenloos) wilt verhelpen of niet."

E-mail van Kleijssen aan klant:

"Tijdens de controle van de verlichting werkte de verlichting naar behoren. Wij gaan geen stekkers demonteren om ze te beoordelen als wij geen problemen hebben waargenomen of deze aan ons gemeld zijn.
De afstelling is vreemd de lampen kunnen er maar op 1 manier in zitten en als de vorige lampen een goed brandpunt hadden zou dit gelijk moeten blijven. Des al niet te min willen wij deze graag kosteloos voor jullie afstellen. Hiervoor kunt u zo even langs rijden en dan controleren wij de afstelling en stellen deze bij waar nodig.
Op de rekening van de lampen heb ik iets meer dan een kwartier aan arbeidsloon gefactureerd. Dit is ook de tijd dat mijn collega met uw auto is bezig geweest."

Bij het afstellen van de linkerkoplamp blijkt die wel heel erg verkeerd te staan, maar uiteindelijk is het afstellen een fluitje van een cent dat hooguit 1 2 minuten duurt.

 

In de dagen nadat de auto teruggebracht is door Kleijssen valt het de klant op dat er een abnormaal sterke geur van ruitewisservloeistof in de auto hangt. Later zal blijken dat die geur nog wekenlang aanhoudt. Ook constateert hij dat de achterruit heel erg besmeurd is door die vloeistof. Dat brengt hem op het idee om eens onder de motorkap te kijken. En zijn vermoeden is juist: de vulopening van de vloeistof zit pal naast de gesmolten lampstekker. Het is overduidelijk dat de onderhoudsbeurt in grote haast is uitgevoerd, dat er ernstig gemorst is met ruitewisservloeistof en dat men geen moeite heeft genomen om de ruiten, en vooral de stekker weer schoon en droog te maken.
Toen de auto daarna is gaan rijden, met de koplampen aan, is er (gedeeltelijke) kortsluiting ontstaan. Met potentieel rampzalige gevolgen.

Op de tweede foto is te zien dat de nieuwe kabel mogelijk op onprofessionele wijze is verbonden met de oude.

De derde foto toont de slordigheid van de garage opnieuw aan. Het beschermkapje van de accupool is niet (goed) aangebracht op de accu.

Het verzoek van teruggave van de vervangen (niet-defecte) lampen en de gesmolten stekker is genegeerd.

Terwijl dit allemaal speelt, ontvangt de klant een brief van de RDW waarin staat dat de recent geregistreerde tellerstanden onlogisch zijn. Hetgeen kan wijzen op manipulatie. De enige die de tellerstanden doorgeeft, is Kleijssen. Maar die zegt van niets te weten.

Na ontvangst van de factuur voor de gesmolten stekker en het vervangen van de lampen ( 53,67) gaat de klant de eerdere facturen van Kleijssen eens doorlopen. En hij stuit op merkwaardige zaken.

Ten eerste ziet hij dat er - ondanks de recente grote beurt - toch APK-kosten in rekening zijn gebracht.

Op een factuur van twee jaar geleden, staat een post Koplamp Afstellen  14,52. De klant weet zeker dat er geen noodzaak hiervoor was en dat er ook absoluut niets is veranderd aan de stand van de koplampen. Ergo: een fantasiepost.

Ernstiger van aard is dat er sedert 2010 vier grote beurten zijn afgesproken en uitgevoerd, maar dat er op de facturen maar sprake is van twee grote beurten en vijf keer een kleine beurt. (De laatste keer omschreven als 'Jaarlijkse Onderhoudsbeurt'.) Waarom zou dat zijn? Om APK-kosten in rekening te kunnen brengen!

Reactie van Kleijssen:

"Zoals al aangegeven, is de werking van de verlichting een moment opname. Toen de auto bij ons voor onderhoud aanwezig was werkte de verlichting naar behoren.

De ruitenwisservloeistof die wij gebruiken is vorstbestendig, deze ruikt altijd. Deze gebruiken wij overigens al jaren (ook in uw auto) zonder problemen.

Bij onderhoud en een APK keuring controleren wij de ruitensproeier aan de voorzijde en aan de achterzijde. De ruiten kunnen daardoor wat vies lijken waar de wisser de ruit niet raakt.

De connectoren van lampen smelten regelmatig bij autos, deze worden warm en op den duur zullen deze vervangen moeten worden. De vervanging van de stekker voor de lamp is gedaan met een soldeer thule zoals het hoort. De draden zijn als extra met tape omwonden om de bekabeling netjes bij elkaar te houden.

Het afdekkapje van de accu is ons een raadsel, deze demonteren wij normaal niet. Mocht u hiervoor een vervangend exemplaar willen dan horen wij dat graag. Deze zullen wij kosteloos voor u vervangen.

Het teruggeven van de lampjes zal er bij in zijn geschoten, ook hiervoor kunt u gratis twee lampjes bij ons afhalen.

De APK keuring is inderdaad gratis bij een grote beurt. In dit geval heeft uw auto een kleine beurt gehad.

Er is aan arbeid voor het onderhoud 1,2 uur gefactureerd. Wij werken met pakketprijzen waardoor de APK keuring niet wordt uitgesplitst in afmeldkosten en de keuring op zich.

Helaas is dit meer dan 1 minuut werk. Dit is een gangbare prijs voor het afstellen van een koplamp. U moet niet vergeten dat daar ook de kosten voor ons afstelapparaat bij in zit.

Zoals al eerder aangegeven hebben wij deze foute km stand niet veroorzaakt. Hier kunnen wij via het RDW dan ook geen correctie op maken. Dit dient te gebeuren door het bedrijf die de foutieve stand heeft doorgegeven. Dit is gebeurt op 01-09-2016. Als u op die datum geen offerte heeft aangevraagd voor inruil en ook geen onderhoud heeft laten plegen aan u auto dan zal er een verkeerd kenteken zijn ingetoetst door het desbetreffende bedrijf. U kan het RDW bellen met de vraag door wie dit is gebeurt en dat u herstel wenst van de juiste km stand."