ING ontkent spaarrekening

ING ontkent spaarrekening

[4 november 2013]

In “De Mijn ING-terreur” kunt u lezen over een ING-klant die al zes maanden lang niet kan internetbankieren doordat de bank weigert om duidelijkheid te geven over een vreemde “mededeling” die de toegang tot zijn rekening blokkeert. De klant wil zekerheid over de herkomst van het (onnodige) venster en de consequenties van het klikken op een link in dat venster. Die zekerheid krijgt hij niet, en omdat hij dringend geld van zijn spaarrekening moet opnemen, probeert hij geld over te boeken op de oude manier: met een overschrijvingskaart.
Een week later krijgt hij een Uitvalsbericht van de bank, met de mededeling dat de opgegeven spaarrekening onbekend is of niet meer bestaat!

In maart van dit jaar heeft de ING-bank een aantal spaarrekeningen laten vervallen en ze vervangen door de nieuwe Oranje Spaarrekening. Die zou meer voordeel en gemak voor de klant opleveren.
Dat gemak en dat voordeel blijken erg tegen te vallen, voor de klant tenminste. Zoals altijd vaart de bank er wel bij, en de spaarrente is op dit moment uiterst miniem. Bovendien wordt die rente maar één keer per jaar bijgeschreven.

De klant is erg geschrokken van de mededeling dat zijn spaarrekening niet (meer) bestaat, want hij vreest dat hij zijn spaargeld kwijt is. Van de huidige banken kun je immers álles verwachten.
De klant gaat de destijds ontvangen documentatie over de nieuwe spaarrekening nog eens goed doorlezen, en dan blijkt dat de Oranje Spaarrekening géén papieren afschriften kent en dat opnemen en bijschrijven alléén kan via internetbankieren...

De ING-klant neemt zich voor om zijn spaarrekening zo snel mogelijk op te zeggen, en het geld desnoods in een oude sok te stoppen. Dan kan hij tenminste altijd bij zijn geld, en is hij niet afhankelijk van de grillen van de bank en de gevaren van internet.