Gestoorde banken: ING

Meest gestoorde bank: ING

[4 september 2011]

Afgaande op ervaringen van klanten, is de ING-bank een van de gruwelijkste.
Voormalige ondernemer Gerrit D. kan erover meepraten.
Hieronder de korte versie van zijn verhaal:

“In 2010 laat ik de bank weten dat ik mijn zakelijke rekening weer wil omzetten naar een particuliere, omdat ik geen bedrijf meer heb.
ING: Dat is niet mogelijk.
Voor een privérekening moet ik maar gewoon een nieuwe rekening aanvragen, aldus de ING-medewerkers.

In 2011 krijg ik een brief van de bank met de mededeling dat het krediet op mijn rekening per direct is beëindigd, omdat mijn onderneming niet ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Een eventuele schuld dient binnen 14 dagen terugbetaald te worden.
Mijn onderneming staat dan al 17 jaar lang niet meer ingeschreven, en dat is nooit eerder een probleem geweest voor de Postbank en de ING.

Uit gesprekken met een medewerker van de klantendienst wordt me duidelijk dat mijn protest niet zal resulteren in het terugdraaien van de botte actie. Mijn eis: voortzetting van het krediet óf omzetting van mijn zakelijke rekening naar een particuliere.
De ING-medewerker laat me weten te willen helpen de rekening om te zetten. Er zit een hele procedure aan vast, die hij keurig op schrift stelt en naar me toestuurt.

Ik volg alle stappen op en verstuur een toegezonden wijzigingsformulier naar de opgegeven afdeling. Er hoeft alleen maar een kleine naamswijziging plaats te vinden.
Op het formulier wordt de vraag gesteld of mijn organisatie staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik kruis uiteraard Nee aan.
Een week later komt het formulier terug met de opmerking: “Een actueel uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is nodig.”
Ik stuur het formulier weer terug met de vraag hoe men zoiets kan vragen als ik niet ingeschreven sta.

Een week later komt het formulier opnieuw terug, nu met een begeleidend schrijven waarin staat: “U dient zich eerst als vertegenwoordiger van uw organisatie in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel.”

Ik stuur daarna alles op naar de medewerker van de ING klantendienst die zei mij te zullen helpen, met de vraag: “Vanwaar dit ziekmakende getreiter?” En hoor vervolgens wekenlang niets meer.”

[7 september 2011]

“Er is een klein wonder gebeurd. Vandaag ontvang ik een schrijven waarin staat dat de zakelijke rekening is omgezet naar een particuliere. Hulde aan de medewerker van de klantenservice die dit heeft bewerkstelligd!
Het is alleen jammer dat internetbankieren nu niet meer mogelijk is.
Een dag later komt er een nieuwe betaalpas. Helaas werkt de oude pas niet meer en de nieuwe ook (nog) niet.
Drie dagen later kan ik nog altijd geen betalingen doen...

In de weken daarna komt alles dan toch nog goed. Pfffff.”