Postbank Giropas

[26 maart 2004] [februari 2002]

Soms doen - gewoonlijk als betrouwbaar te boek staande - bedrijven zoals de Postbank erg rare dingen.
Misschien weet u het nog: in 2002 voert de Postbank een nieuwe Giropas in, naast de al bestaande.
De nieuwe giropas heet Giropasbasis en de reeds bestaande blijft gewoon Giropas heten.
Het verschil tussen die twee is € 7,-- per jaar. Dat moet de bezitter ervan vanaf dan gaan betalen.
De nieuwe Giropasbasis, die natuurlijk minder mogelijkheden heeft, is gratis. De truc?
Iedereen wordt geacht de bestaande pas te houden en er wordt automatisch 7 euro per jaar van zijn of haar Postbankrekening afgeschreven.
Degene die de gratis pas wil hebben moet daar zelf achteraan.
Uiteraard levert dat veel gemopper onder de klanten van de Postbank op, maar wie doet er wat aan? Bijna niemand, het gaat immers maar om 7 euro.

Ik kan erg boos worden om dergelijke gemene streken. Een giropas is noodzakelijk om aan je eigen geld te kunnen komen, en om de klanten niet netjes te laten kiezen uit de twee passen is schandalig. Natuurlijk levert het voor de Postbank zo veel en veel meer op, dat spreekt voor zich. Er zullen nu maar weinig mensen zijn die bezwaar maken en de gratis pas aanvragen.

U begrijpt dat ik uit principe de Giropasbasis niet aanvraag.
Als er in februari van mijn beide rekeningen elk 7 euro wordt afgeboekt, maak ik dan ook onmiddellijk bezwaar tegen die afboekingen. Ik heb er immers geen machtiging voor afgegeven, en ik verklaar ze dan ook bij voorbaat tot een onrechtmatige daad. Ik verzoek om terugboeking.

Mijn eerste verzoek wordt genegeerd. Op mijn tweede verzoek volgt er een soort standaardbrief van Fardo Renger, hoofd Postbank Zakelijk. In de brief gaat het over de gebruiksmogelijkheden en het gebruiksgemak van de passen en wat men er mee kan en wat niet.
Gelet op die uitleg kan men mijn verzoek tot restitutie van de kosten niet honoreren. Als ik gebruik wil maken van de Giropasbasis dan kan ik die aanvragen en dan stort men de 7 euro wel terug. Er wordt zelfs een gratis antwoordenveloppe meegestuurd.

Zo wil de Postbank mij dus dwingen tot capitulatie en om mijn principe aan de kant te zetten. Ik peins er niet over, ik vraag de gratis pas niet aan!
Een maand later is de situatie nog niets veranderd. Inmiddels heb ik wel twee nieuwe passen gekregen, vanwege betere beveiliging en meer gebruiksgemak in het buitenland of een nieuw logo of zoiets.
Ik stuur nu een dreigbrief om de twee keer 7 euro terug te krijgen.
Ik deel de Postbank mee dat ik sedert 1966 klant ben en dat ik nooit enige overeenkomst heb getekend waarin staat dat ik in 2002 zal gaan betalen voor het gebruik van de giropas.
Een ding waar niemand overigens ooit om gevraagd heeft, en dat alleen bedoeld is om menselijke handelingen overboord te kunnen zetten.
Ik deel verder nog mee dat ik de actie van de Postbank als diefstal beschouw en dat ik zonodig juridische of andere stappen zal nemen. Ik adviseer ze ook nog om de zaak niet uit de hand te laten lopen.

Vreemd genoeg krijg ik daarop onmiddellijk de kosten van mijn privé Giropas terug, maar niet die van de zakelijke rekening.
Ook een maand later, het is inmiddels mei 2002 geworden, zijn die niet teruggestort.
Dan wordt het tijd voor de beloofde juridische of andere stappen.
Ik ben niet zó principieel dat ik er honderden of duizenden euro's aan advocaten- en proceskosten voor over heb om 7 euro terug te krijgen, dus moet ik iets anders verzinnen.

Ik ga naar alle postkantoren in de regio, en haal daar zoveel mogelijk gratis giro-enveloppen.
Dan maak ik een brief met o.a. de volgende tekst:

1e SOMMATIE
Onmiddellijke terugboeking van het onrechtmatig afgeschreven bedrag wegens ‘Bijdrage Giropas 2002’.

Op 1 mei verstuur ik die in een gratis giro-envelop.
Op 2 mei verstuur ik de 2e en 3e sommatie.
Op 3 mei verstuur ik de 4e, 5e en 6e sommatie.
Op 6 mei verstuur ik de volgende 6 sommaties.
Op 14 mei verstuur ik de volgende 9 sommaties.
Daarna verstuur ik er 3 per dag.

Op de dag als ik sommatie no. 28 verstuur, is de 7 euro weer op mijn rekening teruggeboekt.
Enige tijd daarna krijg ik de twee nieuwe Giropassen, nu met de toevoeging basis.

Als elke klant van de Postbank dit zou hebben gedaan, dan zou men een volgende keer wel iets langer nadenken voordat men aan een onrechtmatige operatie als deze begint.