DeLonghi en Scheer & Foppen

Logo DeLonghi

18 juni 2015

D

eLonghi airco's hebben een goede reputatie, en we zijn aan een nieuwe toe. Door ervaring wijs geworden bestellen we niet meer via de webshop van Scheer & Foppen, maar gaan we naar een winkel. We spreken mondeling én schriftelijk af dat het apparaat ín de originele doos waar het apparaat niet uit geweest mag zijn, wordt afgeleverd. De verkoper zegt dat dat altijd het geval is bij Scheer & Foppen. Direct na de betaling meldt hij dat het laatste exemplaar van de voorraad voor ons is gereserveerd. We denken meteen: “Oei, als dat maar goed gaat!”
De bezorgers komen op de afgesproken dag en tijd en laten het apparaat in de doos achter. We controleren die en kunnen geen ernstige beschadigingen ontdekken.

Tijdens het uitpakken en enige tijd daarna vallen ons een paar dingen op:

1. Er zit maar één spanband losjes om de doos heen.
2. Apparaat is op zich tamelijk primitief en minimaal verpakt.
3. Apparaat zit verkeerd om en scheef in de doos.
4. Het netsnoer is niet meer netjes gebundeld en zit klem tussen apparaat en onderzijde verpakking.
5. Apparaat bevat vele kleine beschadigingen en oneffenheden.
6. Lade met waterreservoir sluit niet goed.
7. Apparaat bevat veegstrepen.
8. Apparaat bevat vochtplek aan de achterzijde.
9. De grotere toebehoren liggen los in een grote doos, zijn niet afzonderlijk verpakt en daardoor beschadigd.

Onze conclusie is dat het apparaat gebruikt, gerepareerd of een demo-model is.

Schade aan bovenzijde

Schade aan de bovenzijde

Veegstrepen en niet goed sluitende lade

Schade aan binnenzijde

De binnenzijde achter het uitlaatrooster lijkt ook beschadigd

Meer beschadigingen

Meer beschadigingen

 

De filiaalleider van Scheer & Foppen vindt het erg vervelend voor ons en regelt de omruil van het apparaat. Die vindt een paar dagen later zonder problemen plaats.

Bij het nieuwe apparaat constateren we:

1. Het verpakkingsmateriaal is beter aangebracht, en het apparaat is schade- en vochtvrij.
2. Het netsnoer is wederom niet meer gebundeld en zit opnieuw klem onder het apparaat.
3. De bodem van de verpakking is ernstig beschadigd! Hier moet wel erg ruw omgegaan zijn met het toestel.
4. De toebehoren zitten iets beter in de doos, maar zijn ook nu niet beschermd tegen krasschade.
5. Het serienummer op het aparte stickertje: Ser.Nr. 51623 90068 is gelijk aan dat van de eerste.

Onderdelen los in doos

Onderdelen los in grote doos

Ernstige schade aan verpakking onderzijde

Onderzijde van de verpakking is ernstig beschadigd

Afdruk van netsnoer in de verpakking

Afdrukken van het snoer in het schuimplastic

 

We stellen twee keer een paar vragen aan DeLonghi Nederland. De reactie komt vlot en de antwoorden (A) staan onder de vragen.

V. Waarom zit er een zwart netsnoer aan een wit apparaat?
A. Het ontwerp is gemaakt door De'Longhi Italië. Daar is besloten om aan de airco units een zwarte voedingskabel te bevestigen. Op het waarom de kleur van de voedingskabel zwart is kunnen wij u helaas geen antwoord geven.

V. Waarom bevat het apparaat geen opberg- of ophangmogelijkheid voor het snoer?
A. Wellicht een goede tip voor vervolgontwerpen van airco units van De'Longhi.

V. Waarom is in beide gevallen het netsnoer niet gebundeld en zit het klem onder het apparaat?
A. Het klopt dat de kabel aan de onderzijde van de airco unit zit geklemd tussen de airco unit en de verpakking.
(In eerste instantie werd de vraag niet beantwoord.)

V. Waarom zijn de toebehoren niet beter verpakt, om beschadiging te voorkomen?
A. De onderdelen zijn bewust verpakt in een aparte kartonnen doos, waardoor juist de kans op beschadiging tot een miniem beperkt wordt.
(In eerste instantie werd geantwoord dat alle onderdelen in plastic verpakt horen te zitten.)

V. Waarom hebben twee verschillende apparaten identieke serienummers?
A. De serienummers zijn identiek omdat deze uit eenzelfde lichting zijn geproduceerd.

 

Slotconclusie:

We hopen voorlopig geen grotere apparaten meer te hoeven aanschaffen, want dit soort vervelende zaken vreten energie en hebben zelden een echt goede afloop. Zoals we nu voor de tweede maal in korte tijd hebben moeten ervaren.