Van C1000 naar Coop

Coop

[28 augustus 2012]

Een aantal C1000 supermarkten zijn of worden nu omgezet naar Coop supermarkten.
De C1000 was heel lang een begrip in veel plaatsen en had een vriendelijk imago. Het was een winkel zonder poespas. Dat kunnen we helaas niet zeggen van Coop. Bij de introductie van de nieuwe en verbouwde winkel, komt men aanzetten met ronkende onzinteksten als: “Coop is de enige supermarkt in Nederland die een consumenten-coöperatie is. Bij Coop is winst maken geen doel, maar een middel. U als klant was, bent & blijft onze drijfveer. In het verleden & in de toekomst.”

Ja, ja, het zal wel. Het enige waar een klant in geïnteresseerd is, is om goedkoop, snel en makkelijk zijn boodschappen te kunnen doen. En dat lukt helaas niet bij Coop!
Een vrouwelijke klant die even gauw wat katvoer wil afrekenen, wordt eerst aan een soort verhoor onderworpen.
Caissière: “Hebt u uw klantkaart gekregen?”
Dame: “Ik wil niet zo'n achterlijk ding, ik wil gewoon afrekenen!”
Caissière: “O. Wilt u koopzegels?”
Dame: “Nee!”
Caissière: “Wilt u sparen voor korting op benzine?”
Dame: “Nee!”
Dan mag ze eindelijk afrekenen. Bij het weggaan kijkt ze naar de rijen mensen in de winkel die als makke schapen staan te wachten op hun klantkaart...
De dame neemt zich voor om hier nooit meer te komen.
Klantkaarten lijken een moderne ziekte te worden, en bij Coop krijgt men sterk het gevoel niet welkom te zijn zonder zo'n lullig stukje karton of plastic.

Goedkoop is Coop niet, dat staat wel vast. Misschien dat er met zo'n klantkaart nog iets te besparen valt. Als we de beloftes tenminste mogen geloven:
“Elke week extra korting op speciale aanbiedingen.” (Let op het woord speciale.)
Altijd 10% korting op een selectie huismerken.” (Let op het woord selectie.)
Meedenken en -beslissen over het beleid van uw supermarkt.”
Gelet op de manier waarop men met het overgenomen C1000 personeel omgaat, zal dat laatste wel een wassen neus zijn.
En die klantkaart, levert die veel op?

Coop kaart

Het simpele woordje “korting” brengt de gemiddelde (onnozele) burger kennelijk nog altijd in een zodanige staat van opwinding, dat hij alle reserves laat varen. Hij vult braaf al zijn persoonlijke gegevens in op een formuliertje om zo'n gratis (!) pasje van Coop te mogen bemachtigen.
Ondanks de trotse mededeling van Coop dat er al 700.000 Nederlanders met zo'n geval rondlopen, denkt een ieder waarschijnlijk dat hij een van de weinige uitverkorenen is die van de speciale kortingen mag genieten.
Dat Coop ernaar streeft om iederéén zo'n kaartje aan te smeren, waardoor er dus in feite niemand korting krijgt, dat dringt kennelijk niet tot ze door.

Waarom willen steeds meer winkelketens dat hun klanten met een klantkaart winkelen? Niet om de klant er een plezier mee te doen, want dan zouden er wel leukere dingen te verzinnen zijn!
Steeds meer grote ondernemingen willen “Big Brother” spelen. Ze willen álles weten van iederéén! Om zo elk mens op de wereld in een zo uitgebreid mogelijk profiel (dossier) te kunnen stoppen.
Met zo'n Coop-kaart wordt bijv. élke aankoop gedetailleerd vastgelegd. Datum en tijd, producten, betaalmethode, bank, pasnummer, en meer. Via bewakingscamera's kan zelfs een foto van de klant worden opgeslagen, en daarmee meteen ook gecontroleerd worden of de kaart wel door de juiste persoon wordt gebruikt.
En dat is allemaal nog maar het begin.

In de kleine lettertjes van Coop staat dat de gegevens die men van een kaarthouder vergaart, voor commerciële doeleinden gebruikt zullen worden. Er staat ook dat de gegevens alleen intern gebruikt worden en niet uit handen gegeven worden aan derden. Strikt genomen klopt dat ook wel, want geen enkel bedrijf geeft zomaar zijn hele klantenbestand weg. Dat bestand is namelijk kapitalen waard. Maar elk bedrijf verzorgt wél mailings voor derden, zonder dat de opdrachtgever de adressen in handen krijgt. Tegen forse betaling natuurlijk.
En het begrip “intern gebruik” moet ook heel ruim gezien worden, want veel grote onderneming behoren vaak tot een nóg groter internationaal concern.

Wijzelf zullen nimmer een klantkaart aanschaffen als dat niet strikt noodzakelijk is. Want de prijs die u er uiteindelijk voor moet betalen, kan wel eens veel hoger zijn dan u denkt.
Verder houden we ook niet van de discriminatie waar Coop zich schuldig aan maakt. Coop maakt namelijk onderscheid tussen klanten mét kaart en klanten zónder kaart. En dat vinden wij absurd.