Consumentenbond

[18 februari 2005]

onsumentbond maakt kiezen makkelijk.
Dat is een slogan van de Consumentenbond zelf.
Een andere wervende tekst is: “U hoeft niet zelf alle merken en types te proberen. Dat hebben wij al voor u gedaan. Handig hé!”

Nu denken velen automatisch dat de tests van de Consumentenbond objectief en eerlijk zijn.
In een landelijk dagblad staat afgelopen woensdag weer een paginagrote advertentie van de bond met de kop “Beter Kiezen”.
Vier producttests worden erin aan de lezer gepresenteerd. De grootste is ook de interessantste voor mij, die gaat namelijk over digitale camera's.
De test neem ik wat beter onder de loep, en ik krijg meteen een vaag gevoel van argwaan. Dat gevoel zegt me dat er mogelijk iets niet klopt.

De bond heeft 24 verschillende camera's getest.
Van die 24 zijn er maar liefst 7 van het merk Olympus. Geen ander merk is zo vaak vertegenwoordigd.
Van die 7 Olympussen krijgen er maar liefst 4 het predikaat “Beste Koop”.
Eén van de overblijvende 3 Olympussen krijgt het predikaat “Voordelige Keus”, en bij een andere staat een blauw balletje. Even opzoeken wat dat precies betekent: Korting voor leden!

De ene overblijvende Olympus krijgt helemaal niets. Ach arme! Nee, ik vergis me, óók deze krijgt een zeer goede beoordeling met veel plusjes.
Naast de test staan prominent de afbeeldingen van twee van de winnende Olympus camera's (terwijl er ook nog een Canon een rood driehoekje heeft gekregen), het Olympusmerk en daaronder zelfs hun slogan: Your Vision, Our Future.

Ik heb nog nergens een cameratest gezien waarin zó veel Olympus camera's er als beste uitkwamen.
En als de Consumentenbond zelf Olympus camera's verkoopt, of er korting op geeft, dan denk ik dat mijn gedachte dat deze test doorgestoken kaart, en de advertentie deels door Olympus zelf betaald is, niet ver bezijden de waarheid ligt.