Cogas ontneemt Ziggo tienduizenden klanten

[17 oktober 2014]

Netwerkbeheerder Cogas stelt tienduizenden klanten in Twente en Salland, die méér hebben dan het basispakket voor radio en televisie, voor een groot probleem. Cogas heeft de digitale televisie-, internet- en telefoniediensten zónder overleg met klanten of gemeentes overgedaan aan Caiway. De vorige leverancier Ziggo verliest hierdoor een deel van haar klanten, en die moeten zichzelf nu melden bij Caiway om daar klant te worden. Met als nadelig gevolg dat alle e-mailadressen gaan veranderen en dat de homepages bij Ziggo worden opgeheven.
Over deze merkwaardige gang van zaken is flinke beroering ontstaan, en het CDA heeft er al Kamervragen over gesteld. Gelukkig kunnen de Cogasgebruikers ook nog overstappen naar KPN.

[11 november 2014]

Cogas is danig geschrokken van alle ophef, kritiek en de vele media die er aandacht aan besteed hebben. Cogas heeft daarom aan alle 90.000 klanten een nieuwe brief gestuurd met daarin excuses voor de slechte wijze van informeren van de klant, en de “vaderlijke” opmerking dat men alles heeft gedaan om “het beste voor de klant te realiseren”.
Volgens Cogas ligt alle schuld bij Ziggo, die niet genoeg wil betalen voor het gebruik van het Cogas netwerk. Ziggo legt de schuld uiteraard weer bij Cogas en Caiway. Feit is dat Caiway een onderdeel van Cogas is en dat ze in hetzelfde gebouw gevestigd zijn.
Het Almelo's Weekblad bericht vandaag dat Cogas eerder al Cogas Kabeltelevisie NV heeft verkocht aan het investeringsbedrijf CIF, het moederbedrijf van Caiway. De aandeelhouders van Cogas, Twentse gemeenten, hebben daarmee ingestemd en als beloning een extra dividend van 25 miljoen gekregen.