Caiway is not My Way

Caiway

10 april 2016

n de tijd dat Cogas Kabel in Almelo het radio- en TV-signaal nog betrok bij Ziggo, bleef de klant gewoon de maandelijkse kosten voldoen aan Cogas. Toen Ziggo ingeruild werd voor Caiway, kregen de mensen in Twente ineens te maken met een afstandelijk bedrijf aan de andere kant van Nederland. Dat bedrijf leverde niet alleen kabeldiensten, maar bleek ook nog eens alle klanten over te nemen van Cogas. Die klant werd niets gevraagd en voor een voldongen feit gesteld. Daar werden velen terecht zo woedend over, dat ze geen klant wilden zijn bij Caiway.
Het hooghartige Caiway meende ook al snel zich dingen te kunnen veroorloven, die Cogas zich nooit had durven permitteren. Al heeft Cogas wl onder n hoedje gespeeld met Caiway. Namelijk kort voor de overname door Caiway, is Cogas gestopt met het vermelden van de periode waarover betaald werd. Die periode was gelijk aan de volle maand, maar Caiway had plannetjes om meer geld binnen te krijgen.

In april 2015 schreef Caiway een dubbel maandbedrag via automatische incasso af. Stel dat men dat bij een half miljoen klanten heeft gedaan, dan heeft men in die maand  8.495.000,-- aan extra inkomsten gehad!

Dat was nog niet genoeg voor Caiway. De maand daarop, mei 2015, vervroegde Caiway stiekem de datum van de automatische incasso met 6 dagen. Cogas schreef in het algemeen precies op de laatste van de maand af, maar Caiway doet dat soms - afhankelijk van de maand - 10 dagen te vroeg. Dat levert ook weer forse bedragen op aan extra inkomsten!

De honger naar geld was nog niet gestild. Weer een maand later, juni 2015, verhoogde Caiway het tarief van  16,99 naar  17,50 euro per maand.
En in februari 2016 zelfs naar  18,50. De verhogingen komen dus steeds sneller en worden steeds groter.

Mark uit Almelo is inmiddels z boos over de frauduleuze handelingen van Caiway, dat hij zijn bank heeft gevraagd hoe het kan dat dit bedrijf al een jaar lang zonder een geldige machtiging bedragen van zijn rekening afschrijft. De bank concludeert dat Caiway daar geen antwoord op heeft, en boekt alle bedragen terug naar de rekening van Mark.

Kennelijk zit Caiway krap (vanwege alle overnames?), want al een dag later liggen er 12 enveloppes bij Mark in de bus, met 12 aanmaningen. De (automatische) aanmaningen beginnen alle met: "Conform uw machtiging..." en bevatten twee dreigementen. Bij een tweede aanmaning zal er  17,75 incassokosten in rekening worden gebracht, en bij een volgende mislukte incasso zal er geen gebruik meer worden gemaakt van de machtiging maar zal er een factuur met een toeslag van  1,30 worden gestuurd.

Mark reageert met de mededeling dat hij nooit klant is geworden van Caiway, dat hij nooit een machtiging heeft afgegeven aan Caiway en dat hij nooit akkoord is gegaan met een dubbele afschrijving. Ook vindt hij drie prijsverhogingen in korte tijd en de vervroegde afschrijvingen onacceptabel. De stiekem vervroegde incasso's zijn onrechtmatig. Hij is ook niet gecharmeerd van dreigementen, want van een niet bestaande machtiging kan zondermeer geen gebruik gemaakt worden, en een factuur heeft hij al helemaal nooit ontvangen. Waarom zou dat nu ineens wel moeten, en nog wel met een toeslag?

Caiway reageert alleen op het niet klant zijn. Zowel Cogas als Caiway zouden voldoende hebben duidelijk gemaakt dat Cogas de dienstverlening heeft overgedragen aan Caiway. Mark zou de mogelijkheid hebben gehad om eventueel het abonnement te beindigen. Tot slot wordt er nog gedreigd met onderbreking van de dienstverlening als er niet tijdig wordt betaald.
Eigenlijk een beetje zielige vertoning, want men weet dat men aan alle kanten juridisch fout zit. Of Mark ook gelijk krijgt bij de rechter, is een andere zaak. Want ook een rechter kan aandeelhouder van Caiway zijn.