Caiway sjoemelt

Caiway

30 mei 2015

Kabelbedrijf Caiway heeft er in februari van dit jaar vele duizenden Twentse klanten bijgekregen, dankzij een niet zo sympathieke actie van het in Almelo gevestigde kabelbedrijf Cogas. Beiden zijn hierdoor niet in populariteit gestegen, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Caiway doet er alles aan om die populariteit nog verder te verlagen. Men heeft al in 2014 het Standaardpakket radio- en televisiezenders overgenomen van Cogas, en gebruikt automatische incasso voor het incasseren van de maandelijkse kosten. De klant heeft Caiway daartoe nooit gemachtigd! Cogas heeft domweg ook alle incassomachtigingen overgedaan. Caiway gebruikt precies dezelfde bedrijfs-ID en machtigings-ID als Cogas. Je vraagt je af hoe wakker de banken zijn, als die dat zomaar accepteren. Want Cogas en Caiway zijn gescheiden bedrijven.
Een klant die hier moeilijk over gaat doen, wordt ongetwijfeld meteen afgesneden van de levering.

Caiway wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld plukken van de nieuwe klanten, en heeft daarvoor iets nieuws bedacht. Volgens Caiway zou de klant pas achteraf betalen en gaat men dat nu veranderen. In april wordt het te betalen bedrag twee keer afgeschreven, één keer voor de lopende maand en één keer voor de komende maand.

Om nóg meer te kunnen profiteren, incasseert Caiway het bedrag voor juni al op 22 mei. En dat is dus 10 dagen te vroeg!

Er verandert nog meer.
“Caiway heet nu CAIW Diensten BV”;
“Het bankrekeningnummer verandert”;
“De persoonlijke incasso-ID wijzigt”;
“Het incassanten-ID van CAIW verandert”.

“De persoonlijke incasso-ID wijzigt” bevat natuurijk een kapitale taalfout (alleen een mens kan iets wijzigen), en Incasso-ID is hetzelfde als Machtigings-ID. Nog altijd heeft Caiway geen machtiging van de klant gevraagd, hoe kan men dan ineens een nieuwe ID hebben? Dat moeten de banken ons toch eens uitleggen!

Zijn we nu door alle ellende heen? Nee hoor, het kabelbedrijf heeft eind mei opnieuw een verrassing voor de klant in petto: “het tarief wijzigt per 1 juli.” Er moet staan “wordt gewijzigd” en het bedrag gaat natúúrlijk omhoog.

We hebben een sterk vermoeden dat dit gesjoemel nog lang niet is afgelopen, en dat veel Twentenaren alsnog zullen overstappen naar een andere provider.