CBA: Win een extra 13e maand!

[24 december 2012]

In december krijgt een klant van Centraal Beheer Achmea een persoonlijke brief met de mededeling dat hij een bedrag van € 2500,-- wint als hij op een speciale webzijde de “bespaarcheck” doet, en zijn “persoonlijke code” die in de brief onder een krassticker staat, “activeert”.
De klant krijgt een beetje het gevoel dat hij in het ootje genomen wordt door een van de vele oplichters die er gelijksoortige methodes op nahouden, maar hij besluit toch de gok te wagen.
Op de betreffende webpagina vult hij secuur de code in, evenals zijn e-mailadres, hetgeen verplicht is.
Als reactie krijgt hij de mededeling op het scherm dat de ingevulde code géén klant is van Centraal Beheer Achmea, en de procedure wordt afgebroken. De klant weet zeker dat hij nog altijd klant is en dat hij de code correct heeft ingevoerd. En hij besluit het nogmaals te proberen. Ditmaal krijgt hij de mededeling dat zijn e-mailadres al eerder gebruikt is voor het meedoen, en dat hij maar één keer kan deelnemen!
Leuk, dat kerstcadeautje van drs. R.A.A.M. Coolen, directeur van Centraal Beheer Achmea...

Een paar weken later krijgt de klant ongevraagd, en voor het eerst in zijn leven, een nieuwsbrief per e-mail van CBA. Daar heeft hij nooit om gevraagd, en hij heeft ook nooit toestemming gegeven voor het gebruik van zijn e-mailadres. Hij heeft zelfs nooit zijn e-mailadres opgegeven aan CBA!
Dan schiet hem die zogenaamd te winnen 13e maand te binnen! Zou dat hele gedoe alleen maar bedoeld zijn geweest om e-mailadressen van klanten te vergaren?!
Zijn deelname werd geweigerd omdat hij geen klant zou zijn, maar zijn e-mailadres wordt wél gebruikt voor het sturen van een “nieuwsbrief”.

En die nieuwsbrief, met als onderwerp “Bespaartips voor de kerstdagen” is wel het toppunt van zieligheid en overbodigheid. Ten eerste wordt er een ergerlijke hackersmethode toegepast door geen afbeeldingen mee te sturen, maar die via verborgen links automatisch te laten ophalen van een onbekende webzijde.
Deze methode zou eigenlijk strafbaar moeten zijn, want aanvankelijk werd die alleen gebruikt om virussen te verspreiden. Gelukkig hebben de meeste e-mailprogramma's intussen wel maatregelen genomen om dat te voorkomen, maar het blijft toch altijd erg uitkijken. En een nieuwsbrief zonder afbeeldingen ziet er niet uit, daar getuigt deze wel van.
De vijf zogenaamde bespaartips in de mail zijn te kinderlijk voor woorden:

1. Verstuur eens een e-card.
En het liefst die met reclame voor deze verzekeraar...
2. Voorkom dat de restjes van de kerstdagen de prullenmand in moeten.
Over een app waarmee de houdbaarheidsdata van producten kan worden bijgehouden...
3. Bespaar op uw kerstboom, maar niet op de gezelligheid.
Koop een kerstboomposter of maak zelf een kerstboom met plakband op de muur...
4. Organiseert u het kerstdiner?
Vraag de gasten om zelf wat eten mee te nemen...
5. Niet te veel en niet te weinig.
Bekijk de voordelen van een doorlopende reisverzekering...